FUS står samlet bak valget om satsingen på lek. Lek og læring går hånd i hånd, og realfag har allerede en naturlig plass i våre barnehager. Vi er stolte over at vi det siste året har fått støtte av et bredt fagmiljø om å ta vare på og verne om leken. Barnehagen er en viktig start på utdanningsløpet, gjennom leken svarer vi på utfordringen fra politikere, media og foreldre om å drive undervisning, og at realfaget må inn i barnehagen.
”Hyyyssjjj…… kom, bli med inn i FUS barnehagenes magiske verden! ”
”Sonja gaper ivrig i tannlegestolen laget av puter stablet sammen i en lekeseng. Rundt henne står tannlegen Morten og tannpleier Marte, litt lenger bort sitter Camilla på en stol bak et lite bord og ber pasientene sitte pent på stolene de har satt sammen for å lage venterommet. Der sitter flere av barna og venter på sin tur.
På et bord har Morten og Marte lagt frem alt utstyret de trenger for å behandle pasientene. Innholdet i en legekoffert, plastbestikk, noen tannbørster og et kamera for å ta bilder av tennene. Tannlegen spør om tannpuss, tanntråd, fluortabletter og om pasientene er flinke å spise sunt. Alle får selvsagt velge seg en premie når de er ferdige. Anette er pedagog og har lett frem bilder av tenner, røntgenbilder og andre ting barna mente var viktige å ha med i tannlegeleken. Hun holder seg nært, slik at hun kan være der å støtte barna i leken om nødvendig.
Dette er situasjoner jeg stadig observerer i barnehagen jeg er daglig leder i. I denne formen for lek, rolleleken, får barna øvd på og implementert egenskaper som er svært viktige med tanke på hvordan de møter resten av livet.
FUS står samlet bak valget om satsingen på lek. Lek og læring går hånd i hånd, og realfag har allerede en naturlig plass i våre barnehager. Vi er stolte over at vi det siste året har fått støtte av et bredt fagmiljø om å ta vare på og verne om leken. Barnehagen er en viktig start på utdanningsløpet, gjennom leken svarer vi på utfordringen fra politikere, media og foreldre om å drive undervisning, og at realfaget må inn i barnehagen.
Derfor har vi i FUS fokus på ”Egenledelse i lek og læring, som går ut på at barna utvikler kompetanse innenfor følgende områder;
Planlegging. Hvem skal barna spørre om å bli med? Hva trenger de av rekvisitter? Hvordan får de med seg vennene sine på akkurat denne leken? Hvem skal gjøre hva? Hva trenger de hjelp til? I FUS barnehagene er vi gode på å lære barna planlegginsferdigheter mens barna er i lek.
Organisering. Å gi og ta i mot informasjon og forslag og sammen bli enige om løsninger. Barna må sammen klare å bli enige om hvordan denne leken hos tannlegen skal foregå. De fordeler oppgavene mellom seg og forhandler hele veien, lytter og deler ideer. Står de fast har de dyktige voksne som støtter og veileder.
Arbeidshukommelse. Barna er nødt til å kunne oppfatte beskjeder fra hverandre samtidig som de utvikler den leken de holder på med. De må lagre informasjonen de får, de må fortelle vennene sine hva de tenker videre, slik at de kan bli enige om hvem som gjør hva underveis.
Igangsetting av leken krever tålmodighet, evnen til å ta initiativ for så å faktisk komme i gang. Dette greier denne gjengen, selv om de er mange. Noe vi voksne i barnehagen synes er veldig imponerende.
Fleksibilitet. De var mange med i leken og var nødt til å skifte fokus under leken flere ganger, gå ifra egen rolle for å hjelpe andre, inngå kompromisser og til tider gi opp egne ideer til fordel for andres.
Selvregulering. Mens barna leker, må de styre sine impulser og ha kontroll på egne handlinger for å kunne holde leken i gang. Barna må hele tiden tilpasse seg fellesskapet for å ha en god lek.
Selvmonitorering. Å kunne ha et fugleperspektiv på seg selv og se hvordan egen handlinger påvirker andre og hvordan andres handlinger påvirker en selv. Det krever at man kan se sammenhengen «jeg gjorde – han gjorde – jeg gjorde – han gjorde». Dette gjør de også i denne leken, barna tar selv på seg ulike roller og oppgaver.
Selvmonitorering en viktig egenskap mot mobbing. Barna forstår hvordan deres utsagn, blikk og væremåte påvirker andre barn sosialt og følelsesmessig. Å kunne speile sin egen adferd kombinert med empati bidrar til at barna tenker seg om før de behandler andre på en krenkende måte.
Følelsen av å mestre og være god nok som de er, gir barna ferdighetene de behøver for å takle vanskeligheter og komme seg videre. FUS barna vil glede seg og være klare for resten av livet og alt det har å by på!
Kilder: Marianne Godtfredsen , Bjørn Lerdal , Mette Modahl og Kristian Sørensen, 2011, Egenledelse i lek og læring.
Jeanette Sjetne, Daglig leder Hektneråsen FUS Barnehage
Du holder barnet ditt hardt i hånden på vei inn i barnehagen for første gang. Hvem som er mest spent er vanskelig å si. Vi vet at foreldre ofte spør seg; vil...
Det snakkes mye om viktigheten av vennskap i barnehagen. Men, hva er egentlig vennskap? Det må jo være verdens letteste spørsmål! Eller er det egentlig det?
Som foreldre er vi opptatt av at barna våre skal få venner og være en del av fellesskapet. Det er ingenting som er vondere enn hvis vi opplever at barnet vår...
Vi er på vei ut etter frokost, ivrige tar vi på sko og tynn jakke klare for å gripe dagen i lek ute. Døra må holdes lengre oppe for minstemann i gruppa er og...
En treåring holder på å kle på seg i garderoben sammen med flere barn på samme alderen og et par ansatte. Jeg er vikar denne dagen og kjenner ikke barna så g...
Jeg hører hva du sier, men hvorfor må jeg til stadighet forsvare barn som ikke handler til sitt eget beste? Barn som ikke aner konsekvensene av sine handling...