Loading...
Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

- «Men koffor det da?»

«Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole»

 

Denne dialogen fant sted for rundt et år siden, en dag jeg og min datter gjorde oss klare for å dra til barnehagen, som også er min arbeidsplass. Jeg på den ene storbarnsavdelingen, og hun på den andre. Dialogen fikk meg til å tenke. Tenke på om det faktisk er slik at vi voksne som jobber i barnehagen komplimenterer barn, og spesielt jenter basert på hva de har på seg, og kun når de har på seg kjole? De påfølgende dagene tar jeg meg selv ved flere anledninger i å si nettopp dette. «Oi, så fin kjole du har i dag da, Siri! Med enhjørninger til og med». Som en refleks idet barnet kommer inn i gangen. Aldri «så fin bukse» eller «så fin du var i dag». En ubevisst handling, som jeg tror skjer hos mange voksne.

Jeg og min kone tok opp denne dialogen med min kollega, som pratet med datteren. I bilen på vei hjem kunne hun fortelle;

«Det e ikke så viktig med ka dem andre syns om det æ har på mæ, for æ vet at æ e fin inni hjertet mitt og det e jo det som telle».

Det er mange spennende tema denne dialogen kunne innledet. Jeg ønsker ved denne teksten å fremme barns psykiske helse. Det jeg ønsker for mitt barn er at hun er trygg i seg selv. Trygg nok til at hun senere i livet ikke skal bry seg om hva andre syns og heller gjøre sin greie. Jeg ønsker at barna går ut av barnehagen med økt resiliens, eller motstandsdyktighet om du vil. Man skal senere i livet møte på mange utfordringer. Noen er store og noen er små, men man skal komme seg igjennom de. Gjerne ved hjelp av støttespillere, men også ved hjelp av egne verktøy som man har tilegnet seg gjennom tidligere utfordringer. Som det står i Rammeplanen for barnehagen, er det nettopp slike støttespillere voksne i barnehagen skal være.

«Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser»

At vi som voksne skal støtte barna i å mestre motgang og håndtere utfordringer, går på mer enn bare den observasjonen jeg har gjort meg. Det er heller ikke bare hos jentene slike komplimenter skjer. Forskjellen ligger i at hos guttene er gjerne genseren eller t-skjorten «tøff» eller «kul». Tenk deg at gutten kommer i kjole en dag i barnehagen. Hva sier du? «Så fin kjole du har på deg i dag».

Barna skal begynne på skolen og etter hvert komme seg inn i et sosialt mediesamfunn. Et samfunn som baserer seg på bekreftelser og rollemodeller som har en påvirkningskraft av de sjeldne. En tid jeg personlig gruer meg til. Tenk om barnet mitt og alle andre barn som skal bli ungdommer kan være så trygg i seg selv at de er fornøyde, og kan se bort fra alle påvirkningene rundt seg og heller være seg selv. Det meste starter i barnehagen. Deriblant barns psykiske helse. Derfor er det viktig at vi, i samarbeid med hjemmet, er gode rollemodeller, og hjelper barna i å bli trygge på seg selv, gir de riktige verktøy og sosiale egenskaper som de kan ta med seg på ferden videre.

Relaterte artikler

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →

Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →

Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →

Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →

Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →

CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →

Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →