Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Avdelingsbarnehage, basebarnehage, sonebarnehage, naturbarnehage eller idrettsbarnehage...?

Avdelingsbarnehage, basebarnehage, sonebarnehage, naturbarnehage eller idrettsbarnehage...?

For meg som jobber som leder i en basebygget barnehage, er det mange forhold å ta hensyn til når organisering av barnegrupper skal gjøres. I avdelingsbarnehager har eksempelvis tradisjonen vært at småbarn flytter over på stor når de blir 3 år, eller den høsten de fyller 3. Dette har kanskje også vært tilfelle i både base- og sonebarnehager, eller andre typer som ikke er nevnt her.

Hva skal jeg ta hensyn til, og hvordan? Hvilke begrunnelser har jeg for de valgene vi tar? Jeg må stole på kunnskap og erfaring, og jeg må gå i dialog med foreldre, og med ansatte. Som mennesker er vi opptatt av vaner og ikke særlig glade i endringer, men med en forklaring og forståelse, vil endring være enklere å akseptere. Barn tilpasser seg ofte miljøet veldig godt, når vi tar hensyn til relasjoner og vennskap, interesser og utviklingsnivå.

Som hovedregel har vi en stor base med småbarn og en stor base med store barn, ofte under og over 3 år. Noen ganger kan gruppene være opp til 4 år, eller ned i 2 år. Det avhenger av barnetallet, hvor mange barn vi har i ulik alder og nivå. Men 40-50 barn på en base, eller avdeling som vi kaller det, blir for mange å forholde seg, så vi må dele gruppa inn i nye grupper. To, tre eller fire grupper? Ja, og noen ganger 5 grupper. 7, 10 eller 15 barn? Ja, og noen ganger 20 barn. Igjen avhenger antallet i gruppene av den store barnegruppa, hvilke alder, hvilke ferdighetsnivå, hvilke relasjoner, hvilke behov og utviklingsområder å strekke seg etter. Vi er blant annet opptatt av mangfold, ulike språk og ulik bakgrunn, både i barnegruppa og personalgruppa.

Så hvorfor endrer dette seg fra år til år? Noen ganger er endringene små, andre ganger større. Det er ikke slik at når 10 seksåringer går over i skole, tar vi inn 10 nye ettåringer…. Kanskje er det 2-3 barn i alle ulike aldre som søker plass, og dette vil påvirke alle barnegruppene på ulike vis. Og noen år «byttes» skolestartere med nye, små verdensborgere, og endringene blir ikke så merkbare for noen. Annet enn at barna blir eldre, mer selvstendige, utvider relasjoner og interessefelt, og utvikler seg i den retningen de skal.

Vi ønsker å ha stabilitet og kontinuitet. Det er en grundig tanke bak hvordan vi organiserer personalet, basert på interesser og kompetanse, og hvordan ressursene vi innehar, kan utnyttes på best mulige måter. Men det hender at vi gjør endringer underveis i et barnehageår. Barn blir tryggere og søker mer å leke mot og andre barn å leke med. Da må vi følge med og legge til rette slik at barnets behov og rett er dekket. Kanskje må barnet bytte gruppe, og kanskje til og med bytte avdeling. Dette er fordelen med en basebarnehage, hvor vi har et fleksibelt system som ivaretar hvert barns muligheter for lek og utvikling, uansett hvor de er i barnehagelivet.

Det fysiske rommet, lekemateriell, turområder, måltid og sovetid, og tidsrom for utetid, alt påvirkes av barnegruppene, av voksnes interesse og kunnskap, og voksnes måter å tolke rammeplanverket på.

Heldigvis samarbeider jeg med kloke pedagoger og medarbeidere, og sammen skal vi finne den beste løsningen for den barnegruppa vi har i barnehagen vår.

 

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →