Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!

FUS smartmat

VI SERVERER GRØNNSAKER TIL MÅLTIDENE.

Vi serverer grønnsaker så ofte vi kan – både oppskårne grønnsaker til brødmåltider, og varmmåltider med en stor andel grønnsaker.

 

VI BRUKER REN FISK ELLER FISKEMAT MED HØYEST MULIG FISKEINNHOLD.

Vi er nøye med å velge produkter med mest mulig fisk, dersom vi ikke serverer ren fisk.

 

VI BRUKER RENT KJØTT ELLER KJØTTVARER MED HØYEST MULIG KJØTTINNHOLD.

Vi er nøye med å velge produkter med høyest mulig kjøttprosent, dersom vi ikke serverer rent kjøtt.

 

VI BRUKER MEST MULIG NÆRINGSRIKT KORN.

Vi bruker næringsrike kornsorter med mest mulig fullkorn (gjerne «gamle» kornsorter som emner, spelt og byggryn). Vi bruker også flere ulike typer belgfrukter (som for eksempel linser og bønner).

 

VI BALANSERER INNTAKET AV ULIKE TYPER FETT.

Det betyr at vi bruker plantefett som for eksempel olivenolje og kokosolje, samt meierifett fra smør og ulike melkeprodukter.

 

VI BRUKER VANN SOM TØRSTEDRIKK.

Vi drikker vann når vi er tørste, og koser oss heller med mindre mengder av annen drikke.

 

VI BRUKER I STØRST MULIG GRAD NATURLIGE SØTNINGSSTOFFER.

Det betyr at vi bruker naturlig søte ting som f.eks. frukt, bær og honning (honning er ikke anbefalt til barn under ett år).

 

VI HAR GOD BALANSE MELLOM VARMMÅLTIDER OG BRØDMÅLTIDER FOR Å SKAPE VARIASJON.

Vi serverer alternativer til brødmåltidet så ofte vi kan, slik at barna får et mer variert kosthold og inntak av nok grønnsaker.