Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

I disse dager er det virkelig utfordrende å være liten i barnehagen, være mamma eller pappa som skal ha kontroll på klær og utstyr, men også å være ansatt som skal ivareta hvert barns behov, hver eneste dag! Det er utfordrende nok i normale tilstander, men under korona-perioden, er vi nødt til å være mer ute og vi må gjøre noen smarte valg som sørger for at vi voksne, ansatte og foreldre, holder mer avstand til hverandre.

Bruk av garderober er derfor blitt en sak vi drøfter til stadighet. Skal vi åpne opp og la alle få gå inn, eller må vi fortsette å henge sekker, regntøy og det daglige behovet for skift, ute på knaggrekkene vi tilpasset så fint da korona`n slo til for fullt og skapte hodebry de luxe,  ikke bare for en hel nasjon, men for en hel verden?

Vi vet jo at dette håndteres ulikt i ulike barnehager. Og hva gjør vi nå da, når vi går en høst og vinter i møte? Klarer vi å være ute hele dagen? Har vi nok skift til barna i sekkene, eller kan vi også legge noe inne i hyllene? Klarer vi å følge opp alt i praksis, eller er det sånn at noen gjør det ene og noen velger å gjøre det andre, av hensyn til enkelthet?  Og hva lærer barna av dette her?

En av foreldrene spurte her forleden, om hva vi tenkte utover høsten, når det blir kaldere og klær som ligger i sekkene ute blir kalde? Det er jo ikke godt å ta på seg kalde klær! Nei, det er kanskje ikke godt, og kanskje blir barna raskt varme av å kle på seg litt mer, eller nye skift? Kanskje tenker vi voksne annerledes enn barna på dette med garderobe og påkledning, for jeg opplever ikke de samme spørsmålene fra barn (eller ansatte) som er ute i barnehagen, eller på tur. 

Hva når vi er ute på ski om vinteren, og har med en ekstra genser i sekken, og sikkert også et par ull-sokker og votter? Får vi varmet dette opp før vi bytter? Drar vi hjem fordi vi blir kalde? Og er det annerledes for barn i Vestfold, enn for barn i Troms? Jeg leste jo hvordan Tromsøværingene strevde med høye brøytekanter midt i gjenåpningen i april, men de fikk det til å være ute allikevel?

Og hva gjør vi da, når det bøtter ned, millimeter på millimeter med regndråper som samler seg i fine vanndammer det er SÅ gøy å hoppe i, leke i og kanskje også helle såpe opp i og lage skum på skum på skum? Vi blir våte etter hvert, men må vi gå inn da? Eller kan vi bytte til tørre klær som ligger i sekkene, og fortsatt holde varmen og leke ute? Eller blir det rett og slett altfor mange klær som må tas med hjem og vaskes, og så tas med tilbake til barnehagen dagen etter?

Spørsmålene florerer, og jeg har ærlig talt ikke noen fasit-svar. Her må avdelingene snakke sammen og finne gode løsninger som ivaretar både barnets behov, og retningslinjer vi nå er pålagt å følge. Foreldre og ansatte må snakke sammen, og avklare hva som er lurt og nødvendig. Og igjen er vi helt avhengig av at vi samarbeider for å bidra til gode dager og felles dugnadsånd.

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →