Hopp til innhold
Kommunal eller privat barnehage- er det ikke plass til begge deler?

Kommunal eller privat barnehage- er det ikke plass til begge deler?

Dagens politiske debatt i barnehagesektoren handler for mye om eierskap, og en idealisering av ideelle barnehager framfor andre private barnehager. Inkludert en idealisering av økonomiske rammebetingelser. Slik flere politikkere og medier fremstiller private barnehager for tiden, syns jeg er urimelig og har lyst til å belyse hvorfor.

Barnehagens inntekter for ett års drift baseres på antall barn i de rette tellemånedene, og kommer i form av foreldrebetaling og kommunalt tilskudd. Vi følger maksprisen som staten setter, og utover 300 kr som skal dekke matservering, har ikke foreldre noen utlegg til hverken turer, aktiviteter eller vanntilvenning. Dette blir det satt av penger til i budsjettet, slik at vi er med på å skape et tilbud for alle barn uavhengig av foresattes økonomiske situasjon.

Tilskudd

Vårt tilskudd fra kommunen baseres på to år gamle resultater. Det betyr i praksis at de lønnstrinnene som ansatte i barnehagesektoren har krav på i år, må vi få til på grunnlaget som kommunale ansatte fikk utbetalt for 2 år siden. Og alle ansatte i FUS kjeden, som forøvrig er egne aksjeselskap, følger tariff og de lønnsforhandlingene som gjøres hvert år i samarbeid med Utdanningsforbundet, KS og Delta. Vi har gode ordninger for våre ansatte, noe vi prioriterer fordi de ansatte er viktige. Og som kommunale barnehager har en egen administrasjon, har vi en FUS administrasjon. Slik alle større bedrifter har.

Vårt tilskudd skal dekke lønnskostnader til vikarer ved sykefravær, kurs, ferieavvikling m.m. Flere barnehageansatte som deler opplevelser, kan fortelle at det ikke tas inn vikar før arbeidsgiverperioden på 16 dager er over, men det skjønner jeg ikke er mulig med mindre der er tilsvarende færre barn i en like lang periode. Om en setter inn vikar vil baseres på behovet sett ut ifra ulike faktorer, deriblant antall barn, om der er noen kjente vikarer eller om man må bruke tid på å lære opp en ny, og hvorvidt dette vil være til det beste for barna eller ikke, hvordan gruppens grunnleggende behov ser ut ol. Sikkerheten skal tas på alvor.

Pedagog- og bemanningsnorm

Vårt tilskudd skal dekke pedagog – og bemanningsnormen. Og det er her jeg opplever en utålmodighet som blusser opp en problemstilling som blir regulert med lov. Det vil ikke lenger være mulig å ha en dårligere bemanningstetthet enn normen. Alle skal følge denne regelen. Den trådte i kraft fra august 2019, så dette har ikke vist sine resultater enda. I min barnehage har vi fulgt bemanningsnormen i mange år, og var tidligere ute med flere pedagoger, og dette fikk vi til på tross av 2 års gamle regnskapstall.

Kompetanseheving er viktig for FUS barnehagene, og vi legger opp til at det skjer i alle ledd for å sikre kvalitet på vårt tilbud. Dette er også en kostnad vi må få plass til. Vi er i tillegg så heldig at vår kommune inkluderer og ønsker et tett faglig samarbeid, og vi er med. For vi vet at vårt fag er i konstant utvikling og vi må henge med.

Hvordan FUS barnehagenes regnskapstall ser ut vil være individuelt, basert på byggets alder, kommunen den ligger i, størrelse osv. Min barnehage er ny, og har lån som skal dekkes. Vi betaler eiendomsskatt, brøyteutgifter, og har utlegg til vaktmestertjenester og årlige tilsyn av uteplassen osv. Men husk også på at vi sørger for flere stabile arbeidsplasser, vi sørger for at foresatte kan få være i arbeid ved å ha gode åpningstider, og vi bidrar med å gi barn, uansett sosiale forhold, en god hverdag med mange venner, kompetente og varme ansatte, og muligheter for individuell utvikling.

Men dette ser det ut til at ikke betyr noe i debatten. Kun om man tilhører en kjede, er kommunal eller en ideell privat barnehage. Og tilhører man en kjede, ja så gjør vi visst en dårlig jobb, for vi får pengene til å rekke til så mange ting, og eiere får til og med styrerhonorar på et minimalt beløp hvert år, samt påstander om store uttak av utbytte til eiere, og da må jo det gå på bekostning av barna? Eller? Eier av FUS barnehagene, Eli Sævareid, har gått ut i media flere ganger, forklart og åpnet opp for innsyn for å avlive denne myten.

Ansatte

Mine ansatte gjør en helt utrolig god jobb hver eneste dag. De leker og skaper gode øyeblikk som barna husker. De bidrar i vennskapsbygging, konfliktløsning og sosial læring. De gir barna nye knagger å henge kunnskap og erfaringer på, og de gir omsorg og kjærlighet til hver eneste en. Og de bruker sin faglige kunnskap til å gjøre dette på en best mulig reflektert måte som er til det beste for barnet. Og er det ikke det som er viktig da? Barna vet jo ikke om de går i en privat eller kommunal barnehage. De vil jo bare ha en barnehage de kan leke og trives i, med likeverdige utgangspunkt. Og det håper jeg alle barn i Norge kan få.

Så JA til likt tilskudd for alle barnehagers barn.

Og JA til et uavhengig og eksternt tilsyn for å kunne bistå barnehager med veiledning for å hvordan sikre ivaretakelse av mandatet.

Men la dette være en real debatt uten å henge ut noen. La oss være de gode rollemodellene barna trenger at vi er. For det er deres muligheter det vil gå utover, og det må vi ikke glemme, og vi vet alle at det er tidlig innsats som er viktig for fremtidens voksne.

 

relaterte artikler

Jeg skal bli en influenser!

Allerede i en alder av 32 har jeg funnet ut hva jeg skal bli når jeg blir stor - en influenser! Jeg innser her ironien i at drømmen min høres ganske lik ut d...

Les mer →
Noen råd til nye foreldre i barnehagen

Å være småbarnsforeldre er både nytt og utfordrende for mange, selv om dette er et av livets store gleder. Barnehagestart er også noe nytt, litt alvorlig og...

Les mer →
Klar til skolestart?

Mange foreldre er i tiden før skolestart opptatt av hvordan de selv og barnehagen, kan forberede barna best mulig til skolen. Vi i barnehagen erfarer at fore...

Les mer →
Overganger i barnehagen

Forskning viser at den første tiden i barnehagen for de minste er svært avhengig av at det opprettes god relasjon og tid for trygghet mellom ansatte og de sm...

Les mer →
Et nytt barnehageår er snart over

Et år med opplevelser. Oppturer. Nedturer. Et år med latter, gråt, glede, fortvilelse, snørr, skrubbsår og tårer. Et vanlig år. På grunn av dere. Og...

Les mer →
Skolestart

Nå i disse dager nærmer det seg skolestart for mange av våre barnehagebarn. Vi håper at årene i barnehagen har skapet ett godt grunnlag for å mestre skoledag...

Les mer →
Hvordan gjøre barn til «gode livsmestrere»?

Dagens barn vokser opp i et kunnskapssamfunn, og må i større grad enn før forberedes fra en tidlig alder for å kunne mestre de krav og forventninger som møte...

Les mer →
Velkommen i praksis!

De kommer med ulike erfaringer, forventninger og forutsetninger ut i barnehagene, spente på hva de kommer til å møte og hva ryggsekken er fylt med på vei ut....

Les mer →