Glade barn er det beste vi vet. Derfor har vi samlet kunnskap og erfaring fra pedagoger, psykologer, ernæringseksperter og fra de som møter barna hver eneste dag, våre ansatte. 

Det er de som skal virkeliggjøre vår pedagogiske plattform, som skal skape glede og trygghet hos de vi er til for. Barna. Derfor kan ikke vår pedagogiske plattform bare være akademisk, den må være praktisk.

Hos oss er læring gjennom lek, mestring og vennskap mye mer enn bare ord, det styrer alt vi gjør. Alt for at ditt barn skal føle seg trygg og glad, og utvikle seg som barn og menneske.

Hvis du vil sette deg mer inn i hva FUS står for, les mer om våre tanker og metoder om barnehagepedagogikk under.

Barnehageloven

Loven inneholder krav til barnehagens innhold, barn og foreldres medvirkning, og myndigheters ansvar og bemanning. Det gir alle norske barnehager en ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av virksomheten. Den nye rammeplanen fra Utdanningsdirektoratet understreker at mangfold, lek, dannelse og vennskap er vesentlige elementer i barnas utvikling og derfor må bli et hovedfokus i barnehagenes hverdag framover. Dette har vært en del kjernen i FUS-barnehagenes verdigrunnlag i mange år. Vår metodikk, erfaring, størrelse og verdigrunnlag gir oss et betydelig fortrinn i forhold til dagens lovverk og fremtidige krav til utvikling.

Til lovdata.no

FUS serviceerklæring

Vi har laget en egen serviceerklæring som skal tydeliggjøre hva foresatte kan forvente i FUS-barnehagene. Denne er felles for alle FUS-barnehagene og er vår garanti for alle skal møte den samme, gode FUS-barnehagen uansett hvor i landet barnehagen er plassert.

Last ned serviceerklæring (PDF)

Download Service Declaration - English version (PDF)

Egenledelse i lek og læring

Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek trener vi barna til å tenke og huske samtidig, til å være aktive og selvstendige i en oppgave over tid, og mye annet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det egenledelse i lek og læring.

Relaterte artikler

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →

Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →

Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →

Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →

Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →

Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →

CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →