Liten? Jeg?
Langt i fra
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er DU større enn deg selv kanskje?
En god start på livet er essensielt for videre utvikling, læring og livsmestring, derfor gjør vi følgende valg i forhold til de yngste barna i Østre Strøm FUS barnehage.
Både barnets og foreldrenes første møte og oppstart med vår barnehage er lagt opp etter en foreldreaktiv tilvenningsmodell. Den er basert på forskning som er gjort på feltet, og har som mål å skape en god og trygg relasjoner og flere forbindelser mellom barnehagen og hjemmet i forbindelse med tilvenningen og oppstart i barnehagen.
I tillegg er vi opptatt av:
Barnehagens lek- og læringsmiljø:
- Lave bord og stoler tilpasset barna
- Stoler uten bøyler og seler slik at barnet kan forlate plassen sin dersom det har et ønske om dette
- Inspirerende lekemiljø som trigger nysgjerrighet, lekelyst og utforsking
- Lekemateriell er tilgjengelig for barna til enhver tid
Barnet får kjenne på hvor godt er å bli
forstått:
- Kvalitet i relasjoner er et grunnleggende fundament i barnehagen
- Vi er sensitive ansatte som «toner» oss på hvert enkelt barn i tilknytningsperioden
- Hos oss skal barn få ta egne valg som de kan stå i konsekvensen av
- All atferd er kommunikasjon- og det vet vi ansatte
- Vi tar oss god tid og gir rom for det enkelte barnets følelsesmessige uttrykk
- Hos oss lar vi aldri barn gråte alene og alle barn skal få trøst, uansett
- Smågrupper- kvalitetssikre hvert møte med barn og dets unike behov
- Vi imøtekommer barns ønsker og interesser, og legger til rette for spennende rollelek.
- Barna skal få kjenne på mestringsfølelsen, hele sin tid på liten base
De yngste barna møter ansatte som er inderlige opptatt av barnets beste:
- Engasjerte ansatte som viser inderlighet til jobben sin
- Møte lekende ansatte som har eventyrlyst og lekekompetanse
- Møter ansatte som er gode på å formidle og forberede barnet på hva som skal skje
- Ansatte som viser våre verdier i samspill med barn og voksne
De yngste barna får muligheten til å «klare sjøl» og utforske omgivelsene:
- Vi introduserer barna for nye muligheter, aktiviteter, og skaper eventyrlyst tilpasset deres alder
- Vi stiller åpne spørsmål slik at vi kan undre oss over universets fenomener
- Barna får rom og tid til å være aktive i sitt eget liv og kjenne på den gode mestringsfølelsen. Med god støtte fra tilstedeværende ansatte som evner å balansere behovet for støtte og utfordring.
- forsyne seg med mat selv og smøre mat selv
- rydde etter seg og andre
- hente ting og sette på plass
- hjelpe andre med å kle på seg,
- kle av seg
- vaske hender
- finne frem leker
- trøste andre
- gå på tur fremfor å sitte i vogn dersom barnet er trygg på det
- Leker og møbler i barnas høyde slik at det selv kan ta egne valg
- 2 åringenes behov for større utfordringer vil bli ivaretatt
Organisering til barnas beste:
- Smågrupper gjennom hele dagen
- Et vaktsystem som fungerer til barnas beste
- Måltider fordelt på to rom med ansatte som sitter sammen med barna rundt bordet
- Stellesituasjon: kun kjente ansatte for barnet skal skifte på det
- Pauseavvikling primært i sovetiden
- Barnet først- dersom vi må velge