Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?  

Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange andre barnefamilier. Dere skravler om barnehagen og annet i hverdagen. En annen familie fra barnehagen går forbi, dere viser ingen tegn til å ønske dem velkommen til dere og sier ikke «hei», men en av naboene forteller at hun har hørt at det foregår litt av hvert i den familien. Hun forteller om foreldre som krangler, og om barnet deres som ofte utagerer i barnehagen eller på besøk hos andre. De skal i hvert fall ikke invitere det barnet i bursdag, da vil jo barnet ødelegge festen. Dere skravler ivrig i vei, og barna deres leker rundt dere.

Ut av porten for siste gang  

Fra første stund i barnehagen var det trygge ansatte som tok deg imot, ga deg omsorg, leste bøker for deg, lekte med deg, lærte deg å hoppe paradis, trøstet deg og satte på plaster på knærne du skrubbet i skogen. Sammen med deg har de feiret hver eneste mestring, og gitt deg støtte når ting har vært vanskelig. De har veiledet deg i hvordan du tilnærmer deg andre, inviterer andre med i leken, bygger vennskap og tar vare på disse vennskapene. Når det har vært vanskelig å bli enige i leken, har personalet vært der. Som støttende stillaser har de veiledet og lært deg å forhandle, det å se ting fra en annens side, hvordan stoppe opp og finne de rette ordene slik at dere kan komme frem til en god løsning sammen. Sammen har dere tøyset og tullet og ledd så du fikk krampe i magen, og du har fått tatt en pause på fanget når behovet meldte seg og ting ikke var så greit. Alt har vært så trygt og godt.

Hvorfor er relasjonskompetanse så viktig i barnehagen?  

Å kunne møte mennesker, kommunisere, dele, og forstå hverandre er ikke en selvfølge. Å virkelig ønske og vise at du er der for barn og kollegaer, og at du gjør ditt ytterste for at de skal lykkes, er for noen helt naturlig. For de aller fleste av oss er det slik at vi må legge ned en innsats for å få dette til. Dette dreier seg om å jobbe med vår egen relasjonskompetanse.

La meg leke i Barnehagen – så skal jeg vise deg resultater på skolen!  

Resultatene i skolen er ikke så bra som man skulle ønske. Det kommer stadig nye forslag om mer realfag og skolerettet læring for yngre og yngre barn. Kjære politiker, ikke tro at det å ta i fra meg leken vil gi deg de resultatene du ønsker. Ikke tro at mer skolerettet læring vil gi meg ett fortrinn til videre utdanning.