Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Det gode smilet fra vinduet

Det gode smilet fra vinduet

«Jeg ser deg som du er» hører jeg syngende fra glade barn ute. Det er sovestund, og jeg er godt i gang med rutinevask over alle kontaktpunktene inne i barnehagen. I det jeg går bort for å vaske vindushåndtaket, ser jeg barna fra stor avdeling syngende og dansende rett utenfor. Jeg tar kluten og vasker i takt med rytmen, og hermer etter barna så godt jeg kan. Barna smiler, er stolte, og kommer nærmere vinduet for å vise meg dansebevegelsene til sangen ordentlig. Skal jeg være ærlig så gjør jeg bevegelsene helt feil, og tenker til meg selv at dette ser virkelig ikke bra ut. Likevel fortsetter jeg dansen på andre siden av vinduet, og får varme smil og latter tilbake fra barna.

Nå begynner det å komme noen barn inn på avdelingen, som er ferdig med sovestunden sin. Kluten blir kastet tilbake i bøtta, for barna på småbarna hinter til at de også vil danse. Først observeres de eldste barna som danser utenfor vinduet, så går blikket over til oss voksne. Barna ser at vi tørr å danse selv om vi ikke nødvendigvis gjør alle bevegelsene riktig. Barna gjør noen utrolige bevegelser! Sammen lærer vi av hverandre. Vi er ikke redde for å prøve, og det er lettere å fortsette å danse når vi får smil tilbake. Da blir det tryggere og skuldrene senkes. Vi fortsetter å øve, magien fortsetter og alle har det gøy.

Vannet i bøtta skal helles ut, og kluten går i vaskekurven. Jeg nynner «Tenk å ha en venn som deg», i det jeg snur meg, og ser rett på en pappa som skal hente datteren sin tidlig. Han overhørte syngingen min og svarer «Det er viktig med venner ja - selv om du ikke ser det nå så smiler jeg under munnbindet jeg har på meg!» Han fortsetter mot avdelingen sin, mens jeg går tilbake til småbarnsavdelingen min. Jeg tenker videre på sangen barna har lært meg «Verden åpna seg, da du kom inn og åpna øyna mine». Pappaen smilte faktisk med øynene sine, i denne tida hvor alt er rart og annerledes. Vi må bare se ekstra etter i alle situasjoner. Jeg går inn på avdelingen og en engasjert gutt på 2 år kommer meg i møte. Han ønsker flere byggeklosser til tårnet sitt, «trenger jeg å si mer, kom heng deg på». Smil!

Relaterte artikler

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Les mer →

Sommerferie for alle barnehagebarn?

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Les mer →

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Les mer →

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Les mer →

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Les mer →

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Les mer →

Starten på noe stort.

Jeg har kjent deg helt siden du startet i barnehagen. Jeg husker din aller første dag i barnehagen, da du kom stabbende inn porten sammen med mamma og pappa,...

Les mer →

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...

Les mer →
?>