Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Det er lov å «kline» – med maling

Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre?

Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere få male med fingrene! Barna sitter lenge med hendene i bøttene med fingermaling. De masserer malingen mellom fingrene, og trykker hendene mot arkene.

“Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.” Rammeplan for barnehagen, 2017.

Hva skjer hvis vi blander?

En voksen spør barna hva som skjer om de blander blå og gul. To av barna har disse fargene på hendene sine. De ser undrende på hverandre, før de «kliner» hendene mot hverandre. «Få se» spør den voksne, og barna viser frem, og studerer hendene sine. «Hva har skjedd?» spør den voksne. Barna ser på hverandre, og til slutt sier de «GRØNN!»

Barna har behov for lek, og leken skal ha en sentral plass i barnehagen. Alt kan bli til en lek. Lekens egenverdi skal anerkjennes, og barnehagen skal gi gode vilkår for lek og vennskap. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.

Når våren kommer, har man allerede malt utallige ganger i løpet av barnehagehverdagen. Barna elsker det, og de har alle i sitt eget tempo vendt seg til hva maling er, og konsistensen på malingen.

Når vi starter opp i august er det ikke alle ettåringer som har sett maling før, og når malingen tas frem er det en spennende ny opplevelse for mange. Det er en prosess. Mange kan være redde for å få det på hendene sine, og det å lage håndavtrykk eller drive med fingermaling er ikke aktuelt. Sakte men sikkert venner de seg til tanken til å ha dette på hendene, og når de har sett andre barn kose seg med malingen blir det fort attraktivt. Det har vært spente, undrende ansiktsuttrykk når malingen har blitt massert inn i hendene og den glir mellom fingrene. For ikke å snakke om når den pensles under foten din.

Det beste ansiktsuttrykket får du når de barna som har vært så skeptisk til å få maling på hendene endelig vil prøve. Når de får en malingsklatt i handa, og begynner å massere det inn. Det uttrykket som da lyser opp ansiktet, og forteller deg at dette var gøy. 

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →