Loading...
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Barn som biter

Barn som biter

... kan oppleves som et problem i barnehagen. Hvorfor biter barn, og hvordan kan vi klare å beskytte barnet selv og barna i barnehagen? Små barn har som kjent mange behov for å lære om verden de har blitt en del av. Små barn sanser med hele kroppen, og særlig med munnen. Det ser vi allerede veldig tidlig i spedbarnsalder, ja, faktisk i fosterstadiet, at barns hender søker munnen. Hvorfor er det slik?

Sansing gjennom munnen

Barns første møte med verden er ofte å bli lagt ved mammas pupp. Puppen er barnets sikkerhet for å vokse og utvikle seg, fordi det er her produksjonen av melk starter opp, så fort barnet har begynt å suge. Barnet er født med mange, forskjellige reflekser, og sugerefleksen er en av dem, som blir stimulert når noe treffer barnets gane. Og slik fortsetter det, barnet suger og melken produseres. Noen får morsmelk mens andre får morsmelkerstatning, av mange og ulike årsaker. Ved ca. 3-4 måneders alder går refleksen gå over i viljestyrt suging.

Små barn søker ny kunnskap via sanser, og særlig via munnen. Vi ser både hjemme og i barnehagen, at barn under 2-3 år, ofte putter ting de holder på, i munnen. De sanser, smaker og blir kjente med det som er utenfor barnet selv, og selv om mange voksne kan oppleve at det er uhygienisk, er det en nødvendighet for barn å lære verden å kjenne på denne måten. Å bruke munnen sin på denne måten er aldersadekvat og helt vanlig for små barn, så vi kan si at biting er normalt for de minste barna. Når et lite barn i barnehagen biter et annet barn for første gang, kan det være at det bare har lyst til å være nær og utforske kameraten sin.

Problemet oppstår når det biter og tygger på lekekameratene sine, og gjerne mer enn en gang. Å bli bitt gjør vondt, og ofte blir det sterke reaksjoner, enten fra barnet som blir bitt, eller fra voksne rundt, og i alle fall reagerer vi som foreldre når vårt eget barn blir bitt. Problemer oppstår dersom de voksne i utgangspunktet glemmer at dette er normalatferd og reagerer med sinne og oppstyr. Reaksjonen til den voksne kan gjøre barnet forvirret, redd og sint, noe som kan bidra til at biteatferden faktisk øker. Barnet trenger derimot hjelp til å bryte denne atferden, og hvordan gjør vi det?

Biting

Barnepsykolog, Elisabeth Gerhardsen, råder voksne til å ikke gi bitingen for stor oppmerksomhet, da det kan føre til at vi forsterker bitingen. Bitingen kan virke forsterkende i seg selv ved at barnet eksempelvis opplever det godt ved å få ut aggresjon på den måten. I boka til Gerhardsen, «Gode knep for småbarnsforeldre», skriver hun bl.a. om hvordan foreldre kan forstå, men også håndtere barn som biter.

1 åringen biter ifølge Gerhardsen antakelig fordi den liker følelsen den får når barnet biter, ikke fordi det er sint eller mener å skade. Gradvis blir bitingen mer aggressiv, og toåringen biter ofte fordi den blir sint eller frustrert. Ut ifra våre reaksjoner forstår barnet etter hvert at det gjør vondt for den som blir bitt, men barnet vil også lære å forstå at å bite fører til en reaksjon, og derav oppmerksomhet, og ikke minst får det noe underholdningsverdi da barnet som blir bitt sannsynligvis hyler eller gråter.

Råd

Rådene er å være tett på i en intensiv periode, og stoppe barnet som åpner munnen for å bite med å berøre barnet ved eksempelvis å holde på pannen mens du påpeker og sier med rolig stemme «ikke bite vet du!». Barnet vil etter hvert «høre» stemmen din når trangen til å bite oppstår. Hindre biting er beste, og kanskje vanskeligste virkemiddel, og har barnet først bitt et annet barn, er det viktig å gi barnet som er bitt oppmerksomhet. Gerhardsen anbefaler deg som voksen om å snu ryggen til barnet som har bitt for ikke å gi det oppmerksomhet på handlingen.

Støtte og veilede

Etter mange års erfaring, har vi konkludert med at det ikke finnes en fasit i barnehagen, og at barn er ulike også her. Noen barn lar seg lettere avlede enn andre, og noen barn må vi sørge for at en voksen følger litt ekstra med på, over en kortere eller lengre periode. Det betyr ikke at vi i barnehagen kan unngå at barn biter, men vi kan klare å være litt mer i forkant, med å tilby barnet som biter aktiviteter å holde på med, bytte fokus, avlede og rette oppmerksomhet mot annet enn der barnet er. Kanskje kan nære voksne støtte barnet i å ta kontakt med andre barn på andre måter. Etter hvert som barn får verbalt språk, er det viktig å støtte barnet i å bruke språket sitt, framfor å bite for å få respons, reaksjon eller oppmerksomhet.

Til tross for alle gode tiltak, så vil barn kunne bli bitt. Vi forstår godt at foreldre reagerer og blir bekymret for barnet sitt, og det viktige er å ha dialog om det som skjer. Små barn er raske, de må få lov til å bevege seg, og i en barnehage skal barna tilpasse seg verden i et fellesskap, sammen med mange andre, så vi voksne må sammen jobbe for å finne de beste løsningene slik at barn lærer andre måter å agere og håndtere følelser på.

Kilde:

Gerhardsen, Elisabeth. 2014. Gode knep for småbarnsforeldre. Vettre: Tell Forlag

Relaterte artikler

Oppdrar vi, ubevisst, barn til å bli mobbere?

De fleste kan kjenne seg igjen i følgende: Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barsel...

Les mer →

Hvordan skaper vi den gode relasjonen med barnet ditt?

I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...

Les mer →

5 tips for å velge den beste barnehagen for barnet ditt

Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...

Les mer →

Livets flod og det å ta vare på hverandre

Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...

Les mer →

Topp 5 mest leste blogger i 2022

Rett før vi runder av året, har vi tatt en titt i arkivet og funnet bloggene dere likte aller best i året som har gått! Fra relasjonskompetanse i barnehagen...

Les mer →

CLASS – fordi vi ønsker det beste for barna i våre barnehager

Det er lunsjtid på en småbarnsavdeling i en FUS barnehage, og jeg er så heldig at jeg får observere samspillet som utspiller seg mellom ansatte og barna denn...

Les mer →

Den Magiske Trollskogen

Vi trasker innover i skogen. Terrenget er ulendt og små føtter må komme seg over greiner og røtter som ligger midt på stien. Vi kjenner regndråpene i ansikte...

Les mer →

Sensitive voksne gir trygge barn

Det er lunsj, og i dag er det varmmat som står på menyen på Store basen. Allerede ved frokost spør et barn meg om hva det er til lunsj, jeg svarer at det er...

Les mer →