Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
God ledelse skaper utvikling

God ledelse skaper utvikling

Motiverte og kompetente ansatte er viktig for å skape gode barnehager. En god leder legger til rette for at de ansatte skal bli motivert og har et ønske om å forbedre seg. Men hva ligger i “en god leder”, og hva skal til for å få de ansatte til prestere på sitt beste?

Det finnes mange ulike lederstiler, men ikke alle egner seg i en barnehage. En menneskeorientert leder har tillit, viser at han/hun bryr seg, og kan være en kilde til motivasjon og utvikling for sine ansatte. Tar man vare på sine medarbeidere, vil de ta vare på barna og deres foreldre. Får ansatte oppgaver der de kan utvikle seg, kan dette føre til økt mestringsfølelse og kan være en kilde til økt motivasjon og kunnskap. Dette kan blant annet oppnås gjennom relasjonsbygging og veiledning. Lederen må derfor ha kompetanse for å veilede og utvikle personalet, for å jobbe mot en god kvalitetsbarnehage, der barns utvikling og progresjon står i fokus. Forskning viser at høykvalitetsbarnehager er viktig for barnets utvikling og videre liv. Det er ingen hemmelighet at kvaliteten er variabel i hver enkelt barnehage, derfor har daglig leder/styrer et ekstra ansvar for å sørge for at personalet har lik forståelse av hva som er kvalitet og hvordan vi som personale skal bidra til å utvikle dette.

Daglig leder må i ulike settinger være klar og tydelig for å få til endringer og at budskapet kommer fram. Da er det ikke rom for tolkning, men det er også viktig med menneskerelatert ledelse, der man skal få med sine medarbeidere på endringene. En leder må sørge for at alle får et eierforhold til barnehagen, slik at de har lyst til at barnehagen skal videreutvikle seg. En leder bør ha kunnskap om ulike ledelsestiler. Hvilken ledelsesstrategi er mest gunstig å ha, for å få best effekt av hver enkelt ansatt. Det handler om møte personalet som individer, da alle sammen utvikler seg ulikt. En leder styrer ikke en gruppe, men individer i en gruppe. Dette for å få de ansatte til å prestere og utvikle seg på sin måte, som igjen bidrar til barns utvikling og progresjon.

Gjennom presentasjonsledelse, bidrar lederen til at hver enkelt ansatt utvikler seg og øker sin kunnskap og ferdigheter. Leder må derfor ha en selvinnsikt på hva en selv er god på og hva en selv bør utvikle. En leder må trene ledelse, for å tilnærme seg mer kunnskap innen emne. For barnets beste, ønsker man et mangfold av ulike bakgrunner. Hvis daglig leder blir kjent med hele mennesket/ansatt, vil han/hun ha mulighet til å kartlegge den totale kompetansen, og enklere kunne finne utviklingsmulighetene, gi støtte og veiledning til hver enkelt ansatt.

En god leder har relasjonsmot, ved å ta den vanskelige samtalen, stå i det når det stormer som verst, spørre om den ansatte er rett plass, håndtere konfliktene som kommer og vise en klar retning. En leder som er relasjonsfeig og snakker nedsettende om andre, kan føre til utrygghet, ustabilitet og føre til et dårlig arbeidsmiljø. Å jobbe med det psykososiale arbeidsmiljø er lederens sitt ansvar, men alle medarbeiderne skal bidra til å medvirke til et godt arbeidsmiljø.

Ledelse er å skape resultater ved hjelp av andre. Det betyr at du er avhengig av andre for å kunne lykkes. For å kunne skape resultater må styrer sørge for at personalet utfører arbeid med tanke på utvikling og progresjon hos barn. Lederen må sørge for å få alle med i prosessen og legge til rette for at personalet kan gjøre jobben sin på tilfredsstillende måte, der de har fokus på barnet først. Når man lykkes med oppdaget, må lederen sørge for at de som jobber med barna hver dag, er de som mottar rosen og applausen. En god leder unner andre suksess. Derfor er jeg glad for at jeg er daglig leder i FUS, der de har fokus på ledelse og utvikling av den faglige kompetansen. De samarbeider med andre eksterne intuisjoner eller foredragsholdere, for å videreutvikle det arbeidet som allerede gjøres i dag. FUS er opptatt av kvalitet og finne riktige kandidater til all stillinger, som bidrar til høy kvalitet for barna hver dag.

Kilder:

Relasjonsledelse v/ Jan Spurkland, Trene ledelse v/ Palle Lundquist, Ledelse v/ Arnulf, Hva vi vet om kvalitet i barnehage v/ Ratib Lethal m.fl

relaterte artikler

Starten på noe stort.

Jeg har kjent deg helt siden du startet i barnehagen. Jeg husker din aller første dag i barnehagen, da du kom stabbende inn porten sammen med mamma og pappa,...

Les mer →
Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...

Les mer →
Med barns briller

«Magnus, se», en entusiastisk gutt på to år kontakter meg. «Se Magnus», gjentar ei jevnaldrende jente. «Trollet er under brua». Straks kjenner jeg en omfavne...

Les mer →
Det gode smilet fra vinduet

«Jeg ser deg som du er» hører jeg syngende fra glade barn ute. Det er sovestund, og jeg er godt i gang med rutinevask over alle kontaktpunktene inne i barneh...

Les mer →
Å lede under korona!

Jeg har daglig gode samtaler med flere av de ansatte, og det er nettopp det som gjør jobben min som leder så utrolig utfordrende i disse dager, med smittever...

Les mer →
Slik velger norske foreldre barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →
Dette vektlegges når vi velger barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →
Det fysiske lekemiljøet i barnehagen

Leken har en sentral plass i barnehagen og er en naturlig del av barnas hverdag. I dagens samfunn tilbringer de fleste barna store deler av tiden sin i en ba...

Les mer →