Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Bare magisk!

Bare magisk!

Kikker forsiktig inn gjennom vinduet på avdeling Småfrø. Jeg ser Susanne i rolig lek med et barn. De bygger med klosser, stabler og river ned, smiler til hverandre og uttrykket «jeg liker deg» er lett å se. Barnet kryper deretter på Susanne sitt trygge fang. «Han var ikke helt i form i dag etter å ha vært syk i flere dager, derfor valgte vi å ha han inne.» Med klump i halsen rusler jeg videre nedover gangen. Ser at hinderløypa er i bruk. Ivrige barn balanserer. Klatrer. Mister balansen. Faller. Prøver igjen, og lykkes. Bare magisk!

Frisør, pinnedyr og hoppefisk

Lengre ned i gangen ser jeg ivrige barn som er samlet rundt Marius. Med første øyekast ser jeg kun alle hårspennene, strikkene og de fargerike sløyfene i hans hår. Marius har tydeligvis vært hos frisøren i dag. Det er videre lett å se at Marius er populær blant barna.

«se pinnedyret vårt har seks bein, og det bare spiser og leker pinner hele dagen!» Barna er ivrige med å studere pinnedyrene, og de aller modigste lar insektet krype oppover armen, mens de holder pusten, dette er det vi kaller skrekkblandet fryd som iler gjennom kroppen.

«se en fisk som hopper. Det er jo en hoppefisk!» Barna ler hjertelig. Jeg hører plaskelyder og herlig barnelatter i det jeg passerer døra inn til vannlekerommet vårt. Ivrige Kvisten barn bader der sammen med Sandra. De spruter, plasker, og nyter å kjenne vannet mot naken hud! Her snakker vi trygg badelykke!

På avdeling Barnåla sitter de eldste barna og perler rundt bordet. De trer de fargerike perlene, en etter en på snora. Nydelig prestasjon til 2 år å være!

Skinnvotten

«pip pip, kan jeg sove her i natt?» En liten mus kommer krypende forsiktig frem. Jeg ser med en gang at det er Pilemus silkehår som står og venter på respons fra Ane. «selvfølgelig kan du sove i votten!» Ane legger pleddet, som for anledningen er skinnvotten over barnet, mens vi hører fra kroken «her kommer reven, og jeg vil også sove i votten!» Revemor Silkesvans danser seg bortover gulvet før hun smyger seg forsiktig under votten!

Hverdagsmagi

Hverdagsmagi kan være så mangt. I gangen på Stubben blir jeg møtt med roterende diskolys, dansende barn og Anne Marte. Dette stemningsfulle lysshowet får også meg i dansemodus. Å se og oppleve barnas dansebevegelser og glede er bare magisk!

Jeg rusler videre på kjøkkenet. Blir nysgjerrig da det lukter så godt. Trude og fem barn fra Barken lager frokostblanding. Kokkene er ivrig i tjeneste. De forklarer etter beste evne hva de lager, hvilke ingredienser de bruker, de måler, rører i bollen og prøvesmaker. Nydelig godt!

Jeg beveger meg videre inn på stor fløy. Avdeling Kongla er ute. Jeg studerer barna gjennom vinduet. De leker så fint. Dagens snøfall har gjort underverker. Det er rart å tenke på hvordan snø gir en så uendelig stor glede hos barn og personalet.

Inne på avdeling Kongla boltrer noen Kvisten barn seg. De elsker å utforske. Nytt rom. Nye møbler. Nye leker. Å bruke hverandres avdelinger er både spennende og morsomt. Både puterommet og konstruksjonsrommet på stor fløy er populære, også hos de minste barna.

I det jeg er på tur videre, hører jeg muntre barn som kommer løpende. De har på seg kapper. Lilla kapper. Kine og Johanna kommer hakk i hel. Vi er plutselig i kongeriket Arendelle. Flere Elsa og Anna skikkelser løper forbi meg med sine magiske krefter. Dette er magi! Og der kommer selvfølgelig Olaf og Svein også.

Reise til verdensrommet

Inne på avdeling Barken jobber ei lita gruppe barn sammen med Håkon og Kristian. De bygger. Romskip. Store, solide romskip, med store rakettmotorer. Barken barna skal nemlig reise ut i verdensrommet. Hvor langt man må reise før man når verdensrommet er vi alle usikker på, men du verden hvor vi gleder oss til ferden. Etter å ha vært romforsker sammen med ivrige astronauter forlater jeg avdelingen, på jakt etter mer hverdagsmagi.

Jeg stopper opp ved kreativ rommet. Lytter og ser. Ei lita gruppe med barn sitter rundt bordet sammen med Cathrine. De sorterer farger, utstyr, teller, benevner og plasserer. «hent fatet med blå farge. Legg fatet ved siden av koppen med rød farge!» Barnet lyser opp i det Cathrine viser tommelen opp, også denne oppgaven er riktig utført. Språkaktiviteter er jammen gøy!

Førskoleforberedelser

Å være førskolebarn er spesielt, - og skal være spesielt! Jeg smugtitter inn gjennom vinduet der våre 9 førskolebarn sitter og jobber konsentrert. En liten stund iallfall. Plutselig er den lille førskole-rumpa ikke på stolen mer. Men hva gjør vel det?! De kommer helt sikkert til å få det bra på skolen. Jeg smiler for meg selv og vinker til Steffen, Merethe og Andreas som på en utmerket måte veileder og støtter barna i sine skoleforberedende aktiviteter.

Tenk, om 7 måneder skal disse flotte barna begynne på skolen, og deres tid i Furuberget FUS barnehage er over. Det er alltid en blanding av sorg, stolthet, glede - og med en tåre i øyekroken vi sier farvel til et nytt kull med førskolebarn hvert år. Jeg blir varm i hjerte.

En magisk dag

På ettermiddagen når jeg forlater barnehagen hører jeg ivrige barnestemmer og latter, mye latter. I det jeg runder hønsehuset ser jeg Steffen i ivrig lek, nokså heftig brytelek med gutta. Jeg kan ta og føle på gleden, opprømtheten og spenningen hos barna. De barna er heldige, gitt! Jeg børster snø av bilen min og tenker - onsdag 22. januar 2020 Bare magisk!

relaterte artikler

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Les mer →
Starten på noe stort.

Jeg har kjent deg helt siden du startet i barnehagen. Jeg husker din aller første dag i barnehagen, da du kom stabbende inn porten sammen med mamma og pappa,...

Les mer →
Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...

Les mer →
Med barns briller

«Magnus, se», en entusiastisk gutt på to år kontakter meg. «Se Magnus», gjentar ei jevnaldrende jente. «Trollet er under brua». Straks kjenner jeg en omfavne...

Les mer →
Det gode smilet fra vinduet

«Jeg ser deg som du er» hører jeg syngende fra glade barn ute. Det er sovestund, og jeg er godt i gang med rutinevask over alle kontaktpunktene inne i barneh...

Les mer →
Å lede under korona!

Jeg har daglig gode samtaler med flere av de ansatte, og det er nettopp det som gjør jobben min som leder så utrolig utfordrende i disse dager, med smittever...

Les mer →
Slik velger norske foreldre barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →
Dette vektlegges når vi velger barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →