Hopp til innhold
Hverdagen vår har blitt endret på veldig kort tid. Vi takker ansatte og foresatte for et veldig godt samarbeid i en utfordrende tid. Ta godt vare på hverandre.
Vi ønsker å minne om gode hygieneråd og andre anbefalinger fra Helsedirektoratet; https://www.helsedirektoratet.no
Overganger i barnehagen

Overganger i barnehagen

Forskning viser at den første tiden i barnehagen for de minste er svært avhengig av at det opprettes god relasjon og tid for trygghet mellom ansatte og de små. At foreldre nå bes om å tilbringe mye tid i barnehagen, sammen med barna, og komme ofte på besøk før oppstarten, er en enorm motsetning til oppstarten vi forventet, for få år tilbake. Flere barnehager har til og med startet med hjemmebesøk, nettopp for å tidlig skape trygge rammer i bli-kjent-fasen. Vår erfaring viser at denne forskningen gir barna en god start i barnehagen, og i FUS barnehagene baserer vi oss på forskning og de gode erfaringene. Men hvordan løser vi overgang fra liten til stor avdeling i barnehagen? Tar vi de samme hensyn for to-, tre- eller fireåringene som bytter avdeling?

Overganger internt

 «Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe»

(Rammeplanen, 2017, s33)

Her ligger det altså et hav av muligheter, eller begrensninger for hvordan vi kan jobbe, eller jobber med overganger internt i eget hus. Vi kan fort tenke at barna kjenner alle de voksne godt, og er trygge på hver og en, vi ser jo hverandre ute? Vi som er vokse har ofte god kjennskap til flere barn på andre avdelinger eller barnegrupper, enn der vi til daglig har vår tilhørighet. Det betyr ikke at disse barna er trygge på deg eller meg. Det betyr ikke at relasjonene allerede er sterke og gode, slik vi vet er en forutsetning for å gjøre barn trygge i sine omgivelser.

Så hvordan løse overgangene? Skal barn og foreldre igjennom en ny tilvenning når høsten starter på nytt? Eller finnes det gode aktiviteter i hverdagen, som både ivaretar innhold og aktiviteter, samt bidrar til å skape de gode relasjoner, og de trygge voksne for disse barna? Må alltid ansatte følge barn fra småbarnsavdelingen over til de litt større barna? Det er mange argumenter for både at voksne følger «sine» barn, men også det motsatte, fordi det avhenger av bl.a. bakgrunn, kompetanse, erfaring og interesser, hvordan vi grupperer de voksne i de ulike avdelingene eller barnegruppene.

Samarbeid mellom avdelinger

Barnehagelærerne i barnehagen vår har drøftet og kommet til enighet om at et tidlig samarbeide mellom avdelingene er helt nødvendig, uansett om kjente og trygge voksne også flytter med. Allerede høsten før barna skal flytte over starter forberedelsene, og hele vårhalvåret blir det lagt opp til aktiviteter sammen med de barn og voksne som neste barnehageår skal danne et nytt fellesskap.

Selv om ikke kabalen med de ansatte alltid er helt i boks året før barna flytter over til ny avdeling, vil det allikevel være av nytteverdi å få bruke barnehagens rom, inne og ute, være på tur eller gjøre ting sammen med barn og voksne som allerede har tilhørighet dit de nye skal. Det kan også være lurt at voksne fra den nye avdelingen stadig er å se i barnets nåværende avdeling, slik at forutsetninger for trygghet allerede er tilstede.

Faste dager

Det er satt av faste dager hele vårhalvåret, og særlig de siste to-tre månedene, er det lagt opp til faste dager for disse aktivitetene, 2-3 ganger pr uke. Vi ser nå, at i midten av juni, er flere barn og voksne allerede blitt veldig godt kjente, og søker hverandre også utenom disse fastlagte dagene, og barna har større forutsetninger nå for å forstå det som kommer, når de er tilbake etter sommerferien.

Det er sjelden «hokus pokus» å gjøre de kloke grepene, men det handler om at barnehagelærere må erkjenne behovene, sette av tid til å snakke sammen, bruke sin kunnskap og forstå hvordan barnehagens innhold kan flettes inn i alt vi gjør og skal gjøre i barnehagen vår. Dette er en fin måte å gjøre overgangene internt trygge og gode – en måte hvor vi helt klart setter barnet først!

 

relaterte artikler

Fellesskap i barnehagen

Me er ein liten gjeng med toåringar og tre vaksne som skal leika ute på dei store barna sitt uteområde. Her er god plass og mykje å utforska. Barna går til t...

Les mer →
Barn som biter

... kan oppleves som et problem i barnehagen. Hvorfor biter barn, og hvordan kan vi klare å beskytte barnet selv og barna i barnehagen? Små barn har som kjen...

Les mer →
Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →
Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →