Hopp til innhold
Velkommen i praksis!

Velkommen i praksis!

De kommer med ulike erfaringer, forventninger og forutsetninger ut i barnehagene, spente på hva de kommer til å møte og hva ryggsekken er fylt med på vei ut. Noen er elever fra ungdomskolen, noen fra videregående og mange studenter fra ulike høyskoler og universiteter. Opplevelsen disse studentene har etter endt praksisperiode, kan være avgjørende for fremtiden deres. Så, er vi alle bevisste det ansvar vi har når vi åpner dørene våre, og ønsker studentene velkommen i praksis?

Jeg husker selv min første praksisperiode, rett ut av videregående 19 år gammel. Lite erfaring med barn, men veldig motivert for å lære. Usikker, ydmyk og veldig spent møtte jeg opp første dag. Min praksislærer var varm, imøtekommende, inkluderte meg i personalgruppen og utfordret meg faglig. Hun ble raskt en rollmodell for meg, og er den dag i dag en viktig del av hvorfor jeg valgte å utdanne meg til barnehagelærer.

I vår barnehage tar vi imot så mange studenter som vi bare får til. Vi åpner dørene for elever i arbeidsuker, lærlinger og studenter fra barnehagelærerutdanningen. Vi ser på dem som en viktig ressurs i barnehagen, de hjelper oss å se barnehagen med nye øyne og de utfordrer gjeldene praksis gjennom spørsmål og i veiledning.

For at studentene skal få en så god opplevelse som mulig er det viktig for oss at alle ansatte i barnehagen er kjent med hvem som kommer, hva de skal og hva som er deres rolle. Det er ikke kun praksislærer som har et ansvar for å bidra i utdanningen, det er alle ansatte. Hver enkelt er med på å forme utdanningen til studentene og kan spille en avgjørende rolle i deres yrkesvalg. Hvordan blir de møtt første dagen? Er det gjort klart til at de kommer? Er foreldrene informert? Hvordan inkluderes de i arbeidsmiljøet? Inkluderer vi dem i samtalen på pauserommet? Like viktig, hvordan utfordrer vi studentene? Sier ifra hvis vi opplever ting som ikke er greit? Klarer vi å skape en åpen og ærlig tilbakemeldingskultur på noen uker? Dette er noen av spørsmålene vi stadig må reflektere over sammen i personalet.

Barnehagen er en viktig del av utdanningen, og alle vi som er ansatt i barnehagen er med på å utdanne morgendagens kollegaer. For en ære og for et ansvar. I like stor grad som vi skal gi studentene gode opplevelser i praksis skal vi utfordre dem og veilede dem. Ikke alle er klare for en lederstilling, vår jobb er å være med på å forberede dem på hverdagen, ansvaret som kommer, og ha mot til å utfordre dem på om yrkesvalget er riktig. Med det sier vi: Velkommen inn i barnehagen, vi åpner stolt dørene våre for at både vi og dere sammen kan lære, inspirere og utfordre hverandre. Bare det beste er godt nok for barna!

relaterte artikler

Det fins mange forskjellige stjerner…

Å skape forventninger til julen gjøres på mange forskjellige måter i barnehagen. Det er mye barna skal være med på, lage og ikke minst lære om. Hjemme skjer...

Les mer →
Hverdagsmagi i desember

Nå har vi kommet oss inn i den årstiden da det begynner å bli kaldt og mørkt. Ting fryser og smelter, og vi lurer alle på hvordan dette går til. Hvorfor frys...

Les mer →
Språk og måltid med de minste barna i barnehagen

I dag sitter jeg til bords med de minste barna og prater med dem om maten de har i matboksen sin. Jeg har virkelig tenkt å bruke måltidet til å sette språkst...

Les mer →
Barnets medvirkning og påvirkning i egen hverdag

Visste du at Barnehagen skal ivareta barnas lovfestet rett til medvirkning? Ansatte skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk fo...

Les mer →
Det er lov å «kline» – med maling

Hva har dere lyst til å gjøre? Skal vi male? Ett enstemmig «JA» høres klart og tydelig. Etterfulgt av et spørsmål om «fingermaling?». Selvfølgelig skal dere...

Les mer →
Styrerrollen, Kunsten å endre fokus her og nå.

Styrerrollen belastes mer og mer med administrative oppgaver (Ekspertgruppens rapport 2018 viser dette). Det blir mindre tid til det pedagogiske innholdet og...

Les mer →
Om relasjoner og sånn.

Hei dere! Bare stikker kort innom for å si noen ting om barnehagefolk igjen jeg. Du vet de der blide, imøtekommende og serviceinnstilte folka som du snakker...

Les mer →
Autisme i barnehagen

«Marie på 4 år har trukket seg vekk fra barnegruppen, sitter på ett bord og forsøker å tegne for å roe seg selv ned. Hun har vondt, det er for mye bråk på av...

Les mer →