Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Trenger barnehagen å utvikle seg?

Trenger barnehagen å utvikle seg?

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Tittelen «styrer» benyttes fortsatt i Lov om barnehager, jeg foretrekker begrepet «leder»! Barnehager har ikke et rykte på seg om å tenke nytt, annerledes og innovativt, vi må tørre å utfordre «status quo».

Ledelse
Ledelse er i mine øyne fremtiden. I fremtiden vil mange ansatte antakeligvis ha økt kompetanse og utdanning enn tidligere, da trenger man en god leder som kan lede personalet. De skal ikke styres og kontrolleres, men ledes. Å styre høres ut som noe man gjør fra toppen og ned. Ledelse derimot finnes det selvsagt flere måter å gjøre på. Relasjonsledelse, transformasjonsledelse eller distribuert ledelse. I FUS har vi fått «FUS lederkrav» til alle lederstillinger. Dette går på at vi skal vise retning, skape resultater, drive endring, utvikle ansatte og team m.m. Ledelse er satt på dagsordenen!

Hvor mye ledelse får barnehagelærerstudentene i studiet? I utdanningen heter det ledelse, ikke styring. De blir jo ansatt som pedagogisk leder, med personalansvar, veiledning og oppfølging, men de kan mest om pedagogikk. Hva har de av kompetanse for å drive endring og utvikling når de begynner å arbeide?

Rekruttering
Kompetente ansatte med de rette holdningene og kunnskapen er svært viktig for å skape høy kvalitet i barnehagen. Hvordan rekrutterer man nye ansatte? Her har FUS gjort store endringer i hele rekrutteringsprosessen for å sikre riktig og godt kvalifisert personale i barnehagene. Hvordan ser man kompetansen det stilles så sterke krav til i et intervju? I 2012 flyttet jeg til Oslo og var på 11 intervjuer. Så å si alle spørsmålene var like. Jeg kunne prate på autopilot etter intervju nr. 2. Nå har jeg vært i dette yrket i over åtte år, og jeg opplever at det ikke er så mye som har endret seg.

Andregangsintervjuer, kompetansekartlegging, LinkedIn, besøk hos bedriften, prat over en kopp kaffe og mye mer gjøres i andre organisasjoner, noe jeg ikke opplever er vanlig å gjøre i barnehage. Ved å arrangere treff, nettverksmøter og slikt, vil man også utvide og utvikle kompetansen sin på en annen måte enn den tradisjonelle måten. Jeg har opplevd ett nettverkstreff innenfor barnehagen, arrangert av personalet i barnehagen vår. Det finnes en pedagogisk café man kan delta på, men barnehagen er som nevnt mer enn pedagogikk.

Er det fordi man bare gjør det slik vi alltid har gjort det? I alle mine år i barnehage har det vært en evig søken etter menn. Rekrutterer man på en måte som tiltrekker seg menn? Tiltrekker man seg de rette menneskene gjennom et intervju som varer i en time med en oppfølgingstelefon til referansen etterpå? Nei, tenker jeg! I FUS har man satt i gang med en stor endring av intervjuprosessen, det har tatt ca. et halvt år. Det brukes film til refleksjon, kandidaten skal presentere sin tolkning av en utfordring som presenteres i forkant, det er flere runder med intervjuer og spørsmålene er ment for å avdekke de riktige og viktige holdningene man søker etter i medarbeiderne hos oss. Man får frem refleksjoner på et annet nivå og man får et godt innblikk i verdiene til den man intervjuer.

Er barnehagen fremtidsrettet?
Barna i barnehagen skal en gang i fremtiden lede dette landet. Vi utvikler fremtidens ledere. De kommer til å møte en fremtid hvor de stadig må tenke nytt og annerledes. I fremtiden vil antagelig flere ansatte ha økt kompetanse, derfor er ledelse så viktig. Barnehagen må endre og utvikle seg i takt med samfunnet! Vi må tenke nytt, annerledes og innovativt! I FUS satser vi på ledelse. Ledelse er fremtiden!

relaterte artikler

Starten på noe stort.

Jeg har kjent deg helt siden du startet i barnehagen. Jeg husker din aller første dag i barnehagen, da du kom stabbende inn porten sammen med mamma og pappa,...

Les mer →
Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...

Les mer →
Med barns briller

«Magnus, se», en entusiastisk gutt på to år kontakter meg. «Se Magnus», gjentar ei jevnaldrende jente. «Trollet er under brua». Straks kjenner jeg en omfavne...

Les mer →
Det gode smilet fra vinduet

«Jeg ser deg som du er» hører jeg syngende fra glade barn ute. Det er sovestund, og jeg er godt i gang med rutinevask over alle kontaktpunktene inne i barneh...

Les mer →
Å lede under korona!

Jeg har daglig gode samtaler med flere av de ansatte, og det er nettopp det som gjør jobben min som leder så utrolig utfordrende i disse dager, med smittever...

Les mer →
Slik velger norske foreldre barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →
Dette vektlegges når vi velger barnehage

Åpningstider og beliggenhet er to av de viktigste kriteriene som påvirker valg av barnehage. – Norske foreldre kan godt bli enda flinkere til å stille faglig...

Les mer →
Det fysiske lekemiljøet i barnehagen

Leken har en sentral plass i barnehagen og er en naturlig del av barnas hverdag. I dagens samfunn tilbringer de fleste barna store deler av tiden sin i en ba...

Les mer →