Bakgrunn
Etter at personalet høsten 2020 hadde lest ulike artikler om tilvenningsprosesser i barnehager, oppstod ett ønske om å skape en tilvenningsmodell for Østre Strøm FUS barnehage som er i samsvar med dagens kunnskap og forskning om god tilvenning for de yngste i barnehagen. Det ble starten på ett godt stykke endrings og utviklingsarbeid hos oss, som har resultert i en foreldreaktiv tilvenningsmodell.
Hos oss ønsker vi å tilby en tilvenning som ivaretar barnas behov for trygghet og omsorg, samtidig som den bygger opp under ett godt samarbeid mellom hjemmet og barnehagen.
Foreldreaktiv tilvenning
For å skape en trygg og god overgang, både for barn og for foreldre, er det viktig med flere forbindelser mellom barnehagen og hjemmet. Jo flere forbindelser, jo tryggere tilvenning. Vi skaper en forbindelse hver gang vi møtes.
Vi begynner derfor med å invitere alle som ønsker til åpen dag i barnehagen. Der kan foreldre og barn komme og se på barnehagen vår, hilse på ansatte og barna kan leke. Vi tilbyr også ett lite lunsjmåltid til de som ønsker det.
Når foreldre har søkt og fått tildelt plass hos oss, inviterer vi til det første foreldremøte. Der blir foreldrene presentert for:
-En hverdag i barnehagen vår
-En gjennomgang av tilbudet om åpen barnehage i mai og juni
-En gjennomgang av hvordan tilvenningsprosessen vil foregå når barna deres starter opp
-Mål og hensikt med bli-kjent samtaler som vi har med alle foreldre før oppstart, og tilvenningssamtale som vi har noen uker etter barnets oppstart.
-Utdeling av brosjyre med nyttig informasjon om oppstart, og utstyrsliste.
Gjennomføringen
Vi har tilvenning over 5 dager der forelderen aktivt deltar i rutiner, stell og omsorg for barnet på avdelingen de første dagene, men gradvis trekker seg mer unna.
Vårt arbeidsrom i barnehagen er holdt av til foreldre under tilvenning, og vi har lagt opp til at foreldrene kan sitte sammen i sovetiden til barna deres. Der får foreldre servert kaffe/te, vann, og litt frukt. Mens barna sover får foreldrene oppgaver i fellesskap, som å lage barnets "hus" som skal henge på avdelingen med bilder av sin familie. De blir også tilbudt opplæring i bruk av Mykid og får gjennomgang av "Barnet først", inkludert Tuning into kids, som er barnehagens arbeid med kvalitet.
Gruppetilvenning
Vi har valgt å gå bort fra tilvenning av ett og ett barn, men gått over til gruppetilvenning. Forskningen som er gjort på barnehagenes tilvenningsrutiner, tyder på at barna som blir tilvent i grupper faktisk finner mye trøst og trygghet i hverandre i tillegg kan foreldrene finne mye støtte i hverandre. På avdelingen vil ikke tilvenningsperioden dra like langt ut i tid, og vi klarer da også å ivareta de eldre barna som er trygge på en bedre måte. Dette har vært en veldig god, trygg og sosial måte for både barn og foreldre å ha tilvenningstid på.