Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Tilknytning og tillit i barnehagen

Tilknytning og tillit i barnehagen

Skrevet av: Tone Merete Johansen Pedagogisk leder i Drafnkollen FUS barnehage

Det er august og i disse dager er det oppstart for mange små og litt større i barnehagene rundt om. Selv skal jeg ta imot to barn på rundt året de nærmeste dagene. Hva har jeg å tilby dem? Hva har vi som barnehage å tilby dem? Vi har strukturer, planer, praktiske oppgaver, dags- og ukesrytme osv. Med individuelle tilpasninger til det enkelte barns behov. Men hva mer? Hvordan kan jeg som person i møte med deg legge grunnlaget for en trygg oppstart i barnehagen? Den vil kunne prege deg i tiden som kommer. Den vil også prege dine foreldres tanker, følelser og forventninger til barnehagen.

Tillit. Det første som slår meg er tillit. Din tillit og dine foreldres tillit. Tillit til at jeg kan tilby deg å være tilknytningsperson. Det er ikke mange du klarer å ha tillit til ennå. Jeg vil gjerne tilby deg å være en som ser deg. Virkelig ser deg for den du er. Jeg vil forsikre deg om at jeg forstår at det kan være vanskelig å stole på meg i begynnelsen. Men gjennom et varsomt blikk, varierte samspill og sensitiv omsorg vil jeg gå inn for å gi deg den bekreftelsen som er nødvendig for at du skal få tillit til meg. Jeg vil være den som «setter i kontakten» når dine nærmeste omsorgspersoner kobler fra. Altså ved levering i barnehagen, da må jeg overta den omsorgen foreldrene dine gir deg ellers. Målet er å «slå på lyset i lampen», da kan magiske ting skje. Det er det fantastiske med å få være en så stor del av din hverdag fremover. Da må jeg ha kunnskap. Kunnskap om barn, kunnskap om deg og kunnskap om tilknytning og kunnskap om hvordan jeg kan danne relasjoner.

Å ha god mentaliserings evne blir nok avgjørende, det å se meg selv utenfra og bruke både fagkunnskap, erfaringer og deg som kompass i forhold til å se deg innenfra, for å forstå deg. For å lære deg å kjenne. I dagene som kommer blir dette mitt fokus. Å bli kjent med deg. Relasjonen er mitt ansvar og jeg må være tilstede for deg for å kunne bli din sekundære tilknytningsperson i barnehagen. Din indre arbeidsmodell, forestilling, om meg vil bli dannet i disse dager. Hvordan ser du på meg og hva kan jeg tilby deg? Jeg gleder meg til denne prosessen, den er intens og krevende. Men det er nå det gjelder. Sammen skal vi skape hverdagsmagi, tillit og relasjoner. Jeg gleder meg til å bli kjent med deg! ?

#tilknytning #mentalisering #tillit #tilvenning #relasjoner #indre arbeidsmodell #Schøn #Thorsteinsen #Brandtzæg #Drugli #Abrahamsen

relaterte artikler

Hvorfor blir barnet mitt så sint?

Er vi gode nok i møte med barn som er sinte? En morgen mange kan kjenne seg igjen i. Klokken er sju og du kjenner allerede på at du er stresset. Du har akkur...

Les mer →
Slik møter du barns følelser

Jeg har store barn som i disse dager forlater redet, og sitter i sofakroken med gamle fotoalbum fra de var små. Jeg tenker tilbake på en tid der hverdagen og...

Les mer →
Å fremme barns psykiske helse – det handler om å våge

Her en dag fikk jeg spørsmålet «hvordan fremmer du barns psykiske helse?». Jeg brukte noen minutter på å sette ord på det, og etter en stund kom jeg frem til...

Les mer →
Studenter bidrar til lærende organisasjoner

Et nytt barnehageår er godt i gang, og sammen med to av mine erfarne pedagogiske ledere, sitter jeg på campus Vestfold og hører programledere og koordinatore...

Les mer →
Hundekjeks og glede

«Blomst til deg!» Lyden kom fra bak gjerdet, oransje avsperringsplast som viser hvilke kohorter man er på, for å være nøyaktig. Jeg beveger meg mot stemmen,...

Les mer →
Trygge foreldre gir trygge barn

Nytt barnehageår, nye barnegrupper, nye barn og nye foreldre. Det er vår og tid for at vi i barnehagene skal planlegge og lage gode strategier for hvordan ti...

Les mer →
Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Coronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere...

Les mer →
Den dagen vi brettet opp ermene

I dagens mediebilde kan vi lese mange artikler om dugnadsånd og løsningsorienterte yrkesgrupper, i kampen mot koronaviruset som herjer på verdensbasis. Hverd...

Les mer →