Hopp til innhold
Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Har lyst å dele noen tanker og erfaringer om oppstart i barnehagen da det kan være stor forskjell fra barn til barn hvordan de reagerer. Noen av barna kan gi uttrykk for at de er glade og trygge når de kommer i barnehagen, mens andre kan begynne å gråte og gi uttrykk for at «jeg vil være sammen med deg, pappa/mamma!» Begge deler er like normalt. Det vi tenker er viktig er at vi i barnehagen og dere foreldre ikke avleder barnet, men bekrefter barnets følelser.

Isteden for å si: «i dag skal dere ha det gøy i barnehagen og når vi kommer hjem skal vi kose oss» kan dere foreldre si, «jeg forstår at du er lei deg og skjønner at du aller helst vil være sammen med meg. Jeg ønsker også å være hos deg, men nå må jeg på jobb. Ragnhild er her og vil passe på deg!». De ansatte bekrefter dette ved å si «nå hører jeg mamma sier hun må på jobben sin. Jeg skjønner du har lyst å være sammen med henne, men jeg skal passe på deg, også kan vi leke sammen!» Dette er et eksempel som viser at barnets følelser blir tatt på alvor. Etter hvert vil barnet erfare at «slik er det». De voksne vet at jeg egentlig har lyst å være sammen med mamma og pappa, men det går ikke fordi de må på jobben sin. Ragnhild i barnehagen hun vil passe på meg slik at jeg har det bra når mamma og pappa er på jobben.

Det kan også være fint for barnet at morgenene er ganske like. Det skaper forutsigbarhet for barnet.

Dere foresatte kan gjerne være litt i barnehagen, også i tiden etter «oppstart», men når dere først har sagt at dere skal gå er det viktig at dere går, slik at avskjeden ikke dras ut. Barnet erfarer også at «ha det» betyr at nå skal mamma og pappa gå og det blir mer forutsigbart for barnet. Dersom barnet er i lek, få oppmerksomheten til barnet slik at barnet vet at du går. Dette er med på å skape trygghet for barnet. Barnet vet at nå har mamma og pappa gått og trenger ikke lete etter dere.

Det kan være dager der barnet klamrer seg til dere foresatte og ikke vil at dere skal gå. Erfaring viser at det beste for barnet er at dere overleverer barnet til et trygt fang i barnehagen og samtidig bekrefter barnets følelser, som i eksempelet over, isteden for at den ansatte skal ta barnet ut av favnen til foreldrene. Dette bidrar til at barnet føler seg forstått og det slipper å oppleve at den ansatte i barnehagen «tar» tryggheten fra det. Dere foresatte viser at dere har tro på at barnet deres har det bra i barnehagen, og den ansatte som har tatt i mot barnet deres.

Er dere foresatte urolige for hvordan det går med barnet etter at dere har gått, kan vi sende dere en melding eller ringe for å trygge dere på at barnet har det bra.

En kosebamse, en smokk eller noe som er kjent for barnet kan være fint for barnet å ha under oppstarten sammen med vognen sin. Kosebamse og smokk ser vi på som overgangsobjekter som kan trøste barnet dersom det trenger det. Eksempel i situasjoner kan være når barnet er litt sliten eller trøtt, eller rett og slett uttrykker at det trenger litt ekstra omsorg. I barnehagen er vi bevisste på når barna bruker smokk. Dette handler om barnets språkutvikling og deltagelse i barnegruppa. Lurer dere på noe, ta kontakt med barnehagen! Samarbeid mellom foresatte og barnehagen er viktig slik at vi sammen kan legge til rette for barnet deres på best mulig måte.


relaterte artikler

Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →
Jeg skal bli en influenser!

Allerede i en alder av 32 har jeg funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor - en influenser! Jeg innser her ironien i at drømmen min høres ganske lik ut d...

Les mer →