Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Velkommen i praksis!

Velkommen i praksis!

De kommer med ulike erfaringer, forventninger og forutsetninger ut i barnehagene, spente på hva de kommer til å møte og hva ryggsekken er fylt med på vei ut. Noen er elever fra ungdomskolen, noen fra videregående og mange studenter fra ulike høyskoler og universiteter. Opplevelsen disse studentene har etter endt praksisperiode, kan være avgjørende for fremtiden deres. Så, er vi alle bevisste det ansvar vi har når vi åpner dørene våre, og ønsker studentene velkommen i praksis?

Jeg husker selv min første praksisperiode, rett ut av videregående 19 år gammel. Lite erfaring med barn, men veldig motivert for å lære. Usikker, ydmyk og veldig spent møtte jeg opp første dag. Min praksislærer var varm, imøtekommende, inkluderte meg i personalgruppen og utfordret meg faglig. Hun ble raskt en rollmodell for meg, og er den dag i dag en viktig del av hvorfor jeg valgte å utdanne meg til barnehagelærer.

I vår barnehage tar vi imot så mange studenter som vi bare får til. Vi åpner dørene for elever i arbeidsuker, lærlinger og studenter fra barnehagelærerutdanningen. Vi ser på dem som en viktig ressurs i barnehagen, de hjelper oss å se barnehagen med nye øyne og de utfordrer gjeldene praksis gjennom spørsmål og i veiledning.

For at studentene skal få en så god opplevelse som mulig er det viktig for oss at alle ansatte i barnehagen er kjent med hvem som kommer, hva de skal og hva som er deres rolle. Det er ikke kun praksislærer som har et ansvar for å bidra i utdanningen, det er alle ansatte. Hver enkelt er med på å forme utdanningen til studentene og kan spille en avgjørende rolle i deres yrkesvalg. Hvordan blir de møtt første dagen? Er det gjort klart til at de kommer? Er foreldrene informert? Hvordan inkluderes de i arbeidsmiljøet? Inkluderer vi dem i samtalen på pauserommet? Like viktig, hvordan utfordrer vi studentene? Sier ifra hvis vi opplever ting som ikke er greit? Klarer vi å skape en åpen og ærlig tilbakemeldingskultur på noen uker? Dette er noen av spørsmålene vi stadig må reflektere over sammen i personalet.

Barnehagen er en viktig del av utdanningen, og alle vi som er ansatt i barnehagen er med på å utdanne morgendagens kollegaer. For en ære og for et ansvar. I like stor grad som vi skal gi studentene gode opplevelser i praksis skal vi utfordre dem og veilede dem. Ikke alle er klare for en lederstilling, vår jobb er å være med på å forberede dem på hverdagen, ansvaret som kommer, og ha mot til å utfordre dem på om yrkesvalget er riktig. Med det sier vi: Velkommen inn i barnehagen, vi åpner stolt dørene våre for at både vi og dere sammen kan lære, inspirere og utfordre hverandre. Bare det beste er godt nok for barna!

relaterte artikler

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →
«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →
Læring i barnehagen må få større fokus!

«Vil baman». Mari på 2 år sitter ved bordet og spiser frukt, «Vil du ha banan, Mari? Jeg er også glad i banan» svarer Marte, en av de voksne hun sitter samme...

Les mer →
Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →
Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →
Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →