Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Har mat i barnehagen noe å si for barnas hverdag?

Har mat i barnehagen noe å si for barnas hverdag?

Det er tid for lunsj og en gjeng 3 åringer har vasket hender og er på vei til bordet for å spise. Pia, som egentlig ikke er så begeistret for nye smaker går sakte inn. Vi kan se at hun titter rundt seg og lukter for å finne ut av hva det er til mat. Mina, som er Pias beste venninne går ved siden av. Mina elsker alt som serveres og er helt unik i vår situasjon rundt det å lære barn å tørre å smake på nye ting. Det er fiskegrateng med gulrotstaver i dag, og vi voksne vet at Pia er skeptisk.


Vi sier ingenting, men sørger for at Mina og Pia får sitte sammen. Så hører vi Mina rope ut i begeistring at det er Elsagrateng med magiske gulrotstaver til lunsj. Hun smiler og ser på Pia som ikke klarer annet enn å dele Minas begeistring. Vi aner håp om at Pia i dag vil smake på fiskegratengen. Det er 4 gangen vi serverer fiskegrateng, Pia har aldri turt å smake. Hun får alltid servert maten de andre får og må vente litt før hun eventuelt får en skive isteden. Alle barna får servert mat og Mina kaster seg over og tar en stor skje med fiskegrateng før hun plukker opp en gulrotstav og sier til Pia at denne er magisk! Pia ser ned på tallerkenen sin og tar en liten skje og putter i munnen, mens hun smiler til Mina. Hun tar seg god tid. Så skjer det. Pia ser på den voksne og smiler, og mellom en ny skje sier hun til den voksne at hun liker maten, tar en gulrot og smiler stort. Pia spiser opp den lille porsjonen hun har fått, og ber om mer.

Dette er opplevelser som viser at det å gi barn muligheter, la de få prøve i eget tempo, og bevisst ikke presse på er viktig. De siste årene har mat, type mat, tid og hvor mange måltider vært et tema i barnehagen vår. Hva betyr måltidene og har våre muligheter til å påvirke næringsinntaket noe å si for barns opplevelse av hverdagen i barnehagen? Hos oss kan vi si at ja, det har virkelig en betydning både for tid, opplevelsen rundt matsituasjonen, læring og ikke minst hvordan barna har det i barnehagen hver eneste dag.

Som voksne kan vi selv kjenne på kroppen hvordan vi både yter bedre og takler ulike situasjoner vi møter på når vi har spist rett og er gode og mette. Vi kan vel alle kjenne oss igjen i at vi lett kan bli ufokuserte og litt gretne om ikke kroppen får påfyll. Akkurat slik er det også for barna, uten at de forstår hvorfor. I FUS har vi de siste årene hatt fokus på å kunne tilby barna mat i barnehagen som tilfører riktige byggeklosser for at kroppen skal utvikle seg og fungere optimalt. Samtidig som hjernen får påfyll av det den har behov for, for at barna skal holde fokus og tilegne seg kunnskap.

Vi har hos oss valgt å servere all mat i barnehagen, noe som gir oss en unik mulighet til å ha kontroll over hva barna får servert og sørge for et balansert inntak av rett næring gjennom hele dagen. Vi kan se at vi har barn som har et jevnt blodsukker og slipper å møte følelsen av sult, som for et barn er vanskelig å sette ord på. Det er ikke lett å forstå for en 3 åring hvorfor humøret svinger og en lettere havner i en konflikt, eller hvorfor de ikke klarer å holde fokus i en lekesituasjon. De klarer ikke se sammenhengen mellom det å være sulten og det som skjer med hode og kroppen.

Måltider og forberedelser til måltidene er utrolig gode situasjoner, hvor man er samlet og man har tid til å snakke sammen. Dette er en unik situasjon for å lære barna om hvor maten vår kommer i fra og hva den gjør med kroppen vår. Mange barn er opptatt av hva vi spiser, og avdelingene snakker om de ulike matrettene vi serverer og hvilke råvarer de inneholder. Vi snakker om hvordan ulike matvarer påvirker kroppen vår og hva den trenger for å vokse og lære. Det tas i bruk konkreter og barna deltar aktivt. Vi har mange fine samtaler når maten varmes opp eller tilberedes fra bunnen av og ikke minst mens den spises. Vi vet jo alle hvor herlig det er å nyte et godt måltid sammen med gode venner. Akkurat slik er det for barna også. De spiser, de snakker med hverandre, utforsker og ler sammen.

Våre erfaringer

Resultatet hos oss, etter kun 6 måneder, er at vi ikke lenger opplever barn som er lei seg fordi de egentlig har lyst på det sidemannen har i sin matpakke. Barn som ikke har med nok mat for å fylle opp energilageret for å kunne fungere optimalt på tur i skogen og vi ser at flere barn spiser mer og bedre enn hva de gjorde tidligere. Hos oss har vi fokus på at de får sunn, variert og god mat. Vi sørger for god variasjon mellom varme og kalde måltider og en unik måte å bli kjent med nye smaker i trygge omgivelser. Det er gøy å se barna fryde seg over å spise rødkål og undersøker hverandres tunger for nye farger og snakke sammen om hva som er fint for kroppen, som vokser og at de nå vil orke ake-turen de skal på etterpå. Det er herlig å høre barna nyte et godt måltid med kjøtt, fisk og grønnsaker, og uttrykke glede over gode smaker. Sammen med en leverandør som har spesialisert seg på å levere mat til barnehagebarn har vi og redusert tiden det tar å tilberede og planlegge hva vi serverer. Alt blir levert til barnehagen. Noe som igjen gir oss voksne mer av den verdifulle tiden vi trenger til å være sammen med barna og følge dem opp.

Det aller beste er at barn som tidligere lett havnet i konflikter en time før eller etter måltidet sjeldnere gjør det. De barna som ikke klarte å holde fokus i samlingsstund før lunsj, kan nå følge med og tilegne seg ny kunnskap fordi de får rett mat og klarer å konsentrere seg. Samtalene rundt bordet og roen er en helt annen, nå som barna ikke er så sultne hver gang de setter seg til bordet. Vi vet og ser at mat betyr noe. Vi sparer også foreldrene for den stressfaktoren det ofte var rundt matpakken. Liker Mons det jeg sendte med i dag? Sendte jeg med nok? Husket jeg at de skulle ha med litt ekstra fordi det er turdag? Samtidig bidrar vi med alle disse nye smakene og det sunne kostholdet, slik at foreldrene med sikkerhet vet at barna deres får det de trenger.

Konklusjonen er at mat betyr mye for barn i vekst og hverdagen deres, og vi som barnehage er en viktig bidragsyter og kulturbærer på dette området.

14.02.2018 kl 12:00       Oppdatert: 27.02.2024 kl 09:32


Relaterte artikler

Når barnet gråter ved levering i barnehagen: 5 gode tips til foreldre  

Det er normalt at noen barn gråter ved levering i barnehagen den første tiden. Som foreldre kan dette være vanskelig, men husk at barnet gradvis vil bli tryg...

Når barnet ikke vil hjem fra barnehagen  

Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...

Å lede seg selv og inspirere andre  

Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...

Tør å være foreldre - 7 tips for enklere grensesetting med barn  

Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.

Hva er Trygghetssirkelen og hvorfor er den viktig for barnet mitt?  

I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?  

Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...

Hvordan skaper vi den gode relasjonen med barnet ditt?  

I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...

5 tips for å velge den beste barnehagen for barnet ditt  

Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...