Å begynne i barnehagen er en stor overgang – både for barnet og dere foreldre. I FUS-barnehagene legger vi til rette for en varm og trygg start gjennom foreldreaktiv tilvenning. Her får du vite hvordan vi gjør det, og hvordan dere som foreldre kan bidra til å skape en god start.
Å begynne i barnehage er en stor overgang - ikke bare for barnet, men også foreldre. Mange kjenner på spenning, nysgjerrighet og kanskje litt uro. Kanskje lurer dere på om barnet vil trives, om det kommer til å gråte ved avskjeden, og om de ansatte klarer å se og møte barnets behov.
I FUS-barnehagene vet vi hvor viktig denne starten er, og vi tar barnas første møte med barnehagen på største alvor. Vår tilnærming til tilvenning er forskningsbasert, gjennomtenkt og tilpasset barnets behov. Vi kaller det foreldreaktiv tilvenning – en modell som setter barnet først, og som gir trygghet og gode relasjoner helt fra start.
Når små barn starter i barnehage, enten de er ett, to eller tre år, er trygghet det aller viktigste. Tilvenning handler om å gi dem tid, nærhet og forutsigbarhet – og å møte hver enkelt på deres måte.
For ettåringer handler tilvenning mest om trygghet og forutsigbarhet. De trenger en fast tilknytningsperson, en tydelig dagsrytme og voksne som møter dem med varme og tilstedeværelse.
For to- og treåringer er behovene mye de samme, men de kan ofte uttrykke seg mer med språk. Det betyr ikke at de ikke kan bli usikre – også de trenger tid, tålmodighet og nærhet for å finne trygghet i barnehagen.
Ettåringer har et stort behov for forutsigbarhet, stabilitet, og faste rammer. En god og tydelig dagsrytme, og kjente voksne gjør verden mer forståelig og trygg. De trenger minst en ansatt å knytte seg til, derfor vil dere få en fast ansatt som blir barnets tilknytningsperson i starten.
Tilknytning skjer gradvis. For noen barn tar det uker, for andre tar det måneder. Trygghet kan ikke forklares for ettåringen, den må erfares. Rundt ett års alderen lærer barn gjennom kroppen, motorisk aktivitet og sansing. Barna trenger et miljø som stimulerer til kognitiv og språklig utvikling.
Mange ettåringer kommuniserer gjennom mimikk, lyder, kropp og uttrykk. Derfor trenger de ansatte som ser, forstår og responderer på deres signaler – med varme og tilstedeværelse. Dette krever observasjonsevne, relasjonskompetanse og tålmodighet hos personalet. Gjennom arbeidet med «Barnet først» vet vi at sensitivitet, det å ta barnets perspektiv, og god organisering har stor betydning for barns trivsel, læring og utvikling. Trygge relasjoner og god organisering danner grunnlaget for barnets utforskning og læring.
Dere som foreldre er avgjørende samarbeidspartnere i tilvenningsperioden. Dere kjenner barnets signaler, behov og uttrykk – og kan hjelpe oss ansatte å tolke og forstå. Hva betyr det når han snur seg vekk? Hva sier ansiktsuttrykket hennes? Når vi starter barnehagelivet sammen med dere, kan vi bygge trygghet fra første dag.
Når dere har fått barnehageplass hos oss, vil dere etter hvert bli invitert til korte besøksdager i barnehager, gjerne 1 time. Under besøkene er dere på avdelingen eller basen som barnet skal starte på, slik at barnet blir litt kjent med det fysiske miljøet og kanskje andre barn på avdelingen. Her vil det være en ansatt tilstede sammen med dere og barnet kan leke og utforske, og dere har mulighet til møte andre foreldre og ha en uformell samtale med personalet i barnehagen. Vi ser ofte at barnet viser gjensynsglede når de kommer til barnehagen allerede etter to-tre besøk.
Tradisjonelt har mange barnehager praktisert en tredagers tilvenning. Erfaringene og forskning (Liten og ny") tyder på at dette ofte ikke er nok for de yngste barnas behov for tilknytning. Barn trenger mer tid til å kunne knytte seg til andre omsorgspersoner enn foreldrene. Derfor setter vi av minimum fem hele dager til tilvenning, dersom foreldre har mulighet til dette. Når flere barn starter samtidig, er det en forelder som følger barnet, slik at det ikke blir for mange mennesker å forholde seg til for de små.
Ingen andre kjenner barnet så godt som dere – nettopp derfor ønsker vi at dere er til stede og aktive sammen med barnet den første tiden. De første dagene har dere alt ansvar for barnet, både måltider, stell og legging. Dere viser oss hva barnet liker, hvordan dere trøster, og hjelper barnet å bli kjent med oss. Tilknytningspersonen er tett på dere og barnet, deltar i aktiviteter og observerer barnets signaler og hvordan dere samspiller med barnet, slik at vi kan lære av dere.
Etter hvert som barnet blir mer fortrolig med omgivelsene og viser interesse for å ta kontakt, begynner tilknytningspersonen gradvis å overta enkelte rutiner – for eksempel å sitte sammen under et måltid eller hjelpe til med påkledning.
Barnet vil gradvis begynne å utforske omgivelsene og kan bevege seg lenger bort fra dere. Når barn skal oppdage og erfare nye ting, gjør de det gjerne litt av gangen – i små skritt. Etter en liten oppdagelsesferd har de behov for å vende tilbake til dere for å hente støtte og trygghet, og for å få bekreftelse på at utforskningen er trygg. Da kan dere bare bli sittende der dere er, men holde dere i ro, slik at barnet lett ser dere når de trenger dette «påfyllet» – eller som vi kan kalle det, å «lade». På denne måten får barnet selv styre når de trenger nærhet til dere, og når de er klare for å utforske mer på avstand.

Mot slutten av tilvenningsuken overtar tilknytningspersonen stadig flere oppgaver med barnet, mens forelderen holder seg mer i bakgrunnen. Målet er at barnet skal ha etablert en relasjon til en ansatt, før de skal være i barnehagen uten sine foreldre.
Den siste dagen (dag 5) har tilknytningspersonen hovedansvaret for barnet, etter avtale med dere, og kan være alene med barnet i korte perioder. Men dere må fortsatt være tilgjengelige og i nærheten, noen barnehager har mulighet for å tilrettelegge for at dere kan være på pauserommet, eller dere kan gå en tur utenfor barnehagen. Husk å si tydelig «ha det» før du går. Barnet trenger forutsigbarhet og må vite når du går.
Ta gjerne med noe trygt hjemmefra når dere starter, dette kan være smokken, koseklut, bamse eller noe annet barnet er knyttet til. Dette kaller vi overgangsobjekter, og det kan hjelpe barnet når alt annet føles nytt.
Noe vi ofte ser, er at barn viser flere følelser hjemme enn i barnehagen. Kanskje virker de rolige i barnehagen, men er uvanlig slitne eller søvnige hjemme. Dette er helt alminnelig, og viktig informasjon for oss. Vi setter stor pris på at dere forteller hvordan barnet har det, også utenfor barnehagen – da får vi et mer helhetlig bilde og kan støtte barnet enda bedre. De første ukene i barnehagen kan være overveldende. Mange barn bruker mye energi på å bearbeide nye inntrykk og innordne seg nye rutiner. Vi anbefaler at dere – dersom det lar seg gjøre – har litt kortere dager i starten. Har dere ikke mulighet til det, er det lurt å senke tempoet hjemme. En rolig ettermiddag med tid til nærhet, lek og trygghet gjør godt.
Et nært og godt samarbeid med dere foreldre er en suksessfaktor for at barnet skal trives og føle seg trygg i barnehagen. Mens dere er ekspertene på deres barn, har vi lang erfaring med barnehagehverdagen og barn i gruppe. Ved åpen dialog og gjensidig informasjonsutveksling lærer vi av hverandre og kan gi barnet det beste fra både hjemmet og barnehagen. Tilvenningstiden er et samarbeid – vi støtter barnet sammen.
Og husk: vi vet at det kan være emosjonelt for dere foreldre også, å gå gjennom denne fasen. Det kan gjøre like vondt i mamma- eller pappahjertet å forlate barnehagen, som det gjør for barnet å se dere gå. Ikke nøl med å gi oss et lite vink hvis du synes det er vanskelig, så er vi der for deg også.
Vi gleder oss til å bli kjent med dere og barnet deres!
Finn den barnehagen som passer best for deg

Flytting er en naturlig del av livet og kan skje av mange grunner- som ny jobb, familiesituasjon eller andre omstillinger i livet. Flytting i seg selv påvirk...
Det er normalt at noen barn gråter ved levering i barnehagen den første tiden. Som foreldre kan dette være vanskelig, men husk at barnet gradvis vil bli tryg...
Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...
Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...
Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.
I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...
Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...
I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...