Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Oppstart i barnehagen - noen gode råd på veien

Har lyst å dele noen tanker og erfaringer om oppstart i barnehagen da det kan være stor forskjell fra barn til barn hvordan de reagerer. Noen av barna kan gi uttrykk for at de er glade og trygge når de kommer i barnehagen, mens andre kan begynne å gråte og gi uttrykk for at «jeg vil være sammen med deg, pappa/mamma!» Begge deler er like normalt. Det vi tenker er viktig er at vi i barnehagen og dere foreldre ikke avleder barnet, men bekrefter barnets følelser.

Isteden for å si: «i dag skal dere ha det gøy i barnehagen og når vi kommer hjem skal vi kose oss» kan dere foreldre si, «jeg forstår at du er lei deg og skjønner at du aller helst vil være sammen med meg. Jeg ønsker også å være hos deg, men nå må jeg på jobb. Ragnhild er her og vil passe på deg!». De ansatte bekrefter dette ved å si «nå hører jeg mamma sier hun må på jobben sin. Jeg skjønner du har lyst å være sammen med henne, men jeg skal passe på deg, også kan vi leke sammen!» Dette er et eksempel som viser at barnets følelser blir tatt på alvor. Etter hvert vil barnet erfare at «slik er det». De voksne vet at jeg egentlig har lyst å være sammen med mamma og pappa, men det går ikke fordi de må på jobben sin. Ragnhild i barnehagen hun vil passe på meg slik at jeg har det bra når mamma og pappa er på jobben.

Det kan også være fint for barnet at morgenene er ganske like. Det skaper forutsigbarhet for barnet.

Dere foresatte kan gjerne være litt i barnehagen, også i tiden etter «oppstart», men når dere først har sagt at dere skal gå er det viktig at dere går, slik at avskjeden ikke dras ut. Barnet erfarer også at «ha det» betyr at nå skal mamma og pappa gå og det blir mer forutsigbart for barnet. Dersom barnet er i lek, få oppmerksomheten til barnet slik at barnet vet at du går. Dette er med på å skape trygghet for barnet. Barnet vet at nå har mamma og pappa gått og trenger ikke lete etter dere.

Det kan være dager der barnet klamrer seg til dere foresatte og ikke vil at dere skal gå. Erfaring viser at det beste for barnet er at dere overleverer barnet til et trygt fang i barnehagen og samtidig bekrefter barnets følelser, som i eksempelet over, isteden for at den ansatte skal ta barnet ut av favnen til foreldrene. Dette bidrar til at barnet føler seg forstått og det slipper å oppleve at den ansatte i barnehagen «tar» tryggheten fra det. Dere foresatte viser at dere har tro på at barnet deres har det bra i barnehagen, og den ansatte som har tatt i mot barnet deres.

Er dere foresatte urolige for hvordan det går med barnet etter at dere har gått, kan vi sende dere en melding eller ringe for å trygge dere på at barnet har det bra.

En kosebamse, en smokk eller noe som er kjent for barnet kan være fint for barnet å ha under oppstarten sammen med vognen sin. Kosebamse og smokk ser vi på som overgangsobjekter som kan trøste barnet dersom det trenger det. Eksempel i situasjoner kan være når barnet er litt sliten eller trøtt, eller rett og slett uttrykker at det trenger litt ekstra omsorg. I barnehagen er vi bevisste på når barna bruker smokk. Dette handler om barnets språkutvikling og deltagelse i barnegruppa. Lurer dere på noe, ta kontakt med barnehagen! Samarbeid mellom foresatte og barnehagen er viktig slik at vi sammen kan legge til rette for barnet deres på best mulig måte.


relaterte artikler

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →
Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →
Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →
Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →
Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →
Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →