Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

På avdelingen starter en lekende fredagsmorgen. Flere barn samler seg i bilkroken for å få mange nye opplevelser og erfaringer. I bilkroken har vi store planker som er malt i svart, mange små biler, dyr, bilbane og Kappla-klosser. Barna finner fram stoler og bilbane, og prøver å stable tingene opp på hverandre. Vi finner ut i fellesskap at teip, kan hjelpe oss.

Nå begynner samarbeidet mellom barna; hvordan, og hva skal vi sette hvor? Hvor stor avstand skal vi bruke mellom plankene, og hva vi kan finne på for å hindre bilene i å dette ned? En fireåring finner fram Kappla, river av teip, og setter en og en teip-bit på enden av plankene. Han får med seg de andre barna, inkluderer, ler og klapper underveis. Mellom barna skjer den viktige dialogen som skaper nysgjerrighet og medvirkning, et særlig godt utgangspunkt for å bygge relasjoner.

Når fredagens vakt er over og jeg kjører hjem, sitter jeg alene i bilen og smiler. Jeg vet veldig godt «hvorfor»…

relaterte artikler

Hvem blir du i møte med barna?

Regjeringen vil innføre strengere og tydeligere regler som skal sikre at alle barn har det trygt og godt i barnehagen. I forbindelse med ny lovgivning som tr...

Les mer →
Hvorfor blir barnet mitt så sint?

Er vi gode nok i møte med barn som er sinte? En morgen mange kan kjenne seg igjen i. Klokken er sju og du kjenner allerede på at du er stresset. Du har akkur...

Les mer →
Slik møter du barns følelser

Jeg har store barn som i disse dager forlater redet, og sitter i sofakroken med gamle fotoalbum fra de var små. Jeg tenker tilbake på en tid der hverdagen og...

Les mer →
Å fremme barns psykiske helse – det handler om å våge

Her en dag fikk jeg spørsmålet «hvordan fremmer du barns psykiske helse?». Jeg brukte noen minutter på å sette ord på det, og etter en stund kom jeg frem til...

Les mer →
Studenter bidrar til lærende organisasjoner

Et nytt barnehageår er godt i gang, og sammen med to av mine erfarne pedagogiske ledere, sitter jeg på campus Vestfold og hører programledere og koordinatore...

Les mer →
Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →
Trygge foreldre gir trygge barn

Nytt barnehageår, nye barnegrupper, nye barn og nye foreldre. Det er vår og tid for at vi i barnehagene skal planlegge og lage gode strategier for hvordan ti...

Les mer →
Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Coronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere...

Les mer →