Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Førsteinntrykket av barnehagen

Førsteinntrykket av barnehagen

De aller fleste av oss tar inn over oss, vurderer, tenker og tar avgjørelser i løpet av svært kort tid hver eneste dag. Ofte er et førsteinntrykk svært vanskelig å snu. Vi har lett for å selv sørge for at førsteinntrykket vårt stemmer, ved at vi skaper en sannhet rundt det vi har sett og opplevd. Vi skaper en sannhet som selv etter lang tid ofte er svært lik den vi opplevde første gang. Så hva betyr dette i barnehagen?

Jeanette Sjetne, daglig leder i Hektneråsen FUS Barnehage

Inne i barnehagen

Hastende på vei inn i barnehagen prøver Marte å få oversikt over om det er noe ny info på døra, informasjon om velkomstmøte i august henger der fortsatt selv om kalenderen nå viser oktober, en bursdagslapp for Jesper som ble 4 år for en uke siden henger på halv tolv og Marte snubler over vått regntøy og støvler når hun går inn døren. En eim av svette støvler og leire sniker seg inn i nesen mens hun raskt prøver å få et overblikk over om klærne i hyllen til barnet hennes er rent eller skittent, der det ligger i en haug på gulvet sammen med andres klær. Midt i haugen ligger en lapp om «Jeg trenger skiftetøy», er den til meg eller en av de andre foreldrene?

Marte titter inn på ett av rommene, lekene flyter og midt på gulvet omringet av dyr, togbaner, legoklosser og mye mer ligger Thomas på gulvet og tegner, en gjeng andre kaster leker på hverandre mens de ler godt. En voksen står og tørker av bordet i hjørnet av rommet etter frukten, mens den andre prøver å roe ned «kaste leken».

I en annen barnehage

På andre siden av byen sitter Rebecca på bussen på vei til en annen barnehage. På bussen tar hun seg i å smile mens hun ser på bilder fra turen Silje var på i går. Hun legger inn i kalenderen en påminnelse om «høstsuppe» som var lagt inn i kalenderen på barnehagens app. Katrine tusler inn porten og ser alle trærne rundt barnehagen som har nydelige høstfarger. Hun bærer med seg en pakke med bleier, hun har fått varsel på telefonen om at Silje trenger flere. «Måltrosten» står det på inngangsdøren, Katrine tar av seg skoene og titter mot garderobehyllen til Silje. Flerbruksnettet som henger på knaggen er full, nedi ligger vått regntøy og Rebecca ser for seg hvor gøy de må ha hatt det ute i dag.

Inne på avdelingen leker Silje og noen barn til i familiekroken. Her er det bygget en liten miniutgave av en leilighet med alt som hører hjemme der. I ett annet hjørne «Det kreative hjørnet» sitter tre andre og klipper og limer og teiper i vei. De lager billetter til forestillingen de skal holde på dagen med høstsuppe. Det er så mye spennende materialer i hyllene der og ark, farger og maling i alle regnbuens farger sortert i ulike glass etter farge. En voksen titter frem og sier hei fra «Konstruksjonshjørnet», hun sitter og bygger lego på legobordet på gulvet. Dette hjørnet hadde Mikkel elsket- her er det legoklosser, Kapla klosser, magneter og mye mer sortert i gjennomsiktige bokser plassert i lave hyller.

Har det noen betydning for foreldre og andre som kommer på besøk i barnehagen om de møter det ene eller det andre? Hva betyr rommene våre for barna og deres hverdag?

Rom for lek

I den første barnehagen, vil man lett tenke at det er lite kontroll og orden på huset. Selv om det egentlig var slik at de var sene tilbake fra tur, hastet inn til frukt og ikke hadde rukket å rydde garderoben ennå. De hadde rømt fra «den onde dragen» med genseren full av epler (egentlig hadde de vært i pedagogens hage og plukket). Mens de koste seg med nyplukkede epler, hadde det plutselig kommet ett jordskjelv og flere av lekekassene hadde veltet. Barna frydet seg med Andreas, han er ny pedagog i år og kan dikte de mest fantastiske historier, men orden og rydding er ikke helt hans felt. Disse magiske opplevelsene er helt herlig, men ikke det første foreldre tenker på når de møter rot og kaos på vei inn. Det er lett å tenke at det ikke er orden eller oversikt og frykten for om de ansatte vet hvor barna er og hva de holder på med til enhver tid kan lett dukke opp.

De aller fleste av oss trives best i rom hvor en helt tydelig forstår hva rommet skal brukes til, slik som i barnehage nummer to, hvor man lett finner det man trenger. Slik er det også for barna. Det er mye triveligere for barn å leke når de blir inspirert og lett finner rekvisittene de trenger for å sette i gang leken. Opplevelsen vil for foreldre og besøkende også være en helt annen i denne barnehagen. Man opplever et personale som har kontroll og orden og man kjenner på en ro når man er der. Man kan se at barna er i fokus og at de voksne er aktive i leken og at barna finner sin plass og noe å holde på med. De får lyst til å leke i familiekroken eller bygge i konstruksjonshjørnet. I den første barnehagen er det ikke like lett for barna å se for seg en aktivitet, selv om de har all verdens av utstyr og leker, når alt ligger blandet litt her og der. Jeg kan selv kjenne på uro i kroppen om pulten på kontoret er fylt med papirer og oppgaver, jeg er mer rolig om dette ligger sortert i hyller på pulten og at jeg kan ta for meg en ting av gangen. 

Det er ikke slik at vi ikke skal kunne snu benkene opp-ned og bygge piratskip om ungene får lyst til det, det er viktig at rommene også er levende og kan endres om en spennende ide dukker opp. Men utrykket rommet gir bør være «Kom og lek» eller «Her kan du male, klippe, lime», det skal ikke være usikkert hverken for barn eller foreldre hva rommet er til for. Utstyr bør være tilgjengelig så barna slipper å spørre når de er på jakt etter rekvisitter til en spontan ide. Så at vi er bevisste når vi skaper og innreder barnehagens rom, har kompetanse og viten rundt hva det betyr er svært viktig for barns læring, men også hva vi utrykker til foreldre og andre besøkende.

Om du var på besøk i ulike barnehager for å finne «den rette» for ditt barn. Hvilken av disse to tror du at du ville valgt?

11.10.2018 kl 12:00   


Relaterte artikler

Tør å være foreldre - 7 tips for enklere grensesetting med barn  

Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.

Hva er Trygghetssirkelen og hvorfor er den viktig for barnet mitt?  

I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?  

Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...

Hvordan skaper vi den gode relasjonen med barnet ditt?  

I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...

5 tips for å velge den beste barnehagen for barnet ditt  

Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...

Livets flod og det å ta vare på hverandre  

Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...

Topp 5 mest leste blogger i 2022  

Rett før vi runder av året, har vi tatt en titt i arkivet og funnet bloggene dere likte aller best i året som har gått! Fra relasjonskompetanse i barnehagen...

CLASS – fordi vi ønsker det beste for barna i våre barnehager  

Det er lunsjtid på en småbarnsavdeling i en FUS barnehage, og jeg er så heldig at jeg får observere samspillet som utspiller seg mellom ansatte og barna denn...