Glade barn er det beste vi vet. Derfor har vi samlet kunnskap og erfaring fra pedagoger, psykologer, ernæringseksperter og fra de som møter barna hver eneste dag, våre ansatte. 

Det er de som skal virkeliggjøre vår pedagogiske plattform, som skal skape glede og trygghet hos de vi er til for. Barna. Derfor kan ikke vår pedagogiske plattform bare være akademisk, den må være praktisk.

Hos oss er læring gjennom lek, mestring og vennskap mye mer enn bare ord, det styrer alt vi gjør. Alt for at ditt barn skal føle seg trygg og glad, og utvikle seg som barn og menneske.

Hvis du vil sette deg mer inn i hva FUS står for, les mer om våre tanker og metoder om barnehagepedagogikk under.

Barnehageloven

Loven inneholder krav til barnehagens innhold, barn og foreldres medvirkning, og myndigheters ansvar og bemanning. Det gir alle norske barnehager en ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av virksomheten. Den nye rammeplanen fra Utdanningsdirektoratet understreker at mangfold, lek, dannelse og vennskap er vesentlige elementer i barnas utvikling og derfor må bli et hovedfokus i barnehagenes hverdag framover. Dette har vært en del kjernen i FUS-barnehagenes verdigrunnlag i mange år. Vår metodikk, erfaring, størrelse og verdigrunnlag gir oss et betydelig fortrinn i forhold til dagens lovverk og fremtidige krav til utvikling.

Til lovdata.no

FUS serviceerklæring

Vi har laget en egen serviceerklæring som skal tydeliggjøre hva foresatte kan forvente i FUS-barnehagene. Denne er felles for alle FUS-barnehagene og er vår garanti for alle skal møte den samme, gode FUS-barnehagen uansett hvor i landet barnehagen er plassert.

Last ned serviceerklæring (PDF)

Download Service Declaration - English version (PDF)

Egenledelse i lek og læring

Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek trener vi barna til å tenke og huske samtidig, til å være aktive og selvstendige i en oppgave over tid, og mye annet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det egenledelse i lek og læring.

Relaterte artikler

Når barnet ikke vil hjem fra barnehagen

Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...

Les mer →

Å lede seg selv og inspirere andre

Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...

Les mer →

Tør å være foreldre - 7 tips for enklere grensesetting med barn

Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.

Les mer →

Hva er Trygghetssirkelen og hvorfor er den viktig for barnet mitt?

I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...

Les mer →

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?

Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...

Les mer →

Hvordan skaper vi den gode relasjonen med barnet ditt?

I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...

Les mer →

5 tips for å velge den beste barnehagen for barnet ditt

Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...

Les mer →

Livets flod og det å ta vare på hverandre

Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...

Les mer →