Pedagogisk plattform

Glade barn er det beste vi vet. Derfor har vi samlet kunnskap og erfaring fra pedagoger, psykologer, ernæringseksperter og fra de som møter barna hver eneste dag, våre ansatte. 

Det er de som skal virkeliggjøre vår pedagogiske plattform, som skal skape glede og trygghet hos de vi er til for. Barna. Derfor kan ikke vår pedagogiske plattform bare være akademisk, den må være praktisk.

Hos oss er læring gjennom lek, mestring og vennskap mye mer enn bare ord, det styrer alt vi gjør. Alt for at ditt barn skal føle seg trygg og glad, og utvikle seg som barn og menneske.

Hvis du vil sette deg mer inn i hva FUS står for, les mer om våre tanker og metoder om barnehagepedagogikk under.

Egenledelse i lek og læring

Nye oppdagelser blir dobbelt så spennende og lærerike når barna deler dem med hverandre. Gjennom rollelek trener vi barna til å tenke og huske samtidig, til å være aktive og selvstendige i en oppgave over tid, og mye annet. Målet er at barnet ditt skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Derfor har lek, og spesielt rolleleken, en sentral plass i FUS barnehagene. Vi kaller det egenledelse i lek og læring.

Barnehageloven

Loven inneholder krav til barnehagens innhold, barn og foreldres medvirkning, og myndigheters ansvar og bemanning. Det gir alle norske barnehager en ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av virksomheten. Den nye rammeplanen fra Utdanningsdirektoratet understreker at mangfold, lek, dannelse og vennskap er vesentlige elementer i barnas utvikling og derfor må bli et hovedfokus i barnehagenes hverdag framover. Dette har vært en del kjernen i FUS-barnehagenes verdigrunnlag i mange år. Vår metodikk, erfaring, størrelse og verdigrunnlag gir oss et betydelig fortrinn i forhold til dagens lovverk og fremtidige krav til utvikling.

Til lovdata.no

FUS serviceerklæring

Vi har laget en egen serviceerklæring som skal tydeliggjøre hva foresatte kan forvente i FUS-barnehagene. Denne er felles for alle FUS-barnehagene og er vår garanti for alle skal møte den samme, gode FUS-barnehagen uansett hvor i landet barnehagen er plassert.

Serviceerklæring - bilde av liten jente
Last ned serviceerklæring (PDF)

Download Service Declaration - English version (PDF)

relaterte artikler

Barn som biter

... kan oppleves som et problem i barnehagen. Hvorfor biter barn, og hvordan kan vi klare å beskytte barnet selv og barna i barnehagen? Små barn har som kjen...

Les mer →
Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →
Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →