Hopp til innhold

FUS-Bloggen

PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery

FUS poden består av firebarnspappa Marius Holm Krog-Johnsen og Hege Cecilie Eikseth, som er fagsjef i FUS barnehagene. I FUS poden skal vi ta opp relevante tema og områder som alle foreldre med barn i barnehagen finner relevant, er opptatt av eller på en eller annen måte finner utfordrende i de gyldne og viktige årene barna er i barnehagen. Poden vil også være høyst relevant for ansatte i barnehagen og andre som er interessert i barns oppvekstvilkår. I de ulike programmene har vi invitert spennende fageksperter for en prat om ulike tema som oppdragelse, grensesetting, krenkelser og mobbing, trygg og utrygg tilknytning og mat og måltid for å nevne noe. Øvrige som vil dukke opp i FUS poden er blant annet May Britt Drugli og Ingrid Lund. Trykk på les mer for å komme til Podcasten.

Les mer om PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery →

Gleder alle barn seg til å begynne på skolen?

I disse dager hører vi fuglene kvitre og sola varmer, det er vår. Med våren kommer forventinger om det nye som skal skje framover, vi går fra kaldt til varmt, fra mørkt til lyst, og fra barnehage til skole. Vi gleder oss over alt som skal komme i denne tiden, men er det slik at alle deler denne gleden?

Les mer om Gleder alle barn seg til å begynne på skolen? →

Vi heier på barnas nysgjerrighet!

En dag, da det bare var meg og Andreas igjen i garderoben, og etter en rekke spørsmål jeg ikke kunne svare på, kikker han ned i gulvet mens han sier lavt til seg selv: “Du må slutte å spørre så mye.” Jeg ble perpleks! Der sto Andreas foran meg, full i vitebegjær og nysgjerrighet rundt både praktiske gjøremål og eksistensielle spørsmål, og fortalte seg selv at han måtte slutte å spørre så mye.

Les mer om Vi heier på barnas nysgjerrighet! →

Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?

«Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?» Finnes det barn som noen foresatte ikke har lyst til å ha i barnehagen sammen med sitt barn? Og er det greit?

Les mer om Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg? →

Er vi gode rollemodeller for våre barn?

«Jeg skal bare invitere de som kan norsk i bursdagen min». To jenter på fire år sitter på avdeling og snakker sammen. Den andre jenta nikker, hun er enig. En av oss som jobber i barnehagen spisser ørene, hva er det vi hører?

Les mer om Er vi gode rollemodeller for våre barn? →

Hva er det egentlig med barnehagefolk?

De som ikke har noe problem med å få hverken snørr eller makrell i tomat gnidd utover tøyet, men som reagerer kraftig om du kaller dem tante eller onkel? Hva er det egentlig med disse folka som gjør at du synes det er helt greit å levere poden til dem hver eneste dag. Hva er det med dem som gjør at du synes det er greit at de tilbringer mer tid med barnet ditt enn deg selv? Uke inn og uke ut.

Les mer om Hva er det egentlig med barnehagefolk? →

Har den frie leken rett og slett blitt for fri?

Det lekes mye i norske barnehager. Det er i leken barna lærer mest og best, men har vi egentlig god nok oversikt over hva barna lærer i barnehagene våre?

Les mer om Har den frie leken rett og slett blitt for fri? →

Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen

Omsorg handler om å bry seg, ta vare på, bekymre seg eller sørge for en annen person. Omsorg er helt nødvendig for et godt liv. For meg handler omsorg om det Knud E. Løgstrup så klokt sier: Det handler om å ha den andres liv i sine hender.

Les mer om Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen →