Å kunne møte mennesker, kommunisere, dele, og forstå hverandre er ikke en selvfølge. Å virkelig ønske og vise at du er der for barn og kollegaer, og at du gjør ditt ytterste for at de skal lykkes, er for noen helt naturlig. For de aller fleste av oss er det slik at vi må legge ned en innsats for å få dette til. Dette dreier seg om å jobbe med vår egen relasjonskompetanse.
Relasjonskompetanse er ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Skal man lykkes i arbeid med barn og kollegaer er det svært viktig å jobbe med alles relasjonskompetanse.
Når man skal jobbe med relasjonskompetanse, må en først og fremst opparbeide tillit. Tillit er ingen selvfølge men må bygges litt etter litt gjennom gjensidig respekt, å ønske hverandre vel, vise omsorg og skape trygghet. Uten trygghet på hverandre vil vi aldri fullt og helt kunne veilede barn eller kollegaer i deres utvikling og faglige forståelse.
For å jobbe med relasjon og skape tillit blant barn og kollegaer, må man først og fremst ha menneskeinteresse. Tillit og menneskeinteresse er essensen for å bygge gode relasjoner med andre. Vi må ønske å finne ut av hvem som «bor der inne» i både barn og kollegaer. Vi må ønske å vite om deres tanker, kompetanse, ideer om deres familie og fritid og fremtidsvisjoner. Å møte mennesker med positivitet vil skape, som Gullesen Bratt og Onshuus Lysebo skriver, en relasjonell kapital. Dette vil gi personalet og barna energi og forebygge mobbing og utestengelse. Som voksen i barnehage er det vi som har ansvaret for å bygge relasjoner med barn, foreldre og kollegaer. Det er vi som må ta initiativ og vise at vi ønsker å bli kjent å vite mer om de vi møter, både barn og voksne. Det er viktig å huske at alle mennesker er like betydningsfulle, uansett erfaring eller utdanning. Vi har forskjellige roller og stillinger, men ingen er mindre viktig for det.
For å skape gode barnehager må vi som ansatte ha lyst og interesse for å jobbe med barn. Vi må kunne møte barna og være glødende, engasjerte, omsorgsfulle, lekende og tilstede i alt barna holder på med. De aller fleste tenker at de er flinke til å fordele seg og sitter på gulvet sammen med barna og på deres nivå. Men hva gjør når vi sitter ned sammen med barna? Er vi koblet på det barna holder på med? Er vi mentalt tilstede? Stiller vi åpne spørsmål? Bygger vi relasjon? Er vi nysgjerrige? Det holder ikke å si at i vår barnehage er vi flinke å fordele oss og være på barns nivå, vi må tørre å virkelig gå inn i relasjonene og vurdere kvaliteten. Det må være kvalitet i samspillet for å skape utvikling.
Mange snakker om og er opptatt av begrepet kvalitet. Jeg er sikker på at kvalitet skapes gjennom relasjoner og ikke gjennom kartlegging. Har de voksne bygget en god relasjon med barnet, så vet dem hva barnet er god på og hva hun/han streber med. Barnet er ikke et problem men det har noen utfordringer, hvor det trenger støtte av en voksen, for å kunne mestre. Det er vår oppgave å kjenne barna så godt, at vi vet hvor det trenger støtte. Ansvarlige voksne er opptatt av at barna skal lykkes, de lytter til barna, er på lag med barna, de skaper hverdagsmagi, bidrar til at barnet mestrer nye oppgaver og løfter dem opp og fram. De sørger for å heve statusen hos barna som har behov for det i gruppa. Vi må ta i mot barna med nysgjerrighet rundt hvilken kunnskap og ferdigheter barnet besitter, og ikke lete etter hvilke mangler det har som vi skal hjelpe det med.
Har du noen gang turt å tenke tanken om at det ofte er arbeidsmåten i barnehagen og de ansatte som må kartlegges- hvordan de relasjonelt møter barn?
Nesten alle barn går i barnehagen i dag og alle barna har rett til en barnehage der de blir tatt på alvor, og blir møtt av kompetente voksne. Vi vet at barnehagen er en viktig start på barnas utdanningsløp og hvordan de mestrer resten av livet, det betyr at vi som jobber i barnehage har en meget viktig jobb. Relasjonskompetanse bør settes på dagorden, da dette er det som er nøkkelen til trivsel, mestring og motet til å jobbe med kvaliteten også på personnivå. Det holder ikke å se på strukturen om menneskene som skal utføre visjoner og planer ikke har relasjonskompetanse.
Kilder:
Lekhal, Ratib., Zachrisson, Henrik Daae., Solheim, Elisabeth., Moser, Thomas., Drugli, May Britt. (2017) Dette vet om barnehagen, Barnehagen, Betydning av kvalitet i barnehagen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Spurkland, Jan. (2013) Relasjonsledelse. Oslo: Universitetsforlaget.
Onshuus Lysebo, Marit., Gullesen Bratt, Elin. (2017) Relasjonskompetanse i barnehagen. Oslo: Pedlex
Det er normalt at noen barn gråter ved levering i barnehagen den første tiden. Som foreldre kan dette være vanskelig, men husk at barnet gradvis vil bli tryg...
Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...
Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...
Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.
I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...
Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...
I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...
Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...