Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Skal vi bli venner? Om vennskap i FUS barnehagene

Skal vi bli venner? Om vennskap i FUS barnehagene

Du holder barnet ditt hardt i hånden på vei inn i barnehagen for første gang. Hvem som er mest spent er vanskelig å si. Vi vet at foreldre ofte spør seg; vil barnet mitt få venner? Bli likt, sett, hørt, anerkjent, respektert? Det skjønner vi godt, vennskap er sentralt i å finne seg til rette, trives og glede seg til å komme hit.


Gleden i øynene på et barn når lekekameraten kommer til barnehagen om morgenen. Når barnet løper for å ta imot, klemmene som bare varer. Eller to fnisende barn som gjemmer seg bak en benk når det er ryddetid. Finner de oss, mon tro? Spennende og trygt på samme tid. Fordi de er to. Vennskap mellom barn er magisk.

Å ha en venn bidrar til at barnet ditt føler trivsel, samhold og trygghet. For oss som jobber her er det først og fremst viktig. Viktig fordi det utvikler barnas sosiale og språklige ferdigheter som påvirker dem som skolebarn, ungdom og voksne. Å skape en forståelse for seg selv og andre, lære å lytte og bli lyttet til, være enig og uenig. Føle seg betydningsfull. Barna lærer å inkludere andre, utvikle empati og bidra til et miljø som forebygger mobbing.

Derfor er det å legge til rette for vennskap mellom barn noe av det viktigste vi gjør i FUS-barnehagene. Og vi gir oss aldri.

Så hva gjør vi?

Gjennom å være en del av en kjede, har vi ressurser til å investere i våre ansatte og deres kompetanse. Gjennom vår forsknings- og erfaringsbaserte metode «Barnet først» har vi samlet en rekke verktøy for å legge forholdene til rette for utviklingen av vennskap gjennom lek. 

Den første tiden

Vi starter med en gang, og fokuserer på å støtte barnet ditt med å bli kjent med de andre barna og finne sin plass i gruppen. Ikke alle barn finner det like lett å delta i lek. Av og til trenger de litt hjelp til å komme inn i leken, ta initiativ og bringe noe i leken som gjør dem til gode lekevenner. Vi veileder barna i å inkludere hverandre, løse konflikter og utvikle empati.

Samarbeid og samhold

Aktiviteter som gir barna mulighet til å bygge relasjoner og fellesskap skaper en naturlig ramme for å utvikle vennskap. Vi legger opp til variasjon på aktivitet og innhold, slik at alle får oppleve glede, trivsel og mestring.

Varme og tilstedeværende voksne

Gjennom vår metode trener vi på å bli enda bedre til å tone oss inn på barna, møte dem der de er og forstå deres følelsesmessige utrykk. Vi må være sensitive for å bygge gode og trygge relasjoner med barna. Når vi viser sensitivitet, entusiasme og glede vet vi at dette har stor betydning på barnas trivsel. All læring skjer gjennom lek. Vi vil at barna skal glede seg til å komme til oss, og da må det også være gøy! Og vi har alltid et fang til overs.

Hva kan du som forelder gjøre?

Du er den tryggeste for barnet ditt, og spiller en vesentlig rolle i å skape trivsel og glede den første tiden. Her er noen tips: Snakk positivt om barnehagen og de nye vennene barnet vil få. Hjelp barnet med å forstå at det kan ta tid å bli kjent med andre, og at de voksne er der for å støtte. Oppmuntre barnet til å delta i lek og aktiviteter, og støtt det i å sette ord på følelser og opplevelser. Vi gleder oss til å skape et miljø der vennskap blomstrer sammen med dere.

Har du spørsmål om tilvenning eller vennskap? Ta gjerne kontakt med oss i din nærmeste FUS barnehage – vi er her for å hjelpe!

17.12.2024 kl 12:00       Oppdatert: 17.12.2024 kl 10:03


Relaterte artikler

Det magiske med barns vennskap  

Det snakkes mye om viktigheten av vennskap i barnehagen. Men, hva er egentlig vennskap? Det må jo være verdens letteste spørsmål! Eller er det egentlig det?

Vennskap, barn og vår viktige rolle med Marco Elsafadi  

Som foreldre er vi opptatt av at barna våre skal få venner og være en del av fellesskapet. Det er ingenting som er vondere enn hvis vi opplever at barnet vår...

Lykke på tvers  

Vi er på vei ut etter frokost, ivrige tar vi på sko og tynn jakke klare for å gripe dagen i lek ute. Døra må holdes lengre oppe for minstemann i gruppa er og...

Er du min venn?  

En treåring holder på å kle på seg i garderoben sammen med flere barn på samme alderen og et par ansatte. Jeg er vikar denne dagen og kjenner ikke barna så g...

Jeg hører hva du sier...  

Jeg hører hva du sier, men hvorfor må jeg til stadighet forsvare barn som ikke handler til sitt eget beste? Barn som ikke aner konsekvensene av sine handling...

VI TAR LEKEN PÅ ALVOR  

FUS står samlet bak valget om satsingen på lek. Lek og læring går hånd i hånd, og realfag har allerede en naturlig plass i våre barnehager. Vi er stolte over...