Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Barnets magiske skattkiste, fylt med opplevelser, tanker og behov

Barnets magiske skattkiste, fylt med opplevelser, tanker og behov

Det sitter langt inni meg. Behovet for å føle meg velkommen! Da blir jeg trygg og folder meg ut. Men hvis jeg opplever reservasjon, manglende interesse, skepsis, at noen tror de vet svarene for meg, da skjer det noe annet. Jeg stivner i kropp og pust, og jeg begynner å lage strategier for å overleve. Egentlig blir jeg utrygg, redd, lei meg – og litt sint!

Voksnes evne til å se seg selv utenfra, fanger barn innenfra. Siden det meste av alt som foregår i våre liv er ubevisst, er det åpenbart at mye av det som ligger bak våre tanker, følelser og handlinger er skjult for oss. På sett og vis er vi stort sett uvitende om vår egen motivasjon i mange sammenhenger. Å bli bedre kjent med seg selv, handler ofte om å «se innover». Det handler om en bedre oversikt over hvordan vi «forfatter» våre opplevelser av oss selv i møte med barna. Virkeligheten er ikke noe vi opplever akkurat slik den er, men noe som farger våre holdninger, tankemønstre og tidligere erfaringer.

Det er i møte med barna jeg legger til rette for at det hele kan starte. Jeg må gjøre i stand rommet og ha nok rekvisitter til fysisk lek framme. Som regel fanger ett eller annet barnets interesse. Om det er å fortelle om tøffelen sin, turen til hytta med besteforeldrene, eller det er å klatre opp trappen til sklia, spiller ingen rolle. Alt har en begynnelse! Historiene vi må fange og leve oss inn i. Finne meningen bak historien.    

Jeg venter, ser hva som skjer, undrer meg og beskriver det jeg ser. Jeg søker barnets fokus og kan gjøre det samme som barnet. Hvis barnet triller en ball, tar jeg også en ball og triller. Som regel titter barnet oppmerksomt på meg, og ofte kommer et smil. Samspillet er komplett. Nå trilles en ball fram og tilbake mellom oss. Vi ser på ballen, og på hverandre. Vi flytter på oss og bytter side. Barnet finner sin egen motivasjon og bevegelse. Kjenne sin egen kraft som sprer seg ut i resten av kroppen. Det gir lyst og glede, og lyst til å fortsette. Jeg føler meg betydningsfull!

Hvordan bidrar du til å fange barns interesser i hverdagens magiske skattkiste, fylt med opplevelser, tanker, behov og ønsker for dagen i dag?

relaterte artikler

Hvem blir du i møte med barna?

Regjeringen vil innføre strengere og tydeligere regler som skal sikre at alle barn har det trygt og godt i barnehagen. I forbindelse med ny lovgivning som tr...

Les mer →
Hvorfor blir barnet mitt så sint?

Er vi gode nok i møte med barn som er sinte? En morgen mange kan kjenne seg igjen i. Klokken er sju og du kjenner allerede på at du er stresset. Du har akkur...

Les mer →
Slik møter du barns følelser

Jeg har store barn som i disse dager forlater redet, og sitter i sofakroken med gamle fotoalbum fra de var små. Jeg tenker tilbake på en tid der hverdagen og...

Les mer →
Å fremme barns psykiske helse – det handler om å våge

Her en dag fikk jeg spørsmålet «hvordan fremmer du barns psykiske helse?». Jeg brukte noen minutter på å sette ord på det, og etter en stund kom jeg frem til...

Les mer →
Studenter bidrar til lærende organisasjoner

Et nytt barnehageår er godt i gang, og sammen med to av mine erfarne pedagogiske ledere, sitter jeg på campus Vestfold og hører programledere og koordinatore...

Les mer →
Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →
Trygge foreldre gir trygge barn

Nytt barnehageår, nye barnegrupper, nye barn og nye foreldre. Det er vår og tid for at vi i barnehagene skal planlegge og lage gode strategier for hvordan ti...

Les mer →
Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Coronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere...

Les mer →