Hopp til innhold
En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

En fantasifull verden hvor vi tar leken på alvor!

Jeg leker fordi «Jeg kan være hvem jeg vil. Nå er jeg en prins, litt senere kanskje et troll», sier en femåring. I Bisjord FUS barnehage tar vi leken på alvor. Gjennom lek gir barna uttrykk for sin måte å forstå verden på. Når barna leker, hva gjør vi voksne da? Vi støtter, lytter og er tilstede med vår kunnskap og klokskap.

På avdelingen starter en lekende fredagsmorgen. Flere barn samler seg i bilkroken for å få mange nye opplevelser og erfaringer. I bilkroken har vi store planker som er malt i svart, mange små biler, dyr, bilbane og Kappla-klosser. Barna finner fram stoler og bilbane, og prøver å stable tingene opp på hverandre. Vi finner ut i fellesskap at teip, kan hjelpe oss.

Nå begynner samarbeidet mellom barna; hvordan, og hva skal vi sette hvor? Hvor stor avstand skal vi bruke mellom plankene, og hva vi kan finne på for å hindre bilene i å dette ned? En fireåring finner fram Kappla, river av teip, og setter en og en teip-bit på enden av plankene. Han får med seg de andre barna, inkluderer, ler og klapper underveis. Mellom barna skjer den viktige dialogen som skaper nysgjerrighet og medvirkning, et særlig godt utgangspunkt for å bygge relasjoner.

Når fredagens vakt er over og jeg kjører hjem, sitter jeg alene i bilen og smiler. Jeg vet veldig godt «hvorfor»…

relaterte artikler

Trygg og god tilvenning i barnehagen

Moren sitter på gulvet med ettåringen plassert i fanget. Han har sin aller første dag i barnehagen. Forsiktig ser han rundt seg, utforsker rommet med øynene,...

Les mer →
PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery

FUS poden består av firebarnspappa Marius Holm Krog-Johnsen og Hege Cecilie Eikseth, som er fagsjef i FUS barnehagene. I FUS poden skal vi ta opp relevante t...

Les mer →
Gleder alle barn seg til å begynne på skolen?

I disse dager hører vi fuglene kvitre og sola varmer, det er vår. Med våren kommer forventinger om det nye som skal skje framover, vi går fra kaldt til varmt...

Les mer →
Vi heier på barnas nysgjerrighet!

En dag, da det bare var meg og Andreas igjen i garderoben, og etter en rekke spørsmål jeg ikke kunne svare på, kikker han ned i gulvet mens han sier lavt til...

Les mer →
Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?

«Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?» Finnes det barn som noen foresatte ikke har lyst til å ha i barnehagen sammen med sitt barn? Og er det greit?

Les mer →
Er vi gode rollemodeller for våre barn?

«Jeg skal bare invitere de som kan norsk i bursdagen min». To jenter på fire år sitter på avdeling og snakker sammen. Den andre jenta nikker, hun er enig. En...

Les mer →
Hva er det egentlig med barnehagefolk?

De som ikke har noe problem med å få hverken snørr eller makrell i tomat gnidd utover tøyet, men som reagerer kraftig om du kaller dem tante eller onkel? Hva...

Les mer →
Har den frie leken rett og slett blitt for fri?

Det lekes mye i norske barnehager. Det er i leken barna lærer mest og best, men har vi egentlig god nok oversikt over hva barna lærer i barnehagene våre?

Les mer →