Hopp til innhold
Er du smartere enn en treåring!?

Er du smartere enn en treåring!?

Den kommer like plutselig som alt annet i barnehagehverdagen. Plutselig kan 1-åringen gå, og 2-åringen har sluttet med bleie. 5-åringen har knekt lesekoden, og kan skrive sitt eget navn.
Men i dette tilfellet kom det som lyn fra klar himmel. Hvordan forbereder man seg til slike «lynnedslag», og hvordan gjør man det beste ut av en slik situasjon?

Det var en helt normal ettermiddag, og vi sitter ved bordet på småbarnsavdelingen og leker med magneter. Vi snakker om trekant og firkant, og bygger bokser. Jeg bygger «snurrebass» av magnetene, og for 1-åringene er dette kjempe spennende. Noen av barna setter sammen seks trekanter i en slags sirkel og forteller meg at de har laget pizza. Jeg får en bit, og vi spiser sammen.

En av gutta har akkurat blitt 3 år, og hjemme vet jeg at de driver mye med blant annet tall og bokstaver. Han setter også sammen en slik «pizza», så snur han seg mot meg, og med et stort smil om munnen sier han: «Hexagon!»

Da kan man snakke om å bli overrasket. Dette er jo noe man lærer på skolen. Tankene svirret rundt i hodet mitt, «hexagon, octagon, pentagon, femkant, sekskant». Alle disse er mangekanter, men hvem er hvem? Jeg ender opp med å måtte google hexagon. Det hele blir til en egen aktivitet. Vi ser på bilder av hexagon, i mange ulike varianter, også lager vi flere hexagon av magnetene.
Å ja, han hadde rett. Hexagon har seks kanter.

relaterte artikler

Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →
Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →