”Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen” (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Foreldredeltakelse og medvirkning i tilvenningsperioden står sentralt hos oss.
Tilvenningen er organisert slik at barna får etablere en trygg relasjon til en ansatt i barnehagen, før dere lar barnet være i barnehagen uten dere. Ny forskning (Rauh mfl. 2000) viser at barnets tilvenning til barnehagen gikk langt bedre når en av de foresatte kunne være i barnehagen i flere dager, og at tilvenningen foregikk på en fleksibel og avslappende måte tilpasset barnets behov og reaksjoner.
Når barnet starter har vi fem dager tilvenning. Vi ønsker at en av de foresatte er til stede og deltar aktivt sammen med barnet i aktiviteter, rutiner og lek på avdelingen og ute. Ved at foresatte er så mye i barnehagen, vil dere bli godt kjent med personalet, andre barn og deres familie. Dere får en tilknytningsperson som har ansvar for en god dialog og kontakt med barnet og dere.
De første dagene ønsker vi at det er dere som hjelper barnet under måltider, steller og legger barnet når det skal sove og er aktivt med i lek sammen med barnet. Barnet skal oppleve overgangen så trygg som mulig. Ser dere at barnet opplever det som greit at andre hjelper, er dette selvsagt supert, men vi skal lese barnets signaler og ta tilnærmingen i et rolig tempo.
Mål for tilvenningen:
- Barnet og foreldre skal bli kjent med rutiner.
- Etablere et godt foreldresamarbeid.
- Barnet skal oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, lære og utforske.
- Tilpasset oppstart etter barnets behov.
Slik gjør vi det i Tindfoten FUS:
- Sender ut infoskriv om barnehagen og barnegruppa det enkelte barn starter på.
- Oppstartssamtale hvor vi prater om det første leveåret til barnet for at vi skal få et tilnærmet kjentskap til barnet, og for at tilvenningen skal føles lettere for både foreldre og barnet.
- Omvisning og mulighet til å hilse på de ansatte før oppstart.
- Tilknytningsperson under tilvenningsperioden.
- Skape tid og rom ved å tilpasse rutiner og organisering av dagen.
- Tilstedeværende voksne som er på gulvet sammen med barna.
- Oppfølgingssamtale ca. 4 uker etter oppstart
OVERGANGER INNAD I BARNEHAGEN
”Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe og avdeling” (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Mål for tilvenningen:
- Etablere gode relasjoner med nye barn og voksne.
- Bli kjent med nye rutiner.
- Gradvis tilknytning med barnet i fokus.
Slik gjør vi det:
- En kjent voksen på besøk sammen med barnet faste dager i god tid før overgang. Dette skjer gjennom små lekegrupper og frokostbesøk.
- Forberede barn og foreldre på ny avdeling.
- Tilbud om foreldresamtale med ny pedagog.