Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Overganger i barnehagen

Overganger i barnehagen

Forskning viser at den første tiden i barnehagen for de minste er svært avhengig av at det opprettes god relasjon og tid for trygghet mellom ansatte og de små. At foreldre nå bes om å tilbringe mye tid i barnehagen, sammen med barna, og komme ofte på besøk før oppstarten, er en enorm motsetning til oppstarten vi forventet, for få år tilbake. Flere barnehager har til og med startet med hjemmebesøk, nettopp for å tidlig skape trygge rammer i bli-kjent-fasen. Vår erfaring viser at denne forskningen gir barna en god start i barnehagen, og i FUS barnehagene baserer vi oss på forskning og de gode erfaringene. Men hvordan løser vi overgang fra liten til stor avdeling i barnehagen? Tar vi de samme hensyn for to-, tre- eller fireåringene som bytter avdeling?

Overganger internt

 «Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe»

(Rammeplanen, 2017, s33)

Her ligger det altså et hav av muligheter, eller begrensninger for hvordan vi kan jobbe, eller jobber med overganger internt i eget hus. Vi kan fort tenke at barna kjenner alle de voksne godt, og er trygge på hver og en, vi ser jo hverandre ute? Vi som er vokse har ofte god kjennskap til flere barn på andre avdelinger eller barnegrupper, enn der vi til daglig har vår tilhørighet. Det betyr ikke at disse barna er trygge på deg eller meg. Det betyr ikke at relasjonene allerede er sterke og gode, slik vi vet er en forutsetning for å gjøre barn trygge i sine omgivelser.

Så hvordan løse overgangene? Skal barn og foreldre igjennom en ny tilvenning når høsten starter på nytt? Eller finnes det gode aktiviteter i hverdagen, som både ivaretar innhold og aktiviteter, samt bidrar til å skape de gode relasjoner, og de trygge voksne for disse barna? Må alltid ansatte følge barn fra småbarnsavdelingen over til de litt større barna? Det er mange argumenter for både at voksne følger «sine» barn, men også det motsatte, fordi det avhenger av bl.a. bakgrunn, kompetanse, erfaring og interesser, hvordan vi grupperer de voksne i de ulike avdelingene eller barnegruppene.

Samarbeid mellom avdelinger

Barnehagelærerne i barnehagen vår har drøftet og kommet til enighet om at et tidlig samarbeide mellom avdelingene er helt nødvendig, uansett om kjente og trygge voksne også flytter med. Allerede høsten før barna skal flytte over starter forberedelsene, og hele vårhalvåret blir det lagt opp til aktiviteter sammen med de barn og voksne som neste barnehageår skal danne et nytt fellesskap.

Selv om ikke kabalen med de ansatte alltid er helt i boks året før barna flytter over til ny avdeling, vil det allikevel være av nytteverdi å få bruke barnehagens rom, inne og ute, være på tur eller gjøre ting sammen med barn og voksne som allerede har tilhørighet dit de nye skal. Det kan også være lurt at voksne fra den nye avdelingen stadig er å se i barnets nåværende avdeling, slik at forutsetninger for trygghet allerede er tilstede.

Faste dager

Det er satt av faste dager hele vårhalvåret, og særlig de siste to-tre månedene, er det lagt opp til faste dager for disse aktivitetene, 2-3 ganger pr uke. Vi ser nå, at i midten av juni, er flere barn og voksne allerede blitt veldig godt kjente, og søker hverandre også utenom disse fastlagte dagene, og barna har større forutsetninger nå for å forstå det som kommer, når de er tilbake etter sommerferien.

Det er sjelden «hokus pokus» å gjøre de kloke grepene, men det handler om at barnehagelærere må erkjenne behovene, sette av tid til å snakke sammen, bruke sin kunnskap og forstå hvordan barnehagens innhold kan flettes inn i alt vi gjør og skal gjøre i barnehagen vår. Dette er en fin måte å gjøre overgangene internt trygge og gode – en måte hvor vi helt klart setter barnet først!

 

relaterte artikler

Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →
Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →
Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →
Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →
Hverdagsmagi på tur

Det var en periode jeg ukentlig gikk på faste turer i nærmiljøet med 3-4 store barn. Jeg jakter selv og synes det er fint med friluftsliv, skog og mark. Samm...

Les mer →
Det er dine personlige egenskaper som teller!

Gjennomføringsevne handler om å agere – fra ord til handling – fullføre det en setter seg fore og har ansvar for. Sette seg spesifikke, motiverende, ambisjon...

Les mer →