Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Trenger barnehagen å utvikle seg?

Trenger barnehagen å utvikle seg?

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Kjetil Krogstad, daglig leder i Smedbakken FUS barnehage

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Tittelen «styrer» benyttes fortsatt i Lov om barnehager, jeg foretrekker begrepet «leder»! Barnehager har ikke et rykte på seg om å tenke nytt, annerledes og innovativt, vi må tørre å utfordre «status quo».

Ledelse
Ledelse er i mine øyne fremtiden. I fremtiden vil mange ansatte antakeligvis ha økt kompetanse og utdanning enn tidligere, da trenger man en god leder som kan lede personalet. De skal ikke styres og kontrolleres, men ledes. Å styre høres ut som noe man gjør fra toppen og ned. Ledelse derimot finnes det selvsagt flere måter å gjøre på. Relasjonsledelse, transformasjonsledelse eller distribuert ledelse. I FUS har vi fått «FUS lederkrav» til alle lederstillinger. Dette går på at vi skal vise retning, skape resultater, drive endring, utvikle ansatte og team m.m. Ledelse er satt på dagsordenen!

Hvor mye ledelse får barnehagelærerstudentene i studiet? I utdanningen heter det ledelse, ikke styring. De blir jo ansatt som pedagogisk leder, med personalansvar, veiledning og oppfølging, men de kan mest om pedagogikk. Hva har de av kompetanse for å drive endring og utvikling når de begynner å arbeide?

Rekruttering
Kompetente ansatte med de rette holdningene og kunnskapen er svært viktig for å skape høy kvalitet i barnehagen. Hvordan rekrutterer man nye ansatte? Her har FUS gjort store endringer i hele rekrutteringsprosessen for å sikre riktig og godt kvalifisert personale i barnehagene. Hvordan ser man kompetansen det stilles så sterke krav til i et intervju? I 2012 flyttet jeg til Oslo og var på 11 intervjuer. Så å si alle spørsmålene var like. Jeg kunne prate på autopilot etter intervju nr. 2. Nå har jeg vært i dette yrket i over åtte år, og jeg opplever at det ikke er så mye som har endret seg.

Andregangsintervjuer, kompetansekartlegging, LinkedIn, besøk hos bedriften, prat over en kopp kaffe og mye mer gjøres i andre organisasjoner, noe jeg ikke opplever er vanlig å gjøre i barnehage. Ved å arrangere treff, nettverksmøter og slikt, vil man også utvide og utvikle kompetansen sin på en annen måte enn den tradisjonelle måten. Jeg har opplevd ett nettverkstreff innenfor barnehagen, arrangert av personalet i barnehagen vår. Det finnes en pedagogisk café man kan delta på, men barnehagen er som nevnt mer enn pedagogikk.

Er det fordi man bare gjør det slik vi alltid har gjort det? I alle mine år i barnehage har det vært en evig søken etter menn. Rekrutterer man på en måte som tiltrekker seg menn? Tiltrekker man seg de rette menneskene gjennom et intervju som varer i en time med en oppfølgingstelefon til referansen etterpå? Nei, tenker jeg! I FUS har man satt i gang med en stor endring av intervjuprosessen, det har tatt ca. et halvt år. Det brukes film til refleksjon, kandidaten skal presentere sin tolkning av en utfordring som presenteres i forkant, det er flere runder med intervjuer og spørsmålene er ment for å avdekke de riktige og viktige holdningene man søker etter i medarbeiderne hos oss. Man får frem refleksjoner på et annet nivå og man får et godt innblikk i verdiene til den man intervjuer.

Er barnehagen fremtidsrettet?
Barna i barnehagen skal en gang i fremtiden lede dette landet. Vi utvikler fremtidens ledere. De kommer til å møte en fremtid hvor de stadig må tenke nytt og annerledes. I fremtiden vil antagelig flere ansatte ha økt kompetanse, derfor er ledelse så viktig. Barnehagen må endre og utvikle seg i takt med samfunnet! Vi må tenke nytt, annerledes og innovativt! I FUS satser vi på ledelse. Ledelse er fremtiden!

04.10.2018 kl 12:00   

Relaterte artikler

Høy foreldretilfredshet i FUS barnehagene: Takk for tilliten!  

Vi er hoppende glade og stolte over å kunngjøre at FUS barnehagene har mottatt en imponerende samlet score på 4,53 av 5 mulige i årets foreldreundersøkelse g...

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden  

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Sommerferie for alle barnehagebarn?  

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene  

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?  

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?  

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?  

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?  

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...