Hopp til innhold

FUS-Bloggen

God og trygg overgang ved bytte av avdeling – fra liten til litt større

August er over, og et nytt barnehageår har startet. For mange, både barn og voksne, betyr dette overganger. Noen av disse overgangene blir gjerne sett på som større og viktigere enn andre; som å starte i barnehagen eller å gå fra barnehage til skole. Overganger innad i barnehagen derimot, vies etter hva jeg kan se, ikke like mye tid og oppmerksomhet.

Les mer om God og trygg overgang ved bytte av avdeling – fra liten til litt større →

En barnehage i endring

«Barna skal møtes som individer, og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden» forteller rammeplanen oss. Flott tenker vi og kanskje uten å tenke igjennom hva det egentlig betyr. Barnets opplevelsesverden... Hva slags inntrykk og opplevelser får barna nå? Inntrykkene som barna får har endret seg radikalt de siste 10 årene, med tanke på teknologi som nettbrett, smarttelefoner, biler som er koblet opp mot apper, ring hytta varm osv. Dette er ting som var fremmed for mange av oss da vi vokste opp, men som nå er en del av hverdagen til de fleste barna i barnehagen.

Les mer om En barnehage i endring →

Kvalitet i barnehagen handler om høy kvalitet på prosessene

Foreldrenes stemme er svært viktig for å bedre tilfredsheten i norske barnehager. Foreldre skal være trygge på at personalet de leverer det kjæreste de har innehar kvaliteter som ivaretar det enkelte barns behov for omsorg og progresjon. Imidlertid stiller jeg meg kritisk til hvorvidt kvaliteten for det enkelte barn styrkes ved å se på scoren fra foreldreundersøkelsen, slik vi ser blir fremsatt i media.

Les mer om Kvalitet i barnehagen handler om høy kvalitet på prosessene →

Eli Sævareid svarer på kritikk mot private barnehager

En av våre eiere, Eli Sævareid svarer på kritikken mot private barnehager i et innlegg i Dagsavisen onsdag 14. november 2018.

Les mer om Eli Sævareid svarer på kritikk mot private barnehager →

Trenger barnehagen å utvikle seg?

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Les mer om Trenger barnehagen å utvikle seg? →

Kronisk sykdom eller psykisk uhelse - hvordan håndterer vi det i barnehager?

«Navere later ikke som om de er syke, de later som om de er friske» I september 2017 skriver Silje Rørvik en artikkel i Aftenposten, som handler om det å være for syk til å jobbe, men allikevel ha et sterkt ønske om å være en del av et arbeidsmiljø. Denne florerer på Facebook, og deles jevnt og trutt. Hun peker på skam, tabu og lite forståelse for arbeidstakere med kroniske eller psykiske lidelser, og hun har nok rett i alt hun skriver. Samtidig, sitter jeg her, som representant for arbeidsgiver og tenker at denne saken også har en annen side. Gjennom mange år har jeg hatt erfaring med nettopp arbeidstakere i de kategoriene som innlegget i Aftenposten viser til, og jeg har full forståelse for at disse har vært i og er i vanskelige situasjoner.

Les mer om Kronisk sykdom eller psykisk uhelse - hvordan håndterer vi det i barnehager? →

Voksne som kjefter på barn

I barnehagen opplever vi noen ganger en kollega som kjefter på barn. Vi sitter med klump i magen, og tenker at dette ble feil. Vi ser at barnet reagerer. Barnet kan reagere på flere måter. Barnet kan bli lei seg, reagere med sinne eller bli stille. Når vi som er voksne sitter med klump i magen, og kjenner på at vi opplever situasjonen som urettferdig, må vi si ifra. Det er vår plikt. Jeg tenker at hvis vi sitter og ser på og ikke sier noe, aksepterer vi indirekte det som skjer. Vi vet jo det, at den som tier samtykker.

Les mer om Voksne som kjefter på barn →

En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

Les mer om En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor! →