Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Forventninger til levering og henting i barnehagen

Forventninger til levering og henting i barnehagen

Noen barn løper rett inn i barnehagen og har nesten ikke tid til å si «ha det» andre er engstelige og klamrer seg til mor eller far. Disse morgenene kan det være ekstra vanskelig å levere fra seg barnet i barnehagen. Vi i Helleland FUS barnehage har derfor valgt å fokusere på hvordan vi som personal kan tilrettelegge og hjelpe både foreldre og barn for at leveringen skal oppleves trygg og god. Det er viktig å understreke at dette gjelder barn som har dannet en trygg tilknytning til ansatte i barnehagen.

Torill Anita T. Skailand, daglig leder i Helleland FUS barnehage

Noen barn løper rett inn i barnehagen og har nesten ikke tid til å si «ha det» andre er engstelige og klamrer seg til mor eller far. Disse morgenene kan det være ekstra vanskelig å levere fra seg barnet i barnehagen. Vi i Helleland Fus barnehage har derfor valgt å fokusere på hvordan vi som personal kan tilrettelegge og hjelpe både foreldre og barn for at leveringen skal oppleves trygg og god. Det er viktig å understreke at dette gjelder barn som har dannet en trygg tilknytning til ansatte i barnehagen.

For oss har det vært viktig med en tydelig kommunikasjon ut til foreldrene slik at de vet om våre rutiner i barnehagen og hva de kan forvente av oss og hvilke forventninger vi har til dem. Måten personalet velger å ta imot foreldre og barn om morgenen er avgjørende. Å være en ansatt som tar foreldrene på alvor, utviser trygghet og forståelse skaper gjensidig respekt og tillit mellom foreldrene og ansatte.

Vi har gjort noen grep hos oss som har hatt en positiv effekt på leveringssituasjoner. Hver morgen hos oss lages det en oversikt over hvem som har ansvar for å ta imot barna ved levering og hvem som har ansvar for å ta farvel med barna på ettermiddagen. Hos oss er det en ansatt som har dette som sitt hovedansvar om morgenen slik at foreldre og barn blir møtt i garderoben og får en rolig start. Da blir det også gitt rom til beskjeder som skal veksles mellom hjem og barnehage. Vi har aldri regler uten unntak i vår barnehage, så dersom ett eller flere barn har opplevd leveringen i barnehagen som vanskelig, setter vi i gang tiltak umiddelbart. For eksempel at en tilknytningsperson eller en annen voksen som barnet har ekstra god kjemi med, møter barnet om morgenen. Andre tiltak kan være å kommunisere med foreldrene om hvordan vi sammen kan hjelpe barnet. Dette kan bety at vi sammen med foreldrene lager en plan for leveringer fremover.

Kanskje foreldrene kan komme litt tidligere i barnehagen slik at barnet kan bruke litt ekstra tid. Er det morgener som er utfordrende tar vi en telefon hjem eller sender en SMS der vi oppdaterer foreldrene på situasjonen. Personalet har kompetanse og erfaring med barn og ser barnas behov. Det kan noen ganger være behov for å veilede foreldre som opplever leveringen i barnehagen som vanskelig. Det er en viktig hos oss at de som leverer barnet i barnehagen må ta ordentlig farvel med sitt barn. Gode avskjedsrutiner skaper forutsigbarhet og trygghet.

Lykken er å hente sitt eget barn i barnehagen. Hvordan oppleves de få, men så verdifulle minuttene? Hvordan bruker vi denne tiden? 
Som daglig leder i Helleland FUS barnehage har det vært viktig for meg at hele personalet jobber mot samme mål og virkelig forstår hvorfor disse minuttene er gull. Det er nå vi har sjansen til å fortelle om dagens små og store øyeblikk, det er nå vi kan få barnet til å skinne. Vi har gått flere runder og reflektert over hvilken praksis vi har og hva vi ønsker å bruke akkurat disse verdifulle minuttene på.

Å ses igjen etter en dag fraskilt fra det kjæreste foreldre har, kanskje etter en tøff morgen med gråting og små hender som ikke vil slippe taket. Da er dagens høydepunkt å ses igjen. Hvordan foreldre opplever oss som ansatte i hentesituasjonen i barnehagen har stor betydning for relasjonsbygging og tillit.

Så hvordan velger vi å bruke denne verdifulle tiden? Vårt fokus når barnet blir hentet er å fremsnakke barnet og fortelle om små magiske øyeblikk fra hverdagen. Vi ønsker å dele gode hendelser med foreldrene og gi dem trygghet på at vi har sett deres barn. Vi har en hovedregel hos oss, vi skal unngå å snakke om negative episoder som kan ha skjedd i løpet av en dag, dette betyr selvsagt ikke at vi ikke skal ta ting på alvor når det skjer ting som ikke oppleves greit. I en barnehagehverdag oppstår det alt fra små ting til større ting som må snakkes om. Om personalet vurderer at visse hendelser er av en karakter som foreldrene må vite tar vi en telefon hjem. På denne måten har den ansatte satt av tid til å snakke uten å bli avbrutt av andre barn, voksne og ikke minst at barnet det gjelder står og lytter.

Personalet skal tenke gjennom og vurdere på hvordan og hva vi som ansatte sier om barnet. Hva er nødvendig å gi tilbakemelding om? Er det de 10 minuttene i løpet av 8 timer barnet er i barnehagen der det kanskje var litt små knuffing eller skal fokuset være på de 7 timene og 50 minuttene barnet hadde det fantastisk. Vi velger å se på det positive, men selvfølgelig ta ting på alvor om det er gjentagende adferd.

Vi skal heller aldri sette nye vikarer som ikke kjenner barna eller studenter/praksisdeltakere som ansvarlig for hentesituasjonen og vi skal alltid ta et ordentlig farvel ved dagens slutt både med barn og foreldre.

Å være den spente forelderen som skal få hente sitt barn i barnehagen full av forventning og glede skal oppleve hentesituasjonen som et positivt møte der de får informasjon om sitt barn og hvordan dagen har vært. Vi ønsker at disse verdifulle minuttene skal skape sterke bånd mellom personalet/foreldre og barn/foreldre. En fin avslutning på dagen der barnet får tid og rom til å avslutte leken på en god måte og det blir tatt ett ordentlig farvel, skaper gode relasjoner, forventninger og glede til dagen i morgen.

18.10.2018 kl 12:00   


Relaterte artikler

Når barnet ikke vil hjem fra barnehagen  

Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...

Å lede seg selv og inspirere andre  

Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...

Tør å være foreldre - 7 tips for enklere grensesetting med barn  

Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.

Hva er Trygghetssirkelen og hvorfor er den viktig for barnet mitt?  

I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?  

Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...

Hvordan skaper vi den gode relasjonen med barnet ditt?  

I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...

5 tips for å velge den beste barnehagen for barnet ditt  

Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...

Livets flod og det å ta vare på hverandre  

Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...