Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen

Den betydningsfulle omsorgen i barnehagen

Omsorg handler om å bry seg, ta vare på, bekymre seg eller sørge for en annen person. Omsorg er helt nødvendig for et godt liv. For meg handler omsorg om det Knud E. Løgstrup så klokt sier: Det handler om å ha den andres liv i sine hender.

Det relasjonelle møtet mellom barnehagepersonalet og barnet er sentralt for hvordan omsorgen vil arte seg, og den etiske kvaliteten i dette møtet vil ha stor betydning for hvordan barnet føler seg møtt og anerkjent. I boken Den etiske fordring viser filosofen Knud E. Løgstrup til det etiske kravet som stilles til oss. Han sier at; “Du har ansvar for det av din nestes liv som du har i dine hender. Nestekjærlighet, tillit og håp er slike fenomener han mener alltid er tilstede i mellommenneskelige møter.

Jeg synes vi snakker for lite om kjærlighet og omsorg i barnehagen og i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 2017 er begrepet lite synlig, selv om det likevel gjennomsyrer hele planen. Likevel; det som står beskrevet er verdt å dvele rundt; “I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.” Hvilket oppdrag har ikke vi på våre skuldre? Og for en tillit vi er gitt.

Hvordan arter så omsorg seg i barnehagen, og hvilken opplevelse har barnet av det vi voksne anser som omsorg. Sitter barnet igjen med samme opplevelse som oss? Klarer vi å få alle barna til å føle seg sett og respektert? I barnehagen kan det være full fart eller det kan være rolig. Hvorvidt vi evner å være rolig eller ikke vil sannsynlig ha betydning for barnets opplevelse av vår omsorg.

Tenk deg slutten av et måltid. Du ser på klokka og vet at det snart er tid for pauseavvikling. Fremdeles sitter dere alle 14 rundt bordet og etter måltidet er det mye som må ryddes og vaskes. I tillegg er det kaldt ute. Barna må kle seg godt. Noen av barna skal også sove. Evner du et empatisk måltid med barna hele veien ut? Eller blir du rask i de ulike mellom menneskelige møtene, litt for hard i stemmen eller litt for hard i hånden. Er barnet en deltaker eller en observatør når ansikt og hender skal vaskes etter måltidet?

En konsekvens av omsorg er at vi alltid står i et forhold til hverandre hvor barna er aktive deltakere. Personalet har et overordnet ansvar i denne relasjonen og barna er prisgitt hvordan vi møter det enkelte barn i de mange møtene som skjer i løpet av dagen. Omsorg er noen ganger en krevende øvelse. Som barnehageansatt jobber man tett og er i nære relasjoner til andre gjennom hele dagen. Vi jobber fagpersonlig med hele oss. Vi kan hverken være likegyldige eller distansert. Ei heller misbruke vår makt. Vi må være nær, tilstede og dedikert.

Hvem blir du i møtet med barnet, og gjelder dette alle barn, eller bare noen?

Kilder:

Drugli. May Britt, Glaser. Vibeke og Størksen. Ingunn. 2018. Utvikling, lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

relaterte artikler

Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →
Trygge foreldre gir trygge barn

Nytt barnehageår, nye barnegrupper, nye barn og nye foreldre. Det er vår og tid for at vi i barnehagene skal planlegge og lage gode strategier for hvordan ti...

Les mer →
Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Coronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere...

Les mer →
Den dagen vi brettet opp ermene

I dagens mediebilde kan vi lese mange artikler om dugnadsånd og løsningsorienterte yrkesgrupper, i kampen mot koronaviruset som herjer på verdensbasis. Hverd...

Les mer →
Noen tanker om å spille på samme lag når det virkelig gjelder

Siden 12. mars har tilværelsen blitt snudd på hodet for alle som er knyttet til en barnehage i Norge. Fra en dag til den neste var barnehagene stengt. For ba...

Les mer →
Det går over, det blir bedre!

I skrivende stund har alle landets barnehager vært stengt i snart tre uker. Det har vært tre krevende uker for de fleste. En ny hverdag med hjemmekontor, hje...

Les mer →
Kan foreldre bedømme kvalitet i barnehagen?

Årets foreldreundersøkelse er avsluttet og barnehager over hele Norge har blitt evaluert av foreldre. Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barneh...

Les mer →
Bare magisk!

Kikker forsiktig inn gjennom vinduet på avdeling Småfrø. Jeg ser Susanne i rolig lek med et barn. De bygger med klosser, stabler og river ned, smiler til hve...

Les mer →