Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor fryser vann til is, og blir det like mye vann når det har smelter igjen?
Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor fryser vann til is, og blir det like mye vann når det har smelter igjen?
Man kan fryse vann i utallige former. Vi har fryst vann i melkekartonger, vann i flasker, vann i isbitformer og mange flere. I fjor var rampenissen på besøk i barnehagen, og under en uenighet med Elsa, ble han fryst til is. Da måtte barna redde han, men hvordan får man is til å smelte? Kan vi putte rampenissen i mikroen? Det er mye mer spennende med slike eksperimenter, når de voksne også er engasjerte i det vi gjør. Når man fryser rampenissen til en isklump, eller når man putter silkepapir i en flaske med vann, og fryser ned.
Barnehagen skal fremme læring, og vi skal danne et stimulerende miljø, som gjør at barna har lyst til å leke, lære, utforske og mestre. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og leges til grunn for deres læringsprosesser. Aktivitetene kan bli så mye mer enn bare det å fryse og smelte ting. Det kan bli en lek. Vi fryser farget vann ned i melkekartonger, og så kan de brukes til å bygge med. Det må litt mer fantasi til for å få dagene til å gå, når det er mye snø, dårlig med bevegelighet for ett-åringene og kanskje for kaldt til å være ute.
Da kan man f.eks. sende en voksen ut i kulda med litt kokende vann, for å se om vi kan lage snø. Dette er kjempe gøy for de som står inne og ser på, men litt kaldt for den som flyr inn og ut med kokende vann. Det må ofte gjøres ti til tjue ganger, for barna roper på mer hver gang du har kastet vannet i været.
Hvorfor sitter isbiten fast i tråden når man legger salt på? Hvorfor blir det kokende vannet til snø, og ikke det kalde vannet? Hverdagsmagi for små og store.
Eksperimentene er mange, og det er kanskje vanskelig å forklare en ett-åring hva som skjer. Men det viktigste er at barna har det gøy. De ser hva som skjer, og kan ta denne erfaringen med seg videre.
I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...
Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...
I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...
Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...
Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...
Rett før vi runder av året, har vi tatt en titt i arkivet og funnet bloggene dere likte aller best i året som har gått! Fra relasjonskompetanse i barnehagen...
Det er lunsjtid på en småbarnsavdeling i en FUS barnehage, og jeg er så heldig at jeg får observere samspillet som utspiller seg mellom ansatte og barna denn...
Vi trasker innover i skogen. Terrenget er ulendt og små føtter må komme seg over greiner og røtter som ligger midt på stien. Vi kjenner regndråpene i ansikte...