Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Velkommen i praksis!

Velkommen i praksis!

De kommer med ulike erfaringer, forventninger og forutsetninger ut i barnehagene, spente på hva de kommer til å møte og hva ryggsekken er fylt med på vei ut. Noen er elever fra ungdomskolen, noen fra videregående og mange studenter fra ulike høyskoler og universiteter. Opplevelsen disse studentene har etter endt praksisperiode, kan være avgjørende for fremtiden deres. Så, er vi alle bevisste det ansvar vi har når vi åpner dørene våre, og ønsker studentene velkommen i praksis?

Jeg husker selv min første praksisperiode, rett ut av videregående 19 år gammel. Lite erfaring med barn, men veldig motivert for å lære. Usikker, ydmyk og veldig spent møtte jeg opp første dag. Min praksislærer var varm, imøtekommende, inkluderte meg i personalgruppen og utfordret meg faglig. Hun ble raskt en rollmodell for meg, og er den dag i dag en viktig del av hvorfor jeg valgte å utdanne meg til barnehagelærer.

I vår barnehage tar vi imot så mange studenter som vi bare får til. Vi åpner dørene for elever i arbeidsuker, lærlinger og studenter fra barnehagelærerutdanningen. Vi ser på dem som en viktig ressurs i barnehagen, de hjelper oss å se barnehagen med nye øyne og de utfordrer gjeldene praksis gjennom spørsmål og i veiledning.

For at studentene skal få en så god opplevelse som mulig er det viktig for oss at alle ansatte i barnehagen er kjent med hvem som kommer, hva de skal og hva som er deres rolle. Det er ikke kun praksislærer som har et ansvar for å bidra i utdanningen, det er alle ansatte. Hver enkelt er med på å forme utdanningen til studentene og kan spille en avgjørende rolle i deres yrkesvalg. Hvordan blir de møtt første dagen? Er det gjort klart til at de kommer? Er foreldrene informert? Hvordan inkluderes de i arbeidsmiljøet? Inkluderer vi dem i samtalen på pauserommet? Like viktig, hvordan utfordrer vi studentene? Sier ifra hvis vi opplever ting som ikke er greit? Klarer vi å skape en åpen og ærlig tilbakemeldingskultur på noen uker? Dette er noen av spørsmålene vi stadig må reflektere over sammen i personalet.

Barnehagen er en viktig del av utdanningen, og alle vi som er ansatt i barnehagen er med på å utdanne morgendagens kollegaer. For en ære og for et ansvar. I like stor grad som vi skal gi studentene gode opplevelser i praksis skal vi utfordre dem og veilede dem. Ikke alle er klare for en lederstilling, vår jobb er å være med på å forberede dem på hverdagen, ansvaret som kommer, og ha mot til å utfordre dem på om yrkesvalget er riktig. Med det sier vi: Velkommen inn i barnehagen, vi åpner stolt dørene våre for at både vi og dere sammen kan lære, inspirere og utfordre hverandre. Bare det beste er godt nok for barna!

Relaterte artikler

Tillit gjennom samtaler

Min fasinasjon og ønske om å lære mer om veiledning, har de siste fem årene økt kraftig. Dette på bakgrunn av verdien jeg så av veiledning i samsvar med min...

Les mer →

Krig og fred og sånn

Vi har vunnet vinnerloddet, vi bor i Norge , her er det ingen krig , eller er det det? På nyhetene, i avisene og i samtalene folk imellom snakkes det om krig...

Les mer →

Slik arbeider FUS med profesjonell læring og utvikling

En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at det i norske barnehager finnes et forbedringspotensial for profesjonell læring og u...

Les mer →

Foreldreundersøkelsen

I forbindelse med foreldreundersøkelsen/UDIR undersøkelsen (Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelse) er det alltid mye aktivitet i en stor kjede som FUS....

Les mer →

Foreldreundersøkelsen - foreldrenes påvirkningskraft

UDIRs nasjonale brukerundersøkelse for barnehager gikk av stabelen før jul, og foreldre rundt om i hele Norges land, har krysset av på meningsmålingene. Denn...

Les mer →

Har vi fortalt barn at covid ikke er farlig lengre?

I disse dager er det mange av barna våre som har symptomer på korona som testes og ser to streker på testen. De må dermed belage seg på å være hjemme i isola...

Les mer →

Barns medvirkning i prosjektarbeid på småbarnsavdeling; Kafé Bæ-bu

Det er tidlig tirsdag morgen på avdelingen. Vi har spist frokost. To barn titter inn på det ene lekerommet som er omdøpt til Kafé Bæ-bu. De dytter hverandre....

Les mer →

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole»

«Æ vil ikke ha på bukse i barnehagen, æ må ha kjole» - «Men koffor det da?» «Det ingen som sir at æ e fin når æ har på mæ bukse, så da må æ ha på kjole...

Les mer →