Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Barnets magiske skattekiste, fylt med opplevelser, tanker og behov

Barnets magiske skattekiste, fylt med opplevelser, tanker og behov

Det sitter langt inni meg. Behovet for å føle meg velkommen! Da blir jeg trygg og folder meg ut. Men hvis jeg opplever reservasjon, manglende interesse, skepsis, at noen tror de vet svarene for meg, da skjer det noe annet. Jeg stivner i kropp og pust, og jeg begynner å lage strategier for å overleve. Egentlig blir jeg utrygg, redd, lei meg – og litt sint...

Morten Aslaksen, daglig leder i Mellom-Nes FUS barnehage

Voksnes evne til å se seg selv utenfra, fanger barn innenfra. Siden det meste av alt som foregår i våre liv er ubevisst, er det åpenbart at mye av det som ligger bak våre tanker, følelser og handlinger er skjult for oss. På sett og vis er vi stort sett uvitende om vår egen motivasjon i mange sammenhenger. Å bli bedre kjent med seg selv, handler ofte om å «se innover». Det handler om en bedre oversikt over hvordan vi «forfatter» våre opplevelser av oss selv i møte med barna. Virkeligheten er ikke noe vi opplever akkurat slik den er, men noe som farger våre holdninger, tankemønstre og tidligere erfaringer.

Det er i møte med barna jeg legger til rette for at det hele kan starte. Jeg må gjøre i stand rommet og ha nok rekvisitter til fysisk lek framme. Som regel fanger ett eller annet barnets interesse. Om det er å fortelle om tøffelen sin, turen til hytta med besteforeldrene, eller det er å klatre opp trappen til sklia, spiller ingen rolle. Alt har en begynnelse! Historiene vi må fange og leve oss inn i. Finne meningen bak historien.    

Jeg venter, ser hva som skjer, undrer meg og beskriver det jeg ser. Jeg søker barnets fokus og kan gjøre det samme som barnet. Hvis barnet triller en ball, tar jeg også en ball og triller. Som regel titter barnet oppmerksomt på meg, og ofte kommer et smil. Samspillet er komplett. Nå trilles en ball fram og tilbake mellom oss. Vi ser på ballen, og på hverandre. Vi flytter på oss og bytter side. Barnet finner sin egen motivasjon og bevegelse. Kjenne sin egen kraft som sprer seg ut i resten av kroppen. Det gir lyst og glede, og lyst til å fortsette. Jeg føler meg betydningsfull!

Hvordan bidrar du til å fange barns interesser i hverdagens magiske skattkiste, fylt med opplevelser, tanker, behov og ønsker for dagen i dag?

12.11.2020 kl 12:00       Oppdatert: 23.02.2024 kl 11:40

Relaterte artikler

Høy foreldretilfredshet i FUS barnehagene: Takk for tilliten!  

Vi er hoppende glade og stolte over å kunngjøre at FUS barnehagene har mottatt en imponerende samlet score på 4,53 av 5 mulige i årets foreldreundersøkelse g...

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden  

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Sommerferie for alle barnehagebarn?  

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene  

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?  

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?  

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?  

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?  

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...