Hopp til innhold

FUS-Bloggen

Kvalitet i barnehagen handler om høy kvalitet på prosessene

Foreldrenes stemme er svært viktig for å bedre tilfredsheten i norske barnehager. Foreldre skal være trygge på at personalet de leverer det kjæreste de har innehar kvaliteter som ivaretar det enkelte barns behov for omsorg og progresjon. Imidlertid stiller jeg meg kritisk til hvorvidt kvaliteten for det enkelte barn styrkes ved å se på scoren fra foreldreundersøkelsen, slik vi ser blir fremsatt i media.

Les mer om Kvalitet i barnehagen handler om høy kvalitet på prosessene →

Eli Sævareid svarer på kritikk mot private barnehager

En av våre eiere, Eli Sævareid svarer på kritikken mot private barnehager i et innlegg i Dagsavisen onsdag 14. november 2018.

Les mer om Eli Sævareid svarer på kritikk mot private barnehager →

«Jeg synes tegningen din er stygg»

«Jeg vil ikke leke med deg!» «DU får ikke komme i min bursdag!» «Du er ikke min bestevenn lenger!» «Hun er dårlig til å klippe, hoppe, sykle, synge, prate...» Ofte kan vi høre slike fraser fra barn i barnehagen, og som voksne kan det oppleves vanskelig å møte på kloke måter. Det er vel lov å ikke synes at noe er fint? Jeg synes faktisk mye kunst er stygt, men jeg sier det jo ikke til kunstneren! For det har jeg lært at vil kunne såre han eller henne. Men jeg må få lov å mene det?

Les mer om «Jeg synes tegningen din er stygg» →

Vi ønsker konkurransen velkommen

Det er ikke lenger tvil om at barnehagene i Norge går nye tider i møte. For bare noen år siden var man heldige om man fikk barnehageplass til barnet sitt i det hele tatt. Man takket ja så fort man fikk muligheten, og man var ukritisk i valg av barnehage. Vi har de siste årene jobbet for å få full barnehagedekning i Norge. Det har blitt bygd nye barnehager over hele landet, og markedet har vokst i rekordfart. Det er allerede en stund siden vi kunne juble for full barnehagedekning, nå er situasjonen en annen. Samtidig som man har bygd barnehager i hopetall, har barnetallet i Norge sunket for hvert år. Vi står nå ovenfor en situasjon hvor vi i flere kommuner har overkapasitet på barnehageplasser. Så hva gjør vi nå?

Les mer om Vi ønsker konkurransen velkommen →

Det er «ha-med-dag» i barnehagen

En gjeng forventningsfulle barn har lett igjennom lekene sine, og forberedt seg med tanke på at i dag, var endelig dagen da de kunne ta med seg en leke til barnehagen, og både leke med og vise fram til de andre barna på avdelingen. Men har alle barn med seg leker hjemme-i-fra? Svaret er helt klart nei!

Les mer om Det er «ha-med-dag» i barnehagen →

Grunnlag for godt foreldresamarbeid

I rammeplanens kapittel 5 står det bl.a. at «barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet og god dialog med foreldrene». Videre står det, «foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå…» Akkurat. Men vi skal gjøre en del andre ting og da! Og det er vi ansatte i barnehagen som sitter på den faglige kompetansen, så er det ikke like greit at vi bestemmer og foreldrene forholder seg til det da? I 2018? Ikke det? Nei vel.

Les mer om Grunnlag for godt foreldresamarbeid →

Forventninger til levering og henting i barnehagen

Noen barn løper rett inn i barnehagen og har nesten ikke tid til å si «ha det» andre er engstelige og klamrer seg til mor eller far. Disse morgenene kan det være ekstra vanskelig å levere fra seg barnet i barnehagen. Vi i Helleland FUS barnehage har derfor valgt å fokusere på hvordan vi som personal kan tilrettelegge og hjelpe både foreldre og barn for at leveringen skal oppleves trygg og god. Det er viktig å understreke at dette gjelder barn som har dannet en trygg tilknytning til ansatte i barnehagen.

Les mer om Forventninger til levering og henting i barnehagen →

Førsteinntrykket av barnehagen

De aller fleste av oss tar inn over oss, vurderer, tenker og tar avgjørelser i løpet av svært kort tid hver eneste dag. Ofte er et første inntrykk svært vanskelig å snu. Vi har lett for å selv sørge for at førsteinntrykket vårt stemmer, ved at vi skaper en sannhet rundt det vi har sett og opplevd. Vi skaper en sannhet som selv etter lang tid ofte er svært lik den vi opplevde første gang. Så hva betyr dette i barnehagen?

Les mer om Førsteinntrykket av barnehagen →

Trenger barnehagen å utvikle seg?

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Les mer om Trenger barnehagen å utvikle seg? →