Hopp til innhold
Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen

Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen

Omsorg handler om å bry seg, ta vare på, bekymre seg eller sørge for en annen person. Omsorg er helt nødvendig for et godt liv. For meg handler omsorg om det Knud E. Løgstrup så klokt sier: Det handler om å ha den andres liv i sine hender.

Det relasjonelle møtet mellom barnehagepersonalet og barnet er sentralt for hvordan omsorgen vil arte seg, og den etiske kvaliteten i dette møtet vil ha stor betydning for hvordan barnet føler seg møtt og anerkjent. I boken Den etiske fordring viser filosofen Knud E. Løgstrup til det etiske kravet som stilles til oss. Han sier at; “Du har ansvar for det av din nestes liv som du har i dine hender. Nestekjærlighet, tillit og håp er slike fenomener han mener alltid er tilstede i mellommenneskelige møter.

Jeg synes vi snakker for lite om kjærlighet og omsorg i barnehagen og i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017 er begrepet lite synlig, selv om det likevel gjennomsyrer hele planen. Likevel; det som står beskrevet er verdt å dvele rundt; “I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.” Hvilket oppdrag har ikke vi på våre skuldre? Og for en tillit vi er gitt.

Hvordan arter så omsorg seg i barnehagen, og hvilken opplevelse har barnet av det vi voksne anser som omsorg. Sitter barnet igjen med samme opplevelse som oss? Klarer vi å få alle barna til å føle seg sett og respektert? I barnehagen kan det være full fart eller det kan være rolig. Hvorvidt vi evner å være rolig eller ikke vil sannsynlig ha betydning for barnets opplevelse av vår omsorg.

Tenk deg slutten av et måltid. Du ser på klokka og vet at det snart er tid for pauseavvikling. Fremdeles sitter dere alle 14 rundt bordet og etter måltidet er det mye som må ryddes og vaskes. I tillegg er det kaldt ute. Barna må kle seg godt. Noen av barna skal også sove. Evner du et empatisk måltid med barna hele veien ut? Eller blir du rask i de ulike mellom menneskelige møtene, litt for hard i stemmen eller litt for hard i hånden. Er barnet en deltaker eller en observatør når ansikt og hender skal vaskes etter måltidet?

En konsekvens av omsorg er at vi alltid står i et forhold til hverandre hvor barna er aktive deltakere. Personalet har et overordnet ansvar i denne relasjonen og barna er prisgitt hvordan vi møter det enkelte barn i de mange møtene som skjer i løpet av dagen. Omsorg er noen ganger en krevende øvelse. Som barnehageansatt jobber man tett og er i nære relasjoner til andre gjennom hele dagen. Vi jobber fagpersonlig med hele oss. Vi kan hverken være likegyldige eller distansert. Ei heller misbruke vår makt. Vi må være nær, tilstede og dedikert.

Hvem blir du i møtet med barnet, og gjelder dette alle barn, eller bare noen?

Kilder:

Drugli. May Britt, Glaser. Vibeke og Størksen. Ingunn. 2018. Utvikling, lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

relaterte artikler

PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery

FUS poden består av firebarnspappa Marius Holm Krog-Johnsen og Hege Cecilie Eikseth, som er fagsjef i FUS barnehagene. I FUS poden skal vi ta opp relevante t...

Les mer →
Gleder alle barn seg til å begynne på skolen?

I disse dager hører vi fuglene kvitre og sola varmer, det er vår. Med våren kommer forventinger om det nye som skal skje framover, vi går fra kaldt til varmt...

Les mer →
Vi heier på barnas nysgjerrighet!

En dag, da det bare var meg og Andreas igjen i garderoben, og etter en rekke spørsmål jeg ikke kunne svare på, kikker han ned i gulvet mens han sier lavt til...

Les mer →
Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?

«Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?» Finnes det barn som noen foresatte ikke har lyst til å ha i barnehagen sammen med sitt barn? Og er det greit?

Les mer →
Er vi gode rollemodeller for våre barn?

«Jeg skal bare invitere de som kan norsk i bursdagen min». To jenter på fire år sitter på avdeling og snakker sammen. Den andre jenta nikker, hun er enig. En...

Les mer →
Hva er det egentlig med barnehagefolk?

De som ikke har noe problem med å få hverken snørr eller makrell i tomat gnidd utover tøyet, men som reagerer kraftig om du kaller dem tante eller onkel? Hva...

Les mer →
Har den frie leken rett og slett blitt for fri?

Det lekes mye i norske barnehager. Det er i leken barna lærer mest og best, men har vi egentlig god nok oversikt over hva barna lærer i barnehagene våre?

Les mer →
Seksuelle overgrep mot barn

I rammeplanen står det at: «Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan d...

Les mer →