Hopp til innhold
Trenger barnehagen å utvikle seg?

Trenger barnehagen å utvikle seg?

Barnehagen er mer enn pedagogikk! Det er kommet ny rammeplan, full barnehagedekning med økt konkurranse og nyere hjerneforskning, men hvor er fokuset på ledelse? Ledelse er helt essensielt for å endre organisasjonen, for å lære og for å bli bedre. God ledelse er helt vesentlig for å kunne heve kvaliteten. Derfor er barnehage mye mer enn pedagogikk.

Tittelen «styrer» benyttes fortsatt i Lov om barnehager, jeg foretrekker begrepet «leder»! Barnehager har ikke et rykte på seg om å tenke nytt, annerledes og innovativt, vi må tørre å utfordre «status quo».

Ledelse
Ledelse er i mine øyne fremtiden. I fremtiden vil mange ansatte antakeligvis ha økt kompetanse og utdanning enn tidligere, da trenger man en god leder som kan lede personalet. De skal ikke styres og kontrolleres, men ledes. Å styre høres ut som noe man gjør fra toppen og ned. Ledelse derimot finnes det selvsagt flere måter å gjøre på. Relasjonsledelse, transformasjonsledelse eller distribuert ledelse. I FUS har vi fått «FUS lederkrav» til alle lederstillinger. Dette går på at vi skal vise retning, skape resultater, drive endring, utvikle ansatte og team m.m. Ledelse er satt på dagsordenen!

Hvor mye ledelse får barnehagelærerstudentene i studiet? I utdanningen heter det ledelse, ikke styring. De blir jo ansatt som pedagogisk leder, med personalansvar, veiledning og oppfølging, men de kan mest om pedagogikk. Hva har de av kompetanse for å drive endring og utvikling når de begynner å arbeide?

Rekruttering
Kompetente ansatte med de rette holdningene og kunnskapen er svært viktig for å skape høy kvalitet i barnehagen. Hvordan rekrutterer man nye ansatte? Her har FUS gjort store endringer i hele rekrutteringsprosessen for å sikre riktig og godt kvalifisert personale i barnehagene. Hvordan ser man kompetansen det stilles så sterke krav til i et intervju? I 2012 flyttet jeg til Oslo og var på 11 intervjuer. Så å si alle spørsmålene var like. Jeg kunne prate på autopilot etter intervju nr. 2. Nå har jeg vært i dette yrket i over åtte år, og jeg opplever at det ikke er så mye som har endret seg.

Andregangsintervjuer, kompetansekartlegging, LinkedIn, besøk hos bedriften, prat over en kopp kaffe og mye mer gjøres i andre organisasjoner, noe jeg ikke opplever er vanlig å gjøre i barnehage. Ved å arrangere treff, nettverksmøter og slikt, vil man også utvide og utvikle kompetansen sin på en annen måte enn den tradisjonelle måten. Jeg har opplevd ett nettverkstreff innenfor barnehagen, arrangert av personalet i barnehagen vår. Det finnes en pedagogisk café man kan delta på, men barnehagen er som nevnt mer enn pedagogikk.

Er det fordi man bare gjør det slik vi alltid har gjort det? I alle mine år i barnehage har det vært en evig søken etter menn. Rekrutterer man på en måte som tiltrekker seg menn? Tiltrekker man seg de rette menneskene gjennom et intervju som varer i en time med en oppfølgingstelefon til referansen etterpå? Nei, tenker jeg! I FUS har man satt i gang med en stor endring av intervjuprosessen, det har tatt ca. et halvt år. Det brukes film til refleksjon, kandidaten skal presentere sin tolkning av en utfordring som presenteres i forkant, det er flere runder med intervjuer og spørsmålene er ment for å avdekke de riktige og viktige holdningene man søker etter i medarbeiderne hos oss. Man får frem refleksjoner på et annet nivå og man får et godt innblikk i verdiene til den man intervjuer.

Er barnehagen fremtidsrettet?
Barna i barnehagen skal en gang i fremtiden lede dette landet. Vi utvikler fremtidens ledere. De kommer til å møte en fremtid hvor de stadig må tenke nytt og annerledes. I fremtiden vil antagelig flere ansatte ha økt kompetanse, derfor er ledelse så viktig. Barnehagen må endre og utvikle seg i takt med samfunnet! Vi må tenke nytt, annerledes og innovativt! I FUS satser vi på ledelse. Ledelse er fremtiden!

relaterte artikler

Trygg og god tilvenning i barnehagen

Moren sitter på gulvet med ettåringen plassert i fanget. Han har sin aller første dag i barnehagen. Forsiktig ser han rundt seg, utforsker rommet med øynene,...

Les mer →
PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery

FUS poden består av firebarnspappa Marius Holm Krog-Johnsen og Hege Cecilie Eikseth, som er fagsjef i FUS barnehagene. I FUS poden skal vi ta opp relevante t...

Les mer →
Gleder alle barn seg til å begynne på skolen?

I disse dager hører vi fuglene kvitre og sola varmer, det er vår. Med våren kommer forventinger om det nye som skal skje framover, vi går fra kaldt til varmt...

Les mer →
Vi heier på barnas nysgjerrighet!

En dag, da det bare var meg og Andreas igjen i garderoben, og etter en rekke spørsmål jeg ikke kunne svare på, kikker han ned i gulvet mens han sier lavt til...

Les mer →
Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?

«Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?» Finnes det barn som noen foresatte ikke har lyst til å ha i barnehagen sammen med sitt barn? Og er det greit?

Les mer →
Er vi gode rollemodeller for våre barn?

«Jeg skal bare invitere de som kan norsk i bursdagen min». To jenter på fire år sitter på avdeling og snakker sammen. Den andre jenta nikker, hun er enig. En...

Les mer →
Hva er det egentlig med barnehagefolk?

De som ikke har noe problem med å få hverken snørr eller makrell i tomat gnidd utover tøyet, men som reagerer kraftig om du kaller dem tante eller onkel? Hva...

Les mer →
Har den frie leken rett og slett blitt for fri?

Det lekes mye i norske barnehager. Det er i leken barna lærer mest og best, men har vi egentlig god nok oversikt over hva barna lærer i barnehagene våre?

Les mer →