Forsommer 2008. Der sto jeg. Bunadskledd, rød i kinnene og litt svimmel med beviset i hånden. Barnehagelærer! En bachelor, da gitt! Jeg hadde faktisk klart det. Vegen hit var ikke fri for svette og tårer, og jeg tror faktisk jeg blødde litt på en praksisutflukt oppi Tonsenhagen med en av praksisbarnehagene òg. Jeg kjente det krible i magen,- det var nå det startet. Yrkeslivet lå der fremme som et blankt lerret. Og jeg var over snittet klar for snørr på genser’n, kvister i håret, utforske, leke, lære, støtte, tulle, le, utvikle, utfordre og undre meg sammen med barn. Men hvor skulle jeg velge å bruke gløden som nyutdannet pedagog?
Forsommer 2008. Der sto jeg. Bunadskledd, rød i kinnene og litt svimmel med beviset i hånden. Barnehagelærer! En bachelor, da gitt! Jeg hadde faktisk klart det. Vegen hit var ikke fri for svette og tårer, og jeg tror faktisk jeg blødde litt på en praksisutflukt oppi Tonsenhagen med en av praksisbarnehagene òg. Jeg kjente det krible i magen,- det var nå det startet. Yrkeslivet lå der fremme som et blankt lerret. Og jeg var over snittet klar for snørr på genser’n, kvister i håret, utforske, leke, lære, støtte, tulle, le, utvikle, utfordre og undre meg sammen med barn. Men hvor skulle jeg velge å bruke gløden som nyutdannet pedagog?
Barnehagesektoren skrek etter pedagoger. Så å velge, det kunne man så lenge man hadde en bachelorgrad. Og puls. Stillingsutlysninger side opp og side ned, barnehagene fristet med mer eller mindre spreke lønnstrinn, ekstra ferie, egen klovn, høner på tunet, troll i pipa og andre tilsynelatende spennende saker. Mange attraktive tilbud forelå for en fattig student med et par års studier på universitetet før nye tre år på høgskolen. Jeg var svært klar for å bytte ut havrelefse og striskjorte med noe mer spenstig, og en erfaringsrik reise i arbeidslivet tok til.
«Greia» med FUS
Vår 2018. Her står jeg uten bunad, havrelefse og striskjorte, men med en flott FUS-logo på arbeidsklærne mine i friske farger. Mindre svimmel, ti års erfaring rikere. Og med erfaringstid i forskjellige norske barnehager, ser jeg at de har svært varierende måter å utøve sitt samfunnsmandat på. Barnehagene driftes ikke uventet med ulikt fokus, ulik kvalitet og ulike betingelser for de ansatte.
Jeg har fra min første dag i barnehagen kjent på kroppen hvor viktig det er for meg å kunne stå inne for kvaliteten som leveres til barn og foresatte der jeg jobber. Jeg jobber best der det er et godt fokus på faglig utvikling og kontinuerlig forbedring, og at hensynet til barna kommer først i de beslutninger som tas. Trygghet og stabilitet, gode ordninger for trivsel og utvikling er viktig. Vi vet jo at trivsel hos barn og voksne i barnehagen henger nøye sammen. Jeg kom til FUS i 2011, og var så heldig å oppleve «greia» med FUS; en ressurssterk barnehagekjede som tilbyr både barn og ansatte nettopp kvalitet.
Surmaga folk trives ikke
FUS ledes og driftes av dyktige fagfolk, med mål om å bli Norges beste barnehager. Dette kommer godt til syne for ansatte i alle ledd. For meg står FUS både for kvalitet og trygghet. Det er utarbeidet gode rutiner og retningslinjer. Vi har supre betingelser i form av egen tariffavtale, gode HMS-rutiner og unike utviklingsmuligheter. Jeg og alle mine kollegaer uavhengig av stilling i FUS, får god oppfølging gjennom FUS-skolen, deltar i felles kompetansehevingsprosjekter initiert fra FUS, og muligheten til videreutdanning. Ledere får også en egen, spennende opplæring med tydelige krav og forventninger, kombinert med god veiledning og støtte i ledergruppen i hver barnehage. Er du nyutdannet pedagog, kan man møte på diverse problematikk i alle størrelsesformater. Men du? Ikke få panikk. FUS har laget en egen veiledningsrekke spesifikt for deg og dine behov som fersking, for at din reise inn i både arbeidslivet og FUS skal bli best mulig.
Vi har også årlige medarbeiderundersøkelser og brukerundersøkelser som følges opp av daglig leder i hver enkelt barnehage. FUS ønsker at vi skal trives og utvikle oss.
Er du surmaga, negativ og endringslei, vil du mest trolig ikke trives i FUS. FUS vil for øvrig ikke trives med deg heller. For FUS er en barnehagekjede som følger med i tiden, jobber kontinuerlig og forskningsbasert med utvikling, forbedring og fornying. FUS vet hvor stor påvirkning tiden i barnehagen har på barns utvikling og læring senere i livet, og stiller høye krav til alle ansatte. I FUS vil du derfor finne tydelige uttalte verdier, mål og retningslinjer. Allikevel vil du finne handlingsfrihet innenfor rammene, slik at du kan bruke de gode egenskapene som er unike for deg på beste vis.
I FUS lades gløden
FUS er for meg en helsefremmende arbeidsplass, og gir fantastiske muligheter til de som er glødende, skapende og tilstedeværende. Vi har som dere skjønner ikke bare fokus på å komme på jobb, men også alt det magiske vi kan få utrettet. Vi skal ha det gøy på vegen! Og det er gøy, spesielt når man stadig får spennende, retningsangivende utfordringer fra hovedkontoret. Vi konkurrerer eksempelvis om hverdagsmagiprisen, å skape de kuleste og mest givende pedagogiske prosjektene for barna i våre barnehager, om hvem som lager den kuleste FUS-låta, og vi konkurrerer om å være sprekest.
FUS vet nemlig hvor viktig hverdagsaktivitet er for helsa vår, så om få dager tramper vi faktisk i gang «Tour De FUS» for 2. gang. Da utfordres de ansatte til å gå minst 10 000 skritt om dagen, eller ha aktivitet tilsvarende like mange skritt i aktivitetsperioden. Jeg kjenner det kribler i kroppen bare av tanken. Vi konkurrerer nemlig både innad i FUS med alle andre FUS-barnehager, i tillegg til at vi danner lag på arbeidsplassen. Med 35 ansatte hos oss og over 3000 deltagere i FUS-barnehager over hele landet - blir det gjerne, for å si det pent –«litt» ekstra sport og gøy oss imellom.
Så hvis du har et engasjement for barns beste lek, læring og utvikling - og ønsker at gløden din vedvarer, kan jeg på det varmeste anbefale deg å jobbe i FUS sammen med meg og mine over 3000 kollegaer. I FUS får du ladet gløden din!
Har du lyst til å bli leder i en FUS barnehage? Sjekk ut våre ledige stillinger.
Hver dag jobber vi med å utvikle oss slik at hvert enkelt barn skal bli sett, hørt og ivaretatt, og CLASS er et viktig verktøy for å få til dette. Nå har det...
Følelser spiller en viktig rolle i menneskets liv, og det å møte dem på en bevisst måte kan være avgjørende for opplevelsen av et godt liv. Følelser kan komm...
Hei! Jeg har noen ting å si om det å lede. Om det å ha oppgaven å lede andre mennesker. Det er litt av en oppgave det. Dette kan bli litt sånn av en leder f...
I disse dager stormer det rundt den kommende bemanningsnormen, og hvorvidt den er god nok eller ikke. Jeg skal ikke gå inn i den debatten her, men peke mot h...
I Rammeplan for barnehager står det beskrevet at barnehagen skal være en lærende organisasjon. For å oppnå denne intensjonen er det nødvendig med et bevisst...
Do you know your people? Mor Theresa stilte to spørsmål når hun ble bedt om å beskrive sin lederstil i en takketale: Do you know your people? Do you l...
Ny pedagognorm som blir gjeldende fra høsten 2018 innebærer at en del av Norges mer enn 6000 barnehager må ansette flere barnehagelærere. Hvorfor trenger en...