Pedagogisk plattform

Glade barn er det beste vi vet. Derfor har vi samlet kunnskap og erfaring fra pedagoger, psykologer, ernæringseksperter og fra de som møter barna hver eneste dag, våre ansatte. 

Det er de som skal virkeliggjøre vår pedagogiske plattform, som skal skape glede og trygghet hos de vi er til for. Barna. Derfor kan ikke vår pedagogiske plattform bare være akademisk, den må være praktisk.

Hos oss er læring gjennom lek, mestring og vennskap mye mer enn bare ord, det styrer alt vi gjør. Alt for at ditt barn skal føle seg trygg og glad, og utvikle seg som barn og menneske.

Hvis du vil sette deg mer inn i hva FUS står for, les mer om våre tanker og metoder om barnehagepedagogikk under.

Egenledelse i lek og læring

Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek trener vi barna til å tenke og huske samtidig, til å være aktive og selvstendige i en oppgave over tid, og mye annet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det egenledelse i lek og læring.

Barnehageloven

Loven inneholder krav til barnehagens innhold, barn og foreldres medvirkning, og myndigheters ansvar og bemanning. Det gir alle norske barnehager en ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av virksomheten. Den nye rammeplanen fra Utdanningsdirektoratet understreker at mangfold, lek, dannelse og vennskap er vesentlige elementer i barnas utvikling og derfor må bli et hovedfokus i barnehagenes hverdag framover. Dette har vært en del kjernen i FUS-barnehagenes verdigrunnlag i mange år. Vår metodikk, erfaring, størrelse og verdigrunnlag gir oss et betydelig fortrinn i forhold til dagens lovverk og fremtidige krav til utvikling.

Til lovdata.no

FUS serviceerklæring

Vi har laget en egen serviceerklæring som skal tydeliggjøre hva foresatte kan forvente i FUS-barnehagene. Denne er felles for alle FUS-barnehagene og er vår garanti for alle skal møte den samme, gode FUS-barnehagen uansett hvor i landet barnehagen er plassert.

Serviceerklæring - bilde av liten jente
Last ned serviceerklæring (PDF)

Download Service Declaration - English version (PDF)

relaterte artikler

Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →
Jeg skal bli en influenser!

Allerede i en alder av 32 har jeg funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor - en influenser! Jeg innser her ironien i at drømmen min høres ganske lik ut d...

Les mer →
Kommunal eller privat barnehage- er det ikke plass til begge deler?

Dagens politiske debatt i barnehagesektoren handler for mye om eierskap, og en idealisering av ideelle barnehager framfor andre private barnehager. Inkludert...

Les mer →
Noen råd til nye foreldre i barnehagen

Å være småbarnsforeldre er både nytt og utfordrende for mange, selv om dette er et av livets store gleder. Barnehagestart er også noe nytt, litt alvorlig og...

Les mer →