Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Kan foreldre bedømme kvalitet i barnehagen?

Kan foreldre bedømme kvalitet i barnehagen?

Årets foreldreundersøkelse er avsluttet og barnehager over hele Norge har blitt evaluert av foreldre. Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barnehagetilbudet baserer seg på kortere eller lengre møter på avdeling og i garderoben, på utviklingssamtaler, foreldremøter og kanskje noen månedsbrev og dagsrapporter. I FUS barnehagene er samtlige barnehager med på undersøkelsen og vi får som andre private barnehager, noe høyere score på tilfredshet enn de kommunale. Betyr det at private barnehager har bedre kvalitet enn kommunale basert på den årlige foreldreundersøkelsen?

Marius Holm Krog-Johnsen, markedsansvarlig i FUS barnehagene

Årets foreldreundersøkelse er avsluttet og barnehager over hele Norge har blitt evaluert av foreldre. Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barnehagetilbudet baserer seg på kortere eller lengre møter på avdeling og i garderoben, på utviklingssamtaler, foreldremøter og kanskje noen månedsbrev og dagsrapporter. I FUS barnehagene er samtlige barnehager med på undersøkelsen og vi får som andre private barnehager, noe høyere score på tilfredshet enn de kommunale. Betyr det at private barnehager har bedre kvalitet enn kommunale basert på den årlige foreldreundersøkelsen? Antakelig ikke, skal vi tro barnehagestudier foretatt i Norge. Kvaliteten i norske barnehager må og kan måles på helt andre dimensjoner.

«Vi vet at foresattes opplevde kvalitet ikke nødvendigvis gjenspeiler den faktiske kvaliteten. Likevel er vi opptatt av at foresatte skal være fornøyde med tilbudet vi gir. Foreldre har barnet sitt, det aller kjæreste i en barnehage opptil 8-9 timer daglig. Da har det en betydning at de opplever høy kvalitet på omsorgen og barnets muligheter for lek og læring. Her har foreldrene mulighet til å gi en tilbakemelding til barnehagen barnet deres går i. Og det er viktig», sier Hege Cecilie Eikseth, fagsjef i FUS barnehagene.

Hva som måler virkelig kvalitet

Kjennetegn ved barnehager som leverer høy kvalitet på tilbudet kjennetegnes ved et stabilt personale som blant annet viser varme og entusiasme, skaper god struktur på organisering og har en forskningsbasert praksis. I FUS jobber vi kontinuerlig med å sikre høyt nærvær, fordi vi vet at et personale som kjenner barna godt og som ser de små og nesten usynlige tegnene barna gir, har stor verdi for det enkelte barns opplevde trivsel og trygghet.

«Vi jobber kontinuerlig med å styrke relasjonen mellom alle involverte i barnehagen, fordi det er dette som har størst gevinst for barnas opplevde kvalitet, og vi vet at det også betyr mye for foreldrene», forsetter Eikseth.

Forskningsbasert kvalitet

For å sikre at barna får den støtten de har behov for benytter vi en observasjonsmanual som er forskningsbasert og utviklet over flere år. Ansatte får opplæring og blir sertifisert i manualen for å sikre at personalet har et felles blikk for hva som kjennetegner barnehager av høy kvalitet.

Manualen heter Classroom Assessment Scoring System, CLASS og kan gi oss svar på om det er høy grad av sosio – emosjonell støtte, hvor man ser på graden av varme og sensitivitet hos personalet, og om de viser glede over å delta i barnas aktiviteter samt om det er fravær av krenkelser fra de ansatte.

Videre observerer man i hvilken grad personalet evner god ledelse av barnegruppen. Har personalet lagt til rette for gode lekesoner med rikt og variert materiale og er personalet forberedt slik at barna slipper å bli sittende og vente i eksempelvis samlingsstunden. Man ønsker god flyt med voksenstøtte i overgangen mellom måltidet og garderoben og at barna er sikret førstehåndserfaringer og tid til lek.

Det siste domenet man observerer er i hvilken grad personalet legger til rette for at barna kan utforske og lære i leken. Videre om personalet samtaler med barna ut ifra deres initiativ og interesse.

«CLASS bidrar til at vi i FUS kjeden får et felles blikk på kjennetegn på kvalitet og en systematisk måte å implementere Rammeplanen på, da dimensjonene i CLASS tar for seg flere kapitler i denne. På denne måten skal vi sikre likeverdig og høy kvalitet på tvers av FUS barnehagene», avslutter Eikseth.

Her kan du lese om de 275 beste barnehagen i Norge, sett fra foreldrenes ståsted

 

03.03.2020 kl 12:00   


Relaterte artikler

Høy foreldretilfredshet i FUS barnehagene: Takk for tilliten!  

Vi er hoppende glade og stolte over å kunngjøre at FUS barnehagene har mottatt en imponerende samlet score på 4,53 av 5 mulige i årets foreldreundersøkelse g...

Foreldreaktiv tilvenning i barnehagen – en investering for fremtiden  

Tilvenning i barnehagen har de siste årene vært et mye omdiskutert og opphetet tema. Flere ettåringer, og kanskje yngre, inn i barnehagene byr på utfordringe...

Sommerferie for alle barnehagebarn?  

Sommeren er på hell og oppstart i barnehage og skole står for tur. Mange spente barn, foreldre, og ansatte, er nå klare for nye og innholdsrike dager etter e...

Politisk nødhjelp – men kun til de enkeltstående barnehagene  

Barnehager er definitivt blitt et offer for politikk, og jeg lurer på om vi noen gang vil klare å få en forankring i vårt samfunn, om at barns oppvekstvilkår...

Hva ligger i uttrykket «Å skylde på andre»?  

Barnehagen vår er et trygt og inkluderende sted, der barna får prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna får daglig støtte til å mestr...

Deling av kunnskap mellom mennesker - til nytte eller hinder i utvikling av egen praksis?  

Kunnskap er ikke noe som er fast, den utvikles gjennom hele livet og er en dynamisk prosess. Du beveger deg hele tiden herfra til dit og fremover, og prøver...

Norge er gjenåpnet, men hva er normalen?  

Hva er normalen i dag sammenliknet med 12. mars 2020? Kommer vi noen gang tilbake, eller har vi endret levesett, holdninger og praksis i både liv og arbeidsl...

Barnehagefaget er ferskvare – er det fordi det er så komplekst?  

Etter å ha lest opp sine tanker og refleksjoner rundt barns medvirkning i barnehagen, ber studenten vår de ansatte på avdelingen om å si noe om hva og hvorda...