Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Krig og fred og sånn

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig, krigen i Ukraina. «Mamma, er vi i krig nå?» Ole ser bekymret bort på mammaen sin mens han bygger Lego. Mamma vrir seg litt i stolen, plutselig usikker på hva hun skal svare. Hun ser på Ole, tenker seg godt om, og så flytter hun seg ned på gulvet og setter seg ved siden av ham. «Nei, Ole, Norge er ikke i krig med Russland og President Putin, Men Norge skal hjelpe de menneskene som bor i Ukraina, fordi Russland kriger nå med Ukraina».

Ole fortsetter å bygge med lego og mamma kikker på Ole for å se etter reaksjoner i kroppsspråket hans. Mamma tenker så det knaker, hun er ingen spesialist på krig eller å snakke om kriser med barn, men hun har lest at det er lurt å være åpen med barn når de stiller spørsmål. «Hvor har du hørt om krigen, Ole?» Det tar litt tid før Ole svarer, men mamma klarer å vente. Hun har lært at han svarer bare han får litt tid. «Vi lekte krig og fred og sånn i barnehagen i dag», svarer Ole og fortsetter å bygge. Han ser ikke på mamma. Det er tydelig at han synes dette er litt ubehagelig. 

Mamma henter ipaden sin. Hun googler og finner fram et verdenskart så spør hun om Ole har lyst til å se hvor Ukraina er på kartet. Ole legger fra seg logoen og setter seg nærmere mamma, og straks kryper han opp i fanget hennes. Mamma viser hvor Norge er på kartet, og så ser de sammen på hvordan Europa ser ut , hvor Russland ligger, og de snakker om de landene de har vært på ferie i. Ole er bare 5 år, men han husker at han har reist med fly til Tyrkia da han var 3. Da badet han masse i vannet på hotellet husker han.» Er Tyrkia i krig da mamma?» spør Ole igjen, Mamma svarer så godt hun kan og at Tyrkia heller ikke er i krig. Så peker de videre på kartet og snakker om de forskjellige landene, og hun merker at Ole slapper av i fanget hennes.   

Barn får ofte med seg mer enn det vi tror. Det er viktig å ta barnas spørsmål og opplevelser på alvor. Det kan være vanskelig å vite hva man skal svare på spørsmål, skal vi være ærlige? Skal vi bruke mange og vanskelige ord? Vil barna forstå kompleksiteten i krig? Ofte trenger barna bare å få snakket om det de tenker, og de trenger en bekreftelse på at de er trygge. For barn i Norge er trygge, og noe av det viktigste arbeidet vi som foreldre eller ansatte i barnehage gjør, er å lære barn å bry seg om hverandre.   Vil du vite litt mer om hva du kan snakke med barnet ditt om, eller hvordan du kan forklare om krigen som foregår i Ukraina, vil jeg anbefale deg om å lese mer om hva bl.a. psykologspesialist Magne Raundalen og spesialist i klinisk psykologi, Atle Dyregrov, anbefaler. https://krisepsykologi.no/krig-i-ukraina-hva-sier-vi-til-barna/

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →

Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →