Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
ER DET EN GOD HEMMELIGHET?

ER DET EN GOD HEMMELIGHET?

Foreldre lærer barna sine tidlig at de ikke må snakke med fremmede voksne.


...ELLER EN VOND HEMMELIGHET?

Hvordan snakke med små barn om kropp, grenser, seksuelle overgrep og incest?

Skrevet av Lisbeth Olsrød daglig leder i Salbutangen FUS barnehage

Foreldre lærer barna sine tidlig at de ikke må snakke med fremmede voksne, at de ikke må ta i mot godteri og at det er farlig å sette seg inn i fremmede biler. Dette er i seg selv gode råd. Men i følge Incestsenteret i Vestfold og Redd barna begås de aller fleste overgrep mot barn av nære relasjoner! Av voksne barna har et tillitsforhold til! Av familiemedlemmer, venner og bekjente av familien! Dette er det viktig å snakke om for å forebygge. Hvordan snakker man med små barn om dette? Uten å skremme barna unødig?

I vår FUS barnehage har vi et samarbeid med Incestsenteret i Vestfold. Hvert år kommer representanter fra senteret inn på personalmøte og foreldremøte, og de snakker med 5-åringene om temaet. Dette har vi lært mye av!

Et tips er å starte med loven. Incestsenteret har med seg Norges lover til barnehagen når de snakker med 5-åringene. De snakker om hva som står der, og hvem som bestemmer og passer på dem. De snakker om kroppen vår, og at den er vår egen og at vi selv bestemmer over den. De snakker om at det er greit at barn får hjelp til bading, dusjing og toalett, men at vi har private kroppsdeler, som bare er våre egne.

Men kanskje enda viktigere. Barna lærte om hemmeligheter. At det finnes to typer hemmeligheter, gode og vonde. De gode skal man ikke si til noen hvis man har lovet å holde det for seg selv. Men vonde hemmeligheter derimot, de skal man alltid fortelle videre til en voksen man kjenner godt. Vi forstår jo årsaken. Er man utsatt for overgrep fra voksne man kjenner, har overgriperen antakelig sagt at dette er hemmelig og at barnet ikke må fortelle om det til noen.

Et eksempel. Et barn hadde fortalt til faren at han og bestefar hadde en hemmelighet. Faren hadde svart, “Så fint!”. Det tok 4 år før gutten igjen sa noe om overgrepene bestefaren hadde begått over lang tid!

Så vi lærte. På slike utsagn fra barn skal vi svare: “Er det en god hemmelighet, eller en vond hemmelighet?”

Klarer vi alle som enten har, jobber med eller omgås barn jevnlig om å lytte skikkelig når barna sier noe om hemmeligheter de har – kan vi forhåpentlig avverge eller avdekke alvorlige hendelser som barna må bære som en vond hemmelighet.

07.11.2017 kl 12:00   


Relaterte artikler

Høy foreldretilfredshet i FUS barnehagene: Takk for tilliten!  

Vi er hoppende glade og stolte over å kunngjøre at FUS barnehagene har mottatt en imponerende samlet score på 4,53 av 5 mulige i årets foreldreundersøkelse g...

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden  

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Sommerferie for alle barnehagebarn?  

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene  

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?  

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?  

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?  

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?  

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...