Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Digital praksis i barnehagen – hva, hvem, hvorfor og hvordan?

Digital praksis i barnehagen – hva, hvem, hvorfor og hvordan?

For mange voksne er begrepet «digitalt» utfordrende og bare begrepet blir nevnt, er det noen som kjenner det i magen, og nærmest håper det bare forsvinner. Men digital praksis har kommet for å bli, og det vil fortsette å utvikle seg, også i barnehageverden. Barna som vokser opp i dag vokser opp med ny kunnskap, og mangler erfaringer vi voksne sitter med, og kanskje vil våre barn aldri helt forstå hvordan livet var uten mobiltelefon, nettbrett, radio, fjernsyn eller internett. Men gjør det noe da? Jeg vokste opp uten «hest og kjerre», men jeg er svært takknemlig over at bilene i dag gjør det mulig for meg å bevege meg raskt fra A til B.

Så hva handler digital praksis om i barnehagen? Rammeplanen sier at «Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring.» Videre skal personalet være aktive sammen med barna, og bruke digitale verktøy for å støtte opp om læringsprosesser. Digitale verktøy skal ikke få dominere som arbeidsmåter, men være et supplement, og det viktigste av alt kanskje, personalet må utøve digital dømmekraft for å bidra til at barn kan forstå og lære en hensiktsmessig bruk av digitale medier.

På Pi-konferansen på Bølgen i april, hørte jeg et foredrag av Torgeir Waterhouse, Direktør for internett og nye medier i Ikt-Norge. Torgeir er en av to som i 2013 dannet den frivillige organisasjonen «lær kidsa koding», og han har et brennende ønske om å ville til livs frykten for nye teknologier. Og han sa noe veldig klokt, som fikk meg til å se både behovet for å lære å bruke digitale verktøy, men også å utøve «digital dømmekraft», i et nytt lys: Når barn lærer å gå, sender du dem da ut i trafikken, uten kunnskap om trafikk? Spør du barna dine om hva de har gjort på skolen i dag, som vi alltid har gjort.. eller spør du også om hvilke nettsider barna har surfet på i friminutt eller etter skolen?

Noen voksne synes smarttelefoner og pc`er er noe herk, det tar lang tid å lære, og for mange er det veldig komplisert. I alle fall er det bare tull med sosiale medier, det lager jo bare problemer?! Eller… ? Hva om vi hadde vokst opp med alt som finnes i dag? Hvilke holdninger hadde vi da hatt tro? For jeg er overbevist om at vi med den rette innstillingen og interessen, kan lære barn, i tidlig alder, om hva som er lurt og hva som ikke er så lurt, og at digitale verktøy kan og skal brukes i sammenheng med både lek og estetiske aktiviteter, bare for å nevne noe.

Som ansatt i barnehage trenger du ikke kunne alt, men du må lære deg noe. Du må vise interesse, være nysgjerrig, tørre å prøve å ta i bruk nye verktøy, og samarbeide om å finne gode måter å bruke dette i hverdagen. Torgeir kom med nok en morsom sammenlikning på det å lære seg å bruke digitale verktøy, og som da de skulle legge om til venstrekjøring i Sverige. Det blir kaos når vi innfører litt av gangen!

Det som helt sikkert er klinkende klart, er at grunnforståelsen må på plass, og til det trengs ingen nettbrett. Å kode med små barn for eksempel, dreier seg om å tenke logisk, lære å sette ting i rekkefølge og/eller mønster og i system. Å kode med små barn, fører til at barn og voksne er sammen «om noe», at barn lærer seg å samarbeide, kommunisere, tenke i fellesskap, hjelpe hverandre, spørre hverandre, bruke språket aktivt, kreativt og ikke minst søke etter løsninger. Og vi ønsker jo å skape kloke og løsningsorientert barn, gjør vi ikke?

relaterte artikler

Ut av porten for siste gang

Fra første stund i barnehagen var det trygge ansatte som tok deg imot, ga deg omsorg, leste bøker for deg, lekte med deg, lærte deg å hoppe paradis, trøstet...

Les mer →
Hva skjer med barna når de voksne avviser barnas initiativ til nærhet?

Denne Korona-situasjonen har gjort noe med tankene våre rundt hva som skjer når barn blir utsatte for gjentatte avisninger fra sine voksne omsorgspersoner i...

Les mer →
Hva har vi lært av korona pandemien?

Jeg sitter og leser et innlegg fra en far, i Dagsavisen, torsdag 7. mai, hvor han peker på hvor bra sønnen hans har fått det i barnehagen, nå etter at vi gje...

Les mer →
Barnesamtaler Amalie, Marianne og Mina 4 år

Har du lest boka om Albert Åberg hvor han gleder seg til å feire bursdagen sin? Tante Fiffi kommer for å hjelpe til med forberedelsene. Men så går ikke selve...

Les mer →
Tuning into Kids (TIK)

«Barnehagene åpner igjen 20. april» sier vår stødige statsminister i gårsdagens pressekonferanse. Hun sier samtidig at det er viktig å både videreføre og føl...

Les mer →
Fellesskap i barnehagen

Me er ein liten gjeng med toåringar og tre vaksne som skal leika ute på dei store barna sitt uteområde. Her er god plass og mykje å utforska. Barna går til t...

Les mer →
Barn som biter

... kan oppleves som et problem i barnehagen. Hvorfor biter barn, og hvordan kan vi klare å beskytte barnet selv og barna i barnehagen? Små barn har som kjen...

Les mer →
Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →