Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Kjøkkenhagen

Kjøkkenhagen

Gode vaner starter i barnehagen. Det er noe vi som jobber i barnehage føler et stort ansvar rundt. Rammeplanen for barnehager (2017) legger også et visst ansvar på barnehagene når de sier:

”Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna:

  • blir kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold.
  • får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.”

Hvordan gjør man dette?

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken FUS barnehagen er nå i gang med å renovere kjøkkenhagen. Et prosjekt som involverer alle i barnehagen. Små, store, foreldre og andre fra nærmiljøet, har også engasjert seg i prosjektet vårt. Barna har denne våren fått vært med på denne prosessen, gjennom ulike spireprosjekter og forkultivering inne på avdelingene. Barna har vært med inn i kjøkkenhagen, lært om livet der og hva det betyr for oss.

Fra mat til måltid

I kjøkkenhagen skal barna få lære om hvordan mat blir til, men også hva som skjer med mat som brytes ned til ny jord. I kjøkkenhagen ønsker vi å engasjere og alle. Her skal vi følge frøet fra vi sådde det, til at det gir oss noe tilbake. Barna skal kunne sanse og lære om prosessene i fra A til Å. Maten og det vi dyrker frem vil være kortreist, bærekraftig, økonomisk og gi en ekstra stas den dagen vi kan høste det inn. Barna vil tidlig få et forhold til sunn og god mat. Gjennom sansing og forholdet man får til maten man dyrker selv og god kunnskap om råvarene, vil barna bli motivert til å spise sunn mat tidlig. Gjennom vårt pedagogiske opplegg i barnehagen, har vi lang erfaring med å ta med barna med i hele prosessen, fra mat til måltid. I kjøkkenhagen vil alt liv gi rom for en større forståelse for hvordan det økologiske kretsløpet henger sammen. Barna vil lære å ta vare på naturen og få respekt for hvorfor vi trenger marken, billen, bien og alle de andre småkrypene vi finner der. Dette er et prosjekt som gir mersmak og som skal bli starten på gode vaner for de små.

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →