Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Er du smartere enn en treåring!?

Er du smartere enn en treåring!?

Den kommer like plutselig som alt annet i barnehagehverdagen. Plutselig kan 1-åringen gå, og 2-åringen har sluttet med bleie. 5-åringen har knekt lesekoden, og kan skrive sitt eget navn.
Men i dette tilfellet kom det som lyn fra klar himmel. Hvordan forbereder man seg til slike «lynnedslag», og hvordan gjør man det beste ut av en slik situasjon?

Det var en helt normal ettermiddag, og vi sitter ved bordet på småbarnsavdelingen og leker med magneter. Vi snakker om trekant og firkant, og bygger bokser. Jeg bygger «snurrebass» av magnetene, og for 1-åringene er dette kjempe spennende. Noen av barna setter sammen seks trekanter i en slags sirkel og forteller meg at de har laget pizza. Jeg får en bit, og vi spiser sammen.

En av gutta har akkurat blitt 3 år, og hjemme vet jeg at de driver mye med blant annet tall og bokstaver. Han setter også sammen en slik «pizza», så snur han seg mot meg, og med et stort smil om munnen sier han: «Hexagon!»

Da kan man snakke om å bli overrasket. Dette er jo noe man lærer på skolen. Tankene svirret rundt i hodet mitt, «hexagon, octagon, pentagon, femkant, sekskant». Alle disse er mangekanter, men hvem er hvem? Jeg ender opp med å måtte google hexagon. Det hele blir til en egen aktivitet. Vi ser på bilder av hexagon, i mange ulike varianter, også lager vi flere hexagon av magnetene.
Å ja, han hadde rett. Hexagon har seks kanter.

relaterte artikler

Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
Klima- og miljøarbeid i barnehagen.

De fleste forskere i verden er enige om at klimaet på planeten vår er i endring på grunn av det vi mennesker har gjort, og fortsatt gjør. Det er en skremmend...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →
Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →
Hverdagsmagi på tur

Det var en periode jeg ukentlig gikk på faste turer i nærmiljøet med 3-4 store barn. Jeg jakter selv og synes det er fint med friluftsliv, skog og mark. Samm...

Les mer →
Det er dine personlige egenskaper som teller!

Gjennomføringsevne handler om å agere – fra ord til handling – fullføre det en setter seg fore og har ansvar for. Sette seg spesifikke, motiverende, ambisjon...

Les mer →
Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

I disse dager er det virkelig utfordrende å være liten i barnehagen, være mamma eller pappa som skal ha kontroll på klær og utstyr, men også å være ansatt so...

Les mer →