Hopp til innhold
Førsteinntrykket av barnehagen

Førsteinntrykket av barnehagen

De aller fleste av oss tar inn over oss, vurderer, tenker og tar avgjørelser i løpet av svært kort tid hver eneste dag. Ofte er et første inntrykk svært vanskelig å snu. Vi har lett for å selv sørge for at førsteinntrykket vårt stemmer, ved at vi skaper en sannhet rundt det vi har sett og opplevd. Vi skaper en sannhet som selv etter lang tid ofte er svært lik den vi opplevde første gang. Så hva betyr dette i barnehagen?

Hastende på vei inn i barnehagen prøver Marte å få oversikt over om det er noe ny info på døra, informasjon om velkomstmøte i august henger der fortsatt selv om kalenderen nå viser oktober, en bursdagslapp for Jesper som ble 4 år for en uke siden henger på halv tolv og Marte snubler over vått regntøy og støvler når hun går inn døren. En eim av svette støvler og leire sniker seg inn i nesen mens hun raskt prøver å få et overblikk over om klærne i hyllen til barnet hennes er rent eller skittent, der det ligger i en haug på gulvet sammen med andres klær. Midt i haugen ligger en lapp om «Jeg trenger skiftetøy», er den til meg eller en av de andre foreldrene?

Marte titter inn på ett av rommene, lekene flyter og midt på gulvet omringet av dyr, togbaner, legoklosser og mye mer ligger Thomas på gulvet og tegner, en gjeng andre kaster leker på hverandre mens de ler godt. En voksen står og tørker av bordet i hjørnet av rommet etter frukten, mens den andre prøver å roe ned «kaste leken».

På andre siden av byen sitter Rebecca på bussen på vei til en annen barnehage. På bussen tar hun seg i å smile mens hun ser på bilder fra turen Silje var på i går. Hun legger inn i kalenderen en påminnelse om «høstsuppe» som var lagt inn i kalenderen på barnehagens app. Katrine tusler inn porten og ser alle trærne rundt barnehagen som har nydelige høstfarger. Hun bærer med seg en pakke med bleier, hun har fått varsel på telefonen om at Silje trenger flere. «Måltrosten» står det på inngangsdøren, Katrine tar av seg skoene og titter mot garderobehyllen til Silje. Flerbruksnettet som henger på knaggen er full, nedi ligger vått regntøy og Rebecca ser for seg hvor gøy de må ha hatt det ute i dag.

Inne på avdelingen leker Silje og noen barn til i familiekroken. Her er det bygget en liten miniutgave av en leilighet med alt som hører hjemme der. I ett annet hjørne «Det kreative hjørnet» sitter tre andre og klipper og limer og teiper i vei. De lager billetter til forestillingen de skal holde på dagen med høstsuppe. Det er så mye spennende materialer i hyllene der og ark, farger og maling i alle regnbuens farger sortert i ulike glass etter farge. En voksen titter frem og sier hei fra «Konstruksjonshjørnet», hun sitter og bygger lego på legobordet på gulvet. Dette hjørnet hadde Mikkel elsket- her er det legoklosser, Kapla klosser, magneter og mye mer sortert i gjennomsiktige bokser plassert i lave hyller.

Har det noen betydning for foreldre og andre som kommer på besøk i barnehagen om de møter det ene eller det andre? Hva betyr rommene våre for barna og deres hverdag?

I den første barnehagen, vil man lett tenke at det er lite kontroll og orden på huset. Selv om det egentlig var slik at de var sene tilbake fra tur, hastet inn til frukt og ikke hadde rukket å rydde garderoben ennå. De hadde rømt fra «den onde dragen» med genseren full av epler (egentlig hadde de vært i pedagogens hage og plukket). Mens de koste seg med nyplukkede epler, hadde det plutselig kommet ett jordskjelv og flere av lekekassene hadde veltet. Barna frydet seg med Andreas, han er ny pedagog i år og kan dikte de mest fantastiske historier, men orden og rydding er ikke helt hans felt. Disse magiske opplevelsene er helt herlig, men ikke det første foreldre tenker på når de møter rot og kaos på vei inn. Det er lett å tenke at det ikke er orden eller oversikt og frykten for om de ansatte vet hvor barna er og hva de holder på med til enhver tid kan lett dukke opp.

De aller fleste av oss trives best i rom hvor en helt tydelig forstår hva rommet skal brukes til, slik som i barnehage nummer to, hvor man lett finner det man trenger. Slik er det også for barna. Det er mye triveligere for barn å leke når de blir inspirert og lett finner rekvisittene de trenger for å sette i gang leken. Opplevelsen vil for foreldre og besøkende også være en helt annen i denne barnehagen. Man opplever et personale som har kontroll og orden og man kjenner på en ro når man er der. Man kan se at barna er i fokus og at de voksne er aktive i leken og at barna finner sin plass og noe å holde på med. De får lyst til å leke i familiekroken eller bygge i konstruksjonshjørnet. I den første barnehagen er det ikke like lett for barna å se for seg en aktivitet, selv om de har all verdens av utstyr og leker, når alt ligger blandet litt her og der. Jeg kan selv kjenne på uro i kroppen om pulten på kontoret er fylt med papirer og oppgaver, jeg er mer rolig om dette ligger sortert i hyller på pulten og at jeg kan ta for meg en ting av gangen.

Det er ikke slik at vi ikke skal kunne snu benkene opp-ned og bygge piratskip om ungene får lyst til det, det er viktig at rommene også er levende og kan endres om en spennende ide dukker opp. Men utrykket rommet gir til vanlig, bør rope «Kom og lek» eller «Her kan du male, klippe, lime», det skal ikke være usikkert hverken for barn eller foreldre hva rommet er til for. Utstyr bør være tilgjengelig så barna slipper å spørre når de er på jakt etter rekvisitter til en spontan ide. Så at vi er bevisste når vi skaper og innreder barnehagens rom, har kompetanse og viten rundt hva det betyr er svært viktig for barns læring, men også hva vi utrykker til foreldre og andre besøkende.

Om du var på besøk i ulike barnehager for å finne «den rette» for ditt barn. Hvilken av disse to tror du at du ville valgt?

relaterte artikler

Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →
Jeg skal bli en influenser!

Allerede i en alder av 32 har jeg funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor - en influenser! Jeg innser her ironien i at drømmen min høres ganske lik ut d...

Les mer →