Har du lest boka om Albert Åberg hvor han gleder seg til å feire bursdagen sin? Tante Fiffi kommer for å hjelpe til med forberedelsene. Men så går ikke selve bursdagsfeiringen helt som forventet. Tante Fiffi glemte en veldig viktig ting! Hun glemte å høre etter når Albert svarte hvem han ønsket å invitere. Noen barn opplever dette hver dag. Omgivelsene rundt vil så vel, men glemmer av og til det viktigste, - både å spørre direkte hva barnet ønsker og å lytte ordentlig etter til det barnet svarer.
Har du lest boka om Albert Åberg hvor han gleder seg til å feire bursdagen sin? Tante Fiffi kommer for å hjelpe til med forberedelsene. Men så går ikke selve bursdagsfeiringen helt som forventet. Tante Fiffi glemte en veldig viktig ting! Hun glemte å høre etter når Albert svarte hvem han ønsket å invitere. Noen barn opplever dette hver dag. Omgivelsene rundt vil så vel, men glemmer av og til det viktigste, - både å spørre direkte hva barnet ønsker og å lytte ordentlig etter til det barnet svarer.
I barnehagens rammeplan står det under punkt 4. om barns medvirkning:
"Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Alle barn skal få erfare å ha innflytelse på det som skjer i barnehagen."
Ved å stille åpne spørsmål og følge barnet videre i deres tanker og uttrykk, får vi rede på det barnet mener og tenker. Det gjør det enklere for oss å gjøre de nødvendige endringene som må til slik at barnet opplever innflytelse og er delaktig i sin hverdag.
Under følger 1 av 4 barnesamtaler med til sammen 9 barn i alderen 4 - 5 år. Det er 2 temaer som går igjen i samtalene. Hvor er det best å leke og dersom vi skulle ha kjøpt noe til barnehagen, - hva skulle det ha vært? Vi fikk tak i det barna ønsket og mente de trengte til barnehagen i løpet av kort tid. Men - er det noen som har en rosa matboks med stjerne på og ikke behøver den lenger? Vi trenger den!
Jeg inviterer alle jentene på 4 år til møte. Aniela ønsker ikke i bli med på møte i dag. Dermed forbereder jeg et møte for Amalie, Marianne og Mina. Vi er i gangen og kler av nødvendig yttertøy. Så inviterer jeg dem til møte, men først spør jeg om de vil ha kaffe, for det er vanlig å ha i de møtene jeg er med på.
Nei, ingen vil ha kaffe. – Hva er det dere drikker, da?
Alle: Vann.
Marianne: Jeg har saft i flaska mi. Jeg får alltid saft i flaska, jeg.
Mina: Jeg har vann.
Vi blir enige om å ha med vann inn til møtet.
Amalie går opp for å hente vannflaskene til Mina og seg selv, mens jeg lager i stand 3 møtestoler. Marianne får sitte på kontorstolen. Mens Amalie er på vei ned med flaskene, så henter jeg et glass med vann til Marianne.
Så er vi klare. – Har dere vært på møte før?
Alle: Nei.
Mina: At. det er egentlig at..
Amalie: …at vi skal sitte og være musestille.
Amalie: Mammaen min sitter alltid på møter.
Amalie: Ja.
Mina: Ja.
Marianne: Høyt eller lavt?
Mina: Høyt!
Amalie: Jeg synes egentlig… å leke i klatrestativet. (Jeg antar at Amalie har fått med seg at der likte skolestarterne å leke J)
Mina: Det er fint. Hun smiler litt.
Marianne: Jeg liker å leke. Jeg liker lekene mine.
Mina: Jeg, og.
Amalie: Jeg klarer å klatre ute helt uten å få hjelp!
Mina: Jeg, og!
Alle overbevisende: Ja!
Amalie: Det piper.
Alle: Nei?
Jeg trykker på den ene knappen til printeren og den starter.
Marianne: Nå piper det enda mer!!
Jeg prøver å få jentene tilbake til lekene ute. – Hvor var det at det var best å leke igjen?
Amalie: I lastebilen.
Mina: Ja. Og klatre oppå den store steinen.
Amalie.: Nei. Den er inntil gjerdet.
Amalie: Ja. Inntil gjerdet.
Marianne: Den så ikke jeg.
Amalie: På den bilen som kjører fort.
Amalie: Den er egentlig rød og grønn.
Marianne: Med lekene mine.
Amalie: Jeg liker å leke med bøker.
Amalie: Ja. I lesekroken. Vi leser.
Mina: I butikken.
Marianne: Jeg liker også å leke i butikken.
Marianne: Vi kjøper noe.
Marianne: Latepenger.
Amalie: Skal jeg vise deg noe i flaksa mi? Hun skrur av korken. Den er ødelagt. Det er hull der. Hun peker på korken. Vi kikker på flaska hennes før hun skrur på korken igjen.
Amalie: Jeg liker å skrive også.
Mina: Ikke jeg.
Marianne: Jeg kan skrive bokstaven min.
Amalie: Jeg kan skrive mamma, pappa, bestemor og meg.
Mina: Jeg kan skrive meg.
Marianne: Men ikke med den forte pennen. Hun ser på hånda mi mens jeg skriver.
Amalie: Tegnesaker.
Mina: Jeg ønsker meg biler.
Marianne: Jeg ønsker meg mere biler.
Mina: Jeg ønsker meg enda en lastebil.
Amalie: Og jeg ønsker meg en hjertebok. Hvem har tatt med denne bilen? Hun løfter opp en liten lekebil som av en eller grunn ligger på kontorbordet.
Alle: Ja!
Amalie: 1..2..3..4..5. Hun teller på fingrene. De andre følger etter.
Marianne: Da heter jeg fortsatt Marianne.
Mina: Jeg heter fortsatt Mina.
Amalie: Å sitte på plassen!
Alle: Ja.
Amalie: Men hvordan klarte du alle av gangen?
Amalie: Ja?
Amalie: To og to? Eller 3 og 3.
Marianne: Men hvis man er kjempemange, (hun holder fingere opp mange ganger), da blir man kjempestor.
Jentene vandrer fra den ene temaet etter det andre og jeg klarer dessverre ikke å notere ned alt. De tenker på mye, disse jentene her. J – Men andre ting som skjer, når man er skolestarter, hva kan det være?
Amalie: Være stille, ikke løpe, bare gå.
Alle: Ja!
Alle: Ja! De er helt alvorlige når de svarer samtidig.
Jeg går tilbake til mer konkrete temaer. - Men dere, hvis vi kunne ha kjøpt en ting, hva ønsker dere? (og skjønner raskt jeg ikke er konkret og tydelig nok..)
Marianne: Jeg ønsker meg en hjerte kosebamse.
Mina: Jeg ønsker meg en kosebamse.
Amalie: Jeg ønsker meg en kanin. Amalie beskriver hvordan kaninen skal være, og jeg er litt usikker om hun egentlig snakker om en levende kanin. Jeg velger å la være å spørre.
Amalie: Nei. Jeg mente hjemme. (Jeg tenker de var lurt jeg ikke sjekket nærmere om den kaninen skulle være en bamse eller levende)
Mina: Jeg, og.
Marianne. Jeg, og.
Marianne: Ja.
Mina: Nei.
Så vi fortsetter møtet! Jeg prøver igjen på å få styrt tankene til jentene mot barnehagen igjen. - Men hvis vi skulle ha kjøpt noe til barnehagen da?
Amalie: Noe fint.
Mina: En matboks.
Amalie: Rosa og lilla.
Mina: Nei. Med stjerner på!
Amalie: Sånne hjerteting.
Mina: Og ark.
Amalie: Ja. For vi har ikke så mange.
Marianne: Nå banker det på! Amalie, kan du åpne døra? Amalie går i fra stolen og kikker ut i gangen. Det var bare Anders. Han gikk ut igjen. (Anders var i barnehagen på formiddagen)
Marianne: Litt klistremerker.
Mina: Og fine klistremerker.
Amalie: Og traktorklistremerker.
Marianne: Og med pusekatt på.
Mina: Jeg vil ha biler på, også.
Mina: Jeg har mye igjen. Hun løfter opp flaska si.
Marianne: Men vi er ikke ferdige!
Alle: Nei.
Amalie: Å sitte på plassen og høre på de voksne!
Alle: Ja.
Marianne: Alltid!
Og med det avklart, så avslutter vi møtet vårt! J Vi trenger definitivt flere ark, lekebiler og traktorer og klistremerker. Og en stor matboks med stjerner på! Det har vært et lærerikt møte! Og – mellom sandkassa og den røde og grønne bilen stikker det opp en liten bergknaus. Den ser ut som en stor stein!
Mange av dere har nok opplevd det – du er sliten etter en full dag på jobb, regnet pøser ned ute og det eneste du vil er å slenge deg ned på sofaen. Men førs...
Kjære deg som har valgt å jobbe i barnehage. Du som jobber i nær relasjon til både barn og andre voksne. Du som vet hvor viktig det er å bidra til trygghet o...
Foreldre - tør å være foreldre! Med denne uttalelsen kan jeg kanskje erte på meg noen, men jeg tar likevel sjansen. Det jeg sikter til er barn og grenser.
I disse dager er det flere barn som venner seg til å gå i ny barnehage. Kanskje de har startet for aller første gang, eller begynt i en ny barnehage med helt...
Du sitter på lekeplassen med barna dine, to naboer og deres barn. Dere har hengt sammen siden dere var i barselgruppe sammen, og bor i ett område med mange a...
I dagens samfunn ser vi en økende trend om å synliggjøre hverdagstematikk om barn, og vi som jobber i barnehage har mye erfaring og kunnskap på hva som skape...
Hvordan velge barnehage til barnet ditt? Valg av barnehage er en viktig avgjørelse, som kan ha stor betydning for barnets utvikling, helse og trivsel. Det å...
Tidligere har jeg skrevet litt om det å lede andre. Det er jo tross alt jobben min, så det er jo ikke så veldig rart at det er det som ligger lengst fremme i...