Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Hverdagsmagi i desember

Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor fryser vann til is, og blir det like mye vann når det har smelter igjen?

Vann til is

Man kan fryse vann i utallige former. Vi har fryst vann i melkekartonger, vann i flasker, vann i isbitformer og mange flere. I fjor var rampenissen på besøk i barnehagen, og under en uenighet med Elsa, ble han fryst til is. Da måtte barna redde han, men hvordan får man is til å smelte? Kan vi putte rampenissen i mikroen? Det er mye mer spennende med slike eksperimenter, når de voksne også er engasjerte i det vi gjør. Når man fryser rampenissen til en isklump, eller når man putter silkepapir i en flaske med vann, og fryser ned.

Barnehagen skal fremme læring, og vi skal danne et stimulerende miljø, som gjør at barna har lyst til å leke, lære, utforske og mestre. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og leges til grunn for deres læringsprosesser. Aktivitetene kan bli så mye mer enn bare det å fryse og smelte ting. Det kan bli en lek. Vi fryser farget vann ned i melkekartonger, og så kan de brukes til å bygge med. Det må litt mer fantasi til for å få dagene til å gå, når det er mye snø, dårlig med bevegelighet for ett-åringene og kanskje for kaldt til å være ute.

   

             

Vann til snø

Da kan man f.eks. sende en voksen ut i kulda med litt kokende vann, for å se om vi kan lage snø. Dette er kjempe gøy for de som står inne og ser på, men litt kaldt for den som flyr inn og ut med kokende vann. Det må ofte gjøres ti til tjue ganger, for barna roper på mer hver gang du har kastet vannet i været.

Hvorfor sitter isbiten fast i tråden når man legger salt på? Hvorfor blir det kokende vannet til snø, og ikke det kalde vannet? Hverdagsmagi for små og store.

Eksperimentene er mange, og det er kanskje vanskelig å forklare en ett-åring hva som skjer. Men det viktigste er at barna har det gøy. De ser hva som skjer, og kan ta denne erfaringen med seg videre.

 

relaterte artikler

Hva skjer med barna når de voksne avviser barnas initiativ til nærhet?

Denne Korona-situasjonen har gjort noe med tankene våre rundt hva som skjer når barn blir utsatte for gjentatte avisninger fra sine voksne omsorgspersoner i...

Les mer →
Hva har vi lært av korona pandemien?

Jeg sitter og leser et innlegg fra en far, i Dagsavisen, torsdag 7. mai, hvor han peker på hvor bra sønnen hans har fått det i barnehagen, nå etter at vi gje...

Les mer →
Barnesamtaler Amalie, Marianne og Mina 4 år

Har du lest boka om Albert Åberg hvor han gleder seg til å feire bursdagen sin? Tante Fiffi kommer for å hjelpe til med forberedelsene. Men så går ikke selve...

Les mer →
Tuning into Kids (TIK)

«Barnehagene åpner igjen 20. april» sier vår stødige statsminister i gårsdagens pressekonferanse. Hun sier samtidig at det er viktig å både videreføre og føl...

Les mer →
Fellesskap i barnehagen

Me er ein liten gjeng med toåringar og tre vaksne som skal leika ute på dei store barna sitt uteområde. Her er god plass og mykje å utforska. Barna går til t...

Les mer →
Barn som biter

... kan oppleves som et problem i barnehagen. Hvorfor biter barn, og hvordan kan vi klare å beskytte barnet selv og barna i barnehagen? Små barn har som kjen...

Les mer →
Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →