Hopp til innhold
Er du smartere enn en treåring!?

Er du smartere enn en treåring!?

Den kommer like plutselig som alt annet i barnehagehverdagen. Plutselig kan 1-åringen gå, og 2-åringen har sluttet med bleie. 5-åringen har knekt lesekoden, og kan skrive sitt eget navn.
Men i dette tilfellet kom det som lyn fra klar himmel. Hvordan forbereder man seg til slike «lynnedslag», og hvordan gjør man det beste ut av en slik situasjon?

Det var en helt normal ettermiddag, og vi sitter ved bordet på småbarnsavdelingen og leker med magneter. Vi snakker om trekant og firkant, og bygger bokser. Jeg bygger «snurrebass» av magnetene, og for 1-åringene er dette kjempe spennende. Noen av barna setter sammen seks trekanter i en slags sirkel og forteller meg at de har laget pizza. Jeg får en bit, og vi spiser sammen.

En av gutta har akkurat blitt 3 år, og hjemme vet jeg at de driver mye med blant annet tall og bokstaver. Han setter også sammen en slik «pizza», så snur han seg mot meg, og med et stort smil om munnen sier han: «Hexagon!»

Da kan man snakke om å bli overrasket. Dette er jo noe man lærer på skolen. Tankene svirret rundt i hodet mitt, «hexagon, octagon, pentagon, femkant, sekskant». Alle disse er mangekanter, men hvem er hvem? Jeg ender opp med å måtte google hexagon. Det hele blir til en egen aktivitet. Vi ser på bilder av hexagon, i mange ulike varianter, også lager vi flere hexagon av magnetene.
Å ja, han hadde rett. Hexagon har seks kanter.

relaterte artikler

Et nytt barnehageår er snart over

Et år med opplevelser. Oppturer. Nedturer. Et år med latter, gråt, glede, fortvilelse, snørr, skrubbsår og tårer. Et vanlig år. På grunn av dere. Og...

Les mer →
Skolestart

Nå i disse dager nærmer det seg skolestart for mange av våre barnehagebarn. Vi håper at årene i barnehagen har skapet ett godt grunnlag for å mestre skoledag...

Les mer →
Hvordan gjøre barn til «gode livsmestrere»?

Dagens barn vokser opp i et kunnskapssamfunn, og må i større grad enn før forberedes fra en tidlig alder for å kunne mestre de krav og forventninger som møte...

Les mer →
Velkommen i praksis!

De kommer med ulike erfaringer, forventninger og forutsetninger ut i barnehagene, spente på hva de kommer til å møte og hva ryggsekken er fylt med på vei ut....

Les mer →
Hvordan fremmer vi kommunikasjon og språk i barnehagen?

Hva kan og forstår vi om barnas språk, og hvordan innhenter vi informasjon og kunnskap når behovet melder seg? Det finnes ingen fasit, men det er mange gode...

Les mer →
Likestilling i barnehagen

Hvem produserer de tradisjonelle forventningene til jenter og gutter i barnehagen? Hvilke rammer setter vi for hva hvert enkelt barn kan gjøre? Gir vi gutter...

Les mer →
Vi MÅ gjøre en forskjell

De fleste ansatte i barnehagen jobber i barnehage for de har ett brennende ønske om å se barna, og gjøre en forskjell. Noen få har en stabil inntektskilde so...

Les mer →
«Jeg synes tegningen din er stygg»

«Jeg vil ikke leke med deg!» «DU får ikke komme i min bursdag!» «Du er ikke min bestevenn lenger!» «Hun er dårlig til å klippe, hoppe, sykle, synge, prate...

Les mer →