Hopp til innhold
Vår viktige rolle som barnehageansatte

Vår viktige rolle som barnehageansatte

Vi er i en intens periode i barnehage om dagen. Flere nye barn og foreldre som skal bli kjent, skape trygghet og relasjoner. Dette krever noe av oss. Vi må være tilstede, men det holder ikke å være fysisk tilstede. Vi må koble oss på. Først og fremst i møte med barna. Både de vi kjenner og de vi skal bli kjent med. Som voksen i barnehagen er vi i undertall, vi må altså mestre å være inntonet på flere samtidig. Og i tillegg må vi ha et overblikk på de praktiske arbeidsoppgavene som skal gjøres og planlegge så dagene fremover blir best mulig.

Hvor ligger lojalitet din? Hvem er du i møte med barna? Hva er det som gir deg motivasjon til å gå på jobb i dag? Dette tror jeg det er lurt at vi tenker igjennom og sier noe om. For å oppnå en hverdag som er rik på glede, ønske om utvikling og læring. Både personlig, faglig og som kollegaer. Samarbeid, dialog, ærlighet og åpenhet. Vi må tørre det å være større, sterkere, klokere og gode i møte med barn og kanskje også i møte med foreldre og hverandre. Vi må stole på hverandre, være trygge på at hver enkelt yter sitt beste. På bakgrunn av det vi jobber med faglig på planleggingsdager, kurs, personalmøter, basemøter og gruppemøter er det viktig at vi følger opp. Der du kjenner at du mangler kompetanse er det viktig at du gjør en innsats. Vi kan bruke hverandre, søke råd og veiledning. Vi skal stå sammen om dette. Barna har krav på at du som ansatt i barnehagen er oppdatert og følger med på det som rører seg av ny forskning på barnehagefeltet. Vi har mye kompetanse på huset, men det er alltid en fordel å vende nesa litt utover også. Det er mye bra fagstoff, mange kompetente personer som uttaler seg med faglig dybde og bredde. Gjør en innsats – barna fortjener det! Vi må være en levende og lærende organisasjon. Barna står ikke stille, de skal opp og frem. Vi må i det minste ligge ett skritt foran!

Med ny rammeplan så har vi en spennende prosess foran oss med implementering. Personlig innsats er nødvendig for at vi som barnehage skal kunne være en pedagogisk institusjon som leverer kvalitet i alle ledd. Jeg gleder meg! ?

relaterte artikler

​Etterlyser bedre tilsyn i norske barnehager

– Dagens tilsynsordning er ikke uavhengig, og måler heller ikke barnehagene tilstrekkelig på samhandlingen mellom voksne og barn, som er avgjørende for barna...

Les mer →
Trygg og god tilvenning i barnehagen

Moren sitter på gulvet med ettåringen plassert i fanget. Han har sin aller første dag i barnehagen. Forsiktig ser han rundt seg, utforsker rommet med øynene,...

Les mer →
PODCAST: Båndet mellom deg og barnet med Hedvig Montgomery

FUS poden består av firebarnspappa Marius Holm Krog-Johnsen og Hege Cecilie Eikseth, som er fagsjef i FUS barnehagene. I FUS poden skal vi ta opp relevante t...

Les mer →
Gleder alle barn seg til å begynne på skolen?

I disse dager hører vi fuglene kvitre og sola varmer, det er vår. Med våren kommer forventinger om det nye som skal skje framover, vi går fra kaldt til varmt...

Les mer →
Vi heier på barnas nysgjerrighet!

En dag, da det bare var meg og Andreas igjen i garderoben, og etter en rekke spørsmål jeg ikke kunne svare på, kikker han ned i gulvet mens han sier lavt til...

Les mer →
Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?

«Hvorfor kan ikke den ungen bare oppføre seg?» Finnes det barn som noen foresatte ikke har lyst til å ha i barnehagen sammen med sitt barn? Og er det greit?

Les mer →
Er vi gode rollemodeller for våre barn?

«Jeg skal bare invitere de som kan norsk i bursdagen min». To jenter på fire år sitter på avdeling og snakker sammen. Den andre jenta nikker, hun er enig. En...

Les mer →
Hva er det egentlig med barnehagefolk?

De som ikke har noe problem med å få hverken snørr eller makrell i tomat gnidd utover tøyet, men som reagerer kraftig om du kaller dem tante eller onkel? Hva...

Les mer →