Hopp til innhold
Hverdagsmagi i desember

Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor fryser vann til is, og blir det like mye vann når det har smelter igjen?

Vann til is

Man kan fryse vann i utallige former. Vi har fryst vann i melkekartonger, vann i flasker, vann i isbitformer og mange flere. I fjor var rampenissen på besøk i barnehagen, og under en uenighet med Elsa, ble han fryst til is. Da måtte barna redde han, men hvordan får man is til å smelte? Kan vi putte rampenissen i mikroen? Det er mye mer spennende med slike eksperimenter, når de voksne også er engasjerte i det vi gjør. Når man fryser rampenissen til en isklump, eller når man putter silkepapir i en flaske med vann, og fryser ned.

Barnehagen skal fremme læring, og vi skal danne et stimulerende miljø, som gjør at barna har lyst til å leke, lære, utforske og mestre. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og leges til grunn for deres læringsprosesser. Aktivitetene kan bli så mye mer enn bare det å fryse og smelte ting. Det kan bli en lek. Vi fryser farget vann ned i melkekartonger, og så kan de brukes til å bygge med. Det må litt mer fantasi til for å få dagene til å gå, når det er mye snø, dårlig med bevegelighet for ett-åringene og kanskje for kaldt til å være ute.

   

             

Vann til snø

Da kan man f.eks. sende en voksen ut i kulda med litt kokende vann, for å se om vi kan lage snø. Dette er kjempe gøy for de som står inne og ser på, men litt kaldt for den som flyr inn og ut med kokende vann. Det må ofte gjøres ti til tjue ganger, for barna roper på mer hver gang du har kastet vannet i været.

Hvorfor sitter isbiten fast i tråden når man legger salt på? Hvorfor blir det kokende vannet til snø, og ikke det kalde vannet? Hverdagsmagi for små og store.

Eksperimentene er mange, og det er kanskje vanskelig å forklare en ett-åring hva som skjer. Men det viktigste er at barna har det gøy. De ser hva som skjer, og kan ta denne erfaringen med seg videre.

 

relaterte artikler

Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →
Jeg skal bli en influenser!

Allerede i en alder av 32 har jeg funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor - en influenser! Jeg innser her ironien i at drømmen min høres ganske lik ut d...

Les mer →
Kommunal eller privat barnehage- er det ikke plass til begge deler?

Dagens politiske debatt i barnehagesektoren handler for mye om eierskap, og en idealisering av ideelle barnehager framfor andre private barnehager. Inkludert...

Les mer →