Hopp til innhold

FUS-Bloggen

Kronisk sykdom eller psykisk uhelse - hvordan håndterer vi det i barnehager?

Kronisk sykdom eller psykisk uhelse - hvordan håndterer vi det i barnehager?

«Navere later ikke som om de er syke, de later som om de er friske» I september 2017 skriver Silje Rørvik en artikkel i Aftenposten, som handler om det å være for syk til å jobbe, men allikevel ha et sterkt ønske om å være en del av et arbeidsmiljø. Denne florerer på Facebook, og deles jevnt og trutt. Hun peker på skam, tabu og lite forståelse for arbeidstakere med kroniske eller psykiske lidelser, og hun har nok rett i alt hun skriver. Samtidig, sitter jeg her, som representant for arbeidsgiver og tenker at denne saken også har en annen side. Gjennom mange år har jeg hatt erfaring med nettopp arbeidstakere i de kategoriene som innlegget i Aftenposten viser til, og jeg har full forståelse for at disse har vært i og er i vanskelige situasjoner.

Les mer om Kronisk sykdom eller psykisk uhelse - hvordan håndterer vi det i barnehager? →
Magi som glitrer og inspirerer i hverdagen

Magi som glitrer og inspirerer i hverdagen

De beste minnene jeg har fra barndommen er når min far fortalt de utroligste eventyrene, og jeg fikk aldri nok. Han spilte dem inn på kassett, og jeg og min søster hørte dem om og om igjen. Jeg kunne drømme meg bort, og så alt levende for meg. De underligste skapningene ble skapt i mitt indre bilde – og fantasien var stor. En spade ble til en kjempes grøt skje, fuglesang ble til magisk språk, og det gamle babyteppe mitt ble til en magisk kappe som jeg løp rundt med og reddet alle bamsene mine. Hytter ble bygget av bord og pledd, og inni der kunne jeg leke sammen med andre eller alene i timevis. Og jeg fikk lov.

Les mer om Magi som glitrer og inspirerer i hverdagen →
Avdelingsbarnehage, basebarnehage, sonebarnehage, naturbarnehage eller idrettsbarnehage...?

Avdelingsbarnehage, basebarnehage, sonebarnehage, naturbarnehage eller idrettsbarnehage...?

For meg som jobber som leder i en såkalt basebygget barnehage, er det mange forhold å ta hensyn til når organisering av barnegrupper skal gjøres. I avdelingsbarnehager har eksempelvis tradisjonen vært at småbarn flytter over på stor når de blir 3 år, eller den høsten de fyller 3. Dette har kanskje også vært tilfelle i både base- og sonebarnehager, eller andre typer som ikke er nevnt her.

Les mer om Avdelingsbarnehage, basebarnehage, sonebarnehage, naturbarnehage eller idrettsbarnehage...? →
Voksne som kjefter på barn

Voksne som kjefter på barn

I barnehagen opplever vi noen ganger en kollega som kjefter på barn. Vi sitter med klump i magen, og tenker at dette ble feil. Vi ser at barnet reagerer. Barnet kan reagere på flere måter. Barnet kan bli lei seg, reagere med sinne eller bli stille. Når vi som er voksne sitter med klump i magen, og kjenner på at vi opplever situasjonen som urettferdig, må vi si ifra. Det er vår plikt. Jeg tenker at hvis vi sitter og ser på og ikke sier noe, aksepterer vi indirekte det som skjer. Vi vet jo det, at den som tier samtykker.

Les mer om Voksne som kjefter på barn →
En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

Les mer om En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor! →
Barn kan få for mange valgmuligheter

Barn kan få for mange valgmuligheter

I barnehagen opplever vi noen ganger foreldre som i beste mening gir barna for mange valgmuligheter. For eksempel barnet som blir hentet av faren midt i en lek eller aktivitet, og som sier at det ikke vil hjem. Så spør far - "Skal mamma komme når hun kommer fra jobb, da"? Barnet sier først ja, men når faren går, angrer det og roper ham tilbake. - "Skal du være med likevel"? Nei… barnet vil jo leke… Ja… Nei… Eller… Barnet blir usikkert og forvirret. Eller om barnet kommer til barnehagen på morgenen, men heller vi være hjemme med mamma og lillesøster. - Ja, men du sa i dag tidlig at du ville til barnehagen, svarer mor.

Les mer om Barn kan få for mange valgmuligheter →
Sterke følelser i barnehagen

Sterke følelser i barnehagen

Det er mange sterke følelser i en barnehage. En normal barndom inneholder mange frustrasjoner, tap etterfulgt av sorg og fortvilelse, konflikter som gjør oss sinte og mange opplevelser som gjør oss glade, lykkelige og vel tilpass. Følelsesuttrykk er en del av det av det å være sammen med andre. Det er ikke farlig å være sint og man trenger ikke å være snill hele tiden. Barn trenger å bli kjent med hele følelsesregisteret sitt og de trenger voksne som kan møte følelsene deres og ikke minst anerkjenne dem. Alle følelsene, også sinne og gråt, er en del av det å være til.

Les mer om Sterke følelser i barnehagen →
Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Har lyst å dele noen tanker og erfaringer om oppstart i barnehagen da det kan være stor forskjell fra barn til barn hvordan de reagerer. Noen av barna kan gi uttrykk for at de er glade og trygge når de kommer i barnehagen, mens andre kan begynne å gråte og gi uttrykk for at «jeg vil være sammen med deg, pappa/mamma!» Begge deler er like normalt. Det vi tenker er viktig er at vi i barnehagen og dere foreldre ikke avleder barnet, men bekrefter barnets følelser.

Les mer om Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien →
Er det greit å dele alt av bilder?

Er det greit å dele alt av bilder?

Du står opp litt sent en lørdag og blar deg igjennom diverse profiler på sosiale medier. Plutselig setter du kaffen i halsen, du hoster til tårene renner. Noen har delt et bilde av deg som du ikke ønsker at skulle vært delt. Du plukker opp telefonen og ringer til vedkommende for å be dem om å slette bildet snarest.

Les mer om Er det greit å dele alt av bilder? →