Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

- «Men koffor det da?»

«Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole»

 

Denne dialogen fant sted for rundt et år siden, en dag jeg og min datter gjorde oss klare for å dra til barnehagen, som også er min arbeidsplass. Jeg på den ene storbarnsavdelingen, og hun på den andre. Dialogen fikk meg til å tenke. Tenke på om det faktisk er slik at vi voksne som jobber i barnehagen komplimenterer barn, og spesielt jenter basert på hva de har på seg, og kun når de har på seg kjole? De påfølgende dagene tar jeg meg selv ved flere anledninger i å si nettopp dette. «Oi, så fin kjole du har i dag da, Siri! Med enhjørninger til og med». Som en refleks idet barnet kommer inn i gangen. Aldri «så fin bukse» eller «så fin du var i dag». En ubevisst handling, som jeg tror skjer hos mange voksne.

Jeg og min kone tok opp denne dialogen med min kollega, som pratet med datteren. I bilen på vei hjem kunne hun fortelle;

«Det e ikke så viktig med ka dem andre syns om det æ har på mæ, for æ vet at æ e fin inni hjertet mitt og det e jo det som telle».

Det er mange spennende tema denne dialogen kunne innledet. Jeg ønsker ved denne teksten å fremme barns psykiske helse. Det jeg ønsker for mitt barn er at hun er trygg i seg selv. Trygg nok til at hun senere i livet ikke skal bry seg om hva andre syns og heller gjøre sin greie. Jeg ønsker at barna går ut av barnehagen med økt resiliens, eller motstandsdyktighet om du vil. Man skal senere i livet møte på mange utfordringer. Noen er store og noen er små, men man skal komme seg igjennom de. Gjerne ved hjelp av støttespillere, men også ved hjelp av egne verktøy som man har tilegnet seg gjennom tidligere utfordringer. Som det står i Rammeplanen for barnehagen, er det nettopp slike støttespillere voksne i barnehagen skal være.

«Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser»

At vi som voksne skal støtte barna i å mestre motgang og håndtere utfordringer, går på mer enn bare den observasjonen jeg har gjort meg. Det er heller ikke bare hos jentene slike komplimenter skjer. Forskjellen ligger i at hos guttene er gjerne genseren eller t-skjorten «tøff» eller «kul». Tenk deg at gutten kommer i kjole en dag i barnehagen. Hva sier du? «Så fin kjole du har på deg i dag».

Barna skal begynne på skolen og etter hvert komme seg inn i et sosialt mediesamfunn. Et samfunn som baserer seg på bekreftelser og rollemodeller som har en påvirkningskraft av de sjeldne. En tid jeg personlig gruer meg til. Tenk om barnet mitt og alle andre barn som skal bli ungdommer kan være så trygg i seg selv at de er fornøyde, og kan se bort fra alle påvirkningene rundt seg og heller være seg selv. Det meste starter i barnehagen. Deriblant barns psykiske helse. Derfor er det viktig at vi, i samarbeid med hjemmet, er gode rollemodeller, og hjelper barna i å bli trygge på seg selv, gir de riktige verktøy og sosiale egenskaper som de kan ta med seg på ferden videre.

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →