Barnehagens rykte og beliggenhet er to av kriteriene som påvirker valg av barnehager. FUS ønsker at foreldre også stiller mer faglige krav til barnehagene.
Opinion har på vegne av FUS barnehagene gjennomført en undersøkelse som kartlegger hvilke påvirkningsfaktorer og kriterier som teller mest når norske foreldre velger barnehage. Svarene viser at dyktige ansatte scorer høyest, men også at hverdagslogistikk – det å få dagene til å gå opp – betyr mye for småbarnsforeldres travle hverdag.
Norske foreldre oppgir følgende kriterier som aller viktigst ved valg av barnehage:
EPSI Rating har nok en gang gjennomført sin undersøkelse, og det er igjen de private barnehagene rundt om i Norge som får de beste tilbakemeldingene i årets måling. Foreldretilfredsheten i de norske barnehagene holder seg stabilt høyt, og ifølge foreldrene så trives de aller fleste barna meget godt i sine barnehager. Også i nordisk sammenheng viser studien at det er foreldre med barn i norske barnehager som er de mest tilfredse.
Faggruppen i FUS, bestående av tre faglige rådgivere, Charlotte Østbye-Nærheim, Monica Johnsen, Ståle Gerhard, samt regionleder for FUS barnehagene i Oslo, Mariann Dingstad, er ikke overrasket over foreldres prioriteringer eller over status for norske barnehager. Til tross for stor forståelse for at livet som småbarnsforeldre handler om å få en travel hverdag til å gå opp, ønsker de sterkt at foreldre setter faglig kvalitet foran beliggenhet, åpningstider og logistikk.
FUS barnehagene jobber systematisk med å sikre kvalitet i arbeidet med barna, slik at våre ansatte evner å gi ditt barn et utviklende leke- og læringsmiljø, og at alt arbeid er til det beste for barna. I 2019-2020 initierte og finansierte FUS et forskningsarbeid på kvalitet i 49 barnehager, i et samarbeid med psykologisk institutt og kompetansesenteret for tidlig innsats. De foreløpige resultatene viser en markant forskjell hos de ansatte som fikk opplæring, sammenliknet med en kontrollgruppe som ble observert. Kontrollgruppen fikk kompetanseheving først etter prosjektperiodens slutt, på lik linje med resten av kjedens barnehager.
Charlotte og Ståle ble i 2019 utdannet av Teachstone i Chicago, og fikk lisens til å lære opp og sikre sertifisering av CLASS observatører i kjeden. «Barnet først» er både FUS kjedens slagord og faglige satsning, og består av CLASS observasjonsverktøy (Classroom Assessement Scoring System), Emosjonsveiledning (TIK) og Egenledelse i Lek og læring. Ansatte får opplæring i CLASS og hvordan ansatte skal sikre sin relasjon og arbeidet rettet direkte mot det enkelte barn. Tuning into Kids (TIK) kaller vi emosjonsveiledning, og er et evidensbasert foreldreveiledningsprogram utviklet av Dr. Sophie Havinhurst og Ann Harley. Det har fokus på det følelsesmessige båndet mellom foreldre og barn, eller som i barnehagen, mellom omsorgspersoner og barna. Kjeden har nå utdannet over 200 ressurspersoner, som høsten 2021 utførte eksterne observasjoner av hele kjedens nær alle 788 avdelinger. Dette arbeidet skal sikre at barnehagenes ansatte jobber med en faglig rettet og kvalitetsbevisst praksis. Mariann og Monica har også sertifisering som CLASS observatører, og gruppa jobber i fellesskap for å sikre opplæring og kvalitet ut i alle FUS barnehagene.
Barn tilbringer mellom 8 og 10 timer i barnehagen hver dag, og det er viktig at disse timene blir best mulig. Hvor viktig blir da de 5-10 minuttene du sparer på å kjøre til andre barnehager?
Hvilket verdisyn har barnehagen? Hvordan blir vennskap og mestringsfølelse fremmet? Hvordan jobber barnehagen med det psykososiale miljøet for barn? Hvem trøster barnet ditt når hun eller han har slått seg? Slike spørsmål er viktige når du skal finne ut om barnehagen er rett for deg og ditt barn. Sjekk ut hjemmesider. Les deg opp på aktuelle barnehager, og ta kontakt og be om besøk. Ved fysisk oppmøte i barnehagene vil du raskt få en opplevelse av om dette er riktig for deg og barnet ditt. Hvordan opplever du første samtale, eller å bli tatt imot ved porten? Er det latter, entusiasme og voksne som retter oppmerksomheten mot barna? Summen av inntrykk og små detaljer vil fort gi deg svaret for om dette er et godt og utviklende sted å være.
Det er tre faktorer som har stor betydning for kvaliteten i barnehagen:
Det er forskjell på å ha erfaring med barnehage fra før, og det å komme inn porten for første gang og ikke vite hva du skal se etter. Her er noen råd!
Det aller viktigste punktet, er å be om informasjon om hvordan barnehagen legger til rette for tilvenningsperioden. Det er viktig at barnehagen legger til rette for tilpasset oppstart for hvert barn og hver familie, og at tilvenningen blir så myk og god for barnet som mulig. Foreldre kan besøke barnehager mens de er i permisjon. Sammen finner vi en god løsning for ditt barn som skal over i en ny verden.
Velkommen til FUS barnehagene, vi setter barnet ditt først!
Mellom 0 og 5 år er barnets hjerne som en svamp – den trekker til seg alt som høres og sees. Derfor er denne perioden i livet desidert viktigst for hjernens...
I en barnehage skal det være rom for alle individer. Sammen øver vi hver dag på hvordan vi skal forholde oss til andre mennesker. Hvordan vi selv skal regule...
Synet på barn er i ferd med å endre seg. Takket være forskning, blant annet på tilknytningsteori endrer voksnes syn på barn seg. Barn har en langt større sta...
Debatten raser i barnehage Norge. Vi engasjerer oss i politiske innlegg, møter opp på politiske høringer, deler vår kunnskap med politikere, inviterer dem in...
Den siste tida har det meldt seg eit behov hos meg - eit behov om å rette opp att i korleis ein 1-2 åring har det i barnehagen. Det har vore mykje i media om...
Flere helsesøstre, med Nina Misvær, helsesøster og førstelektor ved helsesøsterutdanningen ved OsloMet - storbyuniversitet i spissen, peker på at mobilbruk...
For noen kan det være utenkelig at de søte små barnehagebarna også kan være mobbere, men sannheten er at undersøkelser gjort av NDLA viser et omfang på ti ti...