Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Hverdagsmagiprisen 2017 – En hyllest til lek i våre barnehager.

Hverdagsmagiprisen 2017 – En hyllest til lek i våre barnehager.

På den nasjonale Barnehagedagen 14.mars mottok Holmsåsen FUS barnehage i Oslo hverdagsmagiprisen for 2017. Barnehagens bidrag med prosjektet Ishockey er årets vinner av giraffen MagiraFUS som ble delt ut på Manglerud arena, Manglerud Star sin hovedarena. Barna som i flere måneder har lekt og videreutviklet prosjektet om ishockey fikk prøvd seg på isen med noen av A-lagsspillerne og fikk skifte i A-lagets garderobe.

Selve prisen er FUS barnehagenes egen giraff (se bildet) som overrekkes barnehagen. Utdelingen av prisen er en årlig tradisjon i FUS barnehagene. Prisen skal stimulere til utvikling og mangfold av det pedagogiske arbeidet, og samtidig fremme hverdagsmagien som skapes i samspillet med barna.

Årets vinnerbidrag Ishockey som kommer fra Holmsåsen FUS barnehage, startet hos barna i en av storbarnsavdeling som viste en interesse for ishockey. De voksne ryddet et rom på avdelingen og lagde hockeyrom. Det ble hengt opp papp på veggene som et vant, hockeyspill ble kjøpt inn og barna lagde hockeyutstyr som skøyter, hjelmer puck etc. for å videreutvikle barnas interesse. Barna fikk lære hockeyregler, så på filmer, lærte sanger, lagde drakter og mye mer. Barna synes fortsatt dette er gøy, og de voksne jobber nå med hvordan de kan videreutvikle leken enda mer.


Juryens begrunnelse for vinnerbidraget:

Barnehagedagen 2017 har som tema lek og lekens betydning for barns vennskap Vi vil leke. Årets prisvinner av hverdagsmagiprisen er også i tråd med temaet til barnehagedagen 2017. Bidraget Ishockey viser tydelig barnas medvirkning og interesse for et tema, lydhøre og interesserte ansatte som la til rette for barnas medskaping og utvikling av prosjektet. Fokus på vennskap og samarbeid mellom barna på tvers av kjønn. Felles interesse i ishockey og nye lekekonstellasjoner utviklet seg. Det var også tilrettelegging for at andre støttefunksjoner ble opprettet. (Et ishockeylag må så klart ha en førstehjelps patrulje!) De ansattes våkenhet for dette. Bidraget viser bredden og utviklingen av god rollelek der alle barna fikk viktige posisjoner. Et helt rom ble omgjort til Ishockeybane med tilhørende garderober og er fredet over en lengre periode. Rom og tid til grovmotorisk aktivitet innendørs.

Prisutdelingen

Prisutdelingen fant sted på Manglerud Star sin arena på Manglerud 14. mars. Barna hadde ikke fått vite hva som skulle skje denne dagen, og ble veldig overrasket da de ble hentet i buss og kjørt til Manglerudhallen. Der ble de tatt i mot og fulgt inn i A-lagets garderobe, hvor de fikk tildelt hver sin ishockeydrakt og skiftet til skøyter. Så bar det ut på isen for små og store, sammen med to av Manglerud Star sine A-lagsspillere. Utdelingen av MagiraFUS samt diplomet ble utdelt til barnehagen på isen.

"

relaterte artikler

Det fysiske lekemiljøet i barnehagen

Leken har en sentral plass i barnehagen og er en naturlig del av barnas hverdag. I dagens samfunn tilbringer de fleste barna store deler av tiden sin i en ba...

Les mer →
Barnets magiske skattkiste, fylt med opplevelser, tanker og behov

Det sitter langt inni meg. Behovet for å føle meg velkommen! Da blir jeg trygg og folder meg ut. Men hvis jeg opplever reservasjon, manglende interesse, skep...

Les mer →
Hvem blir du i møte med barna?

Regjeringen vil innføre strengere og tydeligere regler som skal sikre at alle barn har det trygt og godt i barnehagen. I forbindelse med ny lovgivning som tr...

Les mer →
Hvorfor blir barnet mitt så sint?

Er vi gode nok i møte med barn som er sinte? En morgen mange kan kjenne seg igjen i. Klokken er sju og du kjenner allerede på at du er stresset. Du har akkur...

Les mer →
Slik møter du barns følelser

Jeg har store barn som i disse dager forlater redet, og sitter i sofakroken med gamle fotoalbum fra de var små. Jeg tenker tilbake på en tid der hverdagen og...

Les mer →
Å fremme barns psykiske helse – det handler om å våge

Her en dag fikk jeg spørsmålet «hvordan fremmer du barns psykiske helse?». Jeg brukte noen minutter på å sette ord på det, og etter en stund kom jeg frem til...

Les mer →
Studenter bidrar til lærende organisasjoner

Et nytt barnehageår er godt i gang, og sammen med to av mine erfarne pedagogiske ledere, sitter jeg på campus Vestfold og hører programledere og koordinatore...

Les mer →
Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →