Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

Sonata Simeniene, barnehagelærer i Bisjord FUS barnehage

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

På avdelingen starter en lekende fredagsmorgen. Flere barn samler seg i bilkroken for å få mange nye opplevelser og erfaringer. I bilkroken har vi store planker som er malt i svart, mange små biler, dyr, bilbane og Kappla-klosser. Barna finner fram stoler og bilbane, og prøver å stable tingene opp på hverandre. Vi finner ut i fellesskap at teip, kan hjelpe oss.

Nå begynner samarbeidet mellom barna; hvordan, og hva skal vi sette hvor? Hvor stor avstand skal vi bruke mellom plankene, og hva vi kan finne på for å hindre bilene i å dette ned? En fireåring finner fram Kappla, river av teip, og setter en og en teip-bit på enden av plankene. Han får med seg de andre barna, inkluderer, ler og klapper underveis. Mellom barna skjer den viktige dialogen som skaper nysgjerrighet og medvirkning, et særlig godt utgangspunkt for å bygge relasjoner.

Når fredagens vakt er over og jeg kjører hjem, sitter jeg alene i bilen og smiler. Jeg vet veldig godt «hvorfor»…

24.08.2018 kl 12:00   

Relaterte artikler

Høy foreldretilfredshet i FUS barnehagene: Takk for tilliten!  

Vi er hoppende glade og stolte over å kunngjøre at FUS barnehagene har mottatt en imponerende samlet score på 4,53 av 5 mulige i årets foreldreundersøkelse g...

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden  

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Sommerferie for alle barnehagebarn?  

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene  

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?  

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?  

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?  

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?  

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...